Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze internettrends mag je van topinvesteerder Kleiner Perkins niet missen

Welke ontwikkelingen mag je als ondernemer niet missen? Het investeerdersvehikel Kleiner Perkins Caufield & Byers zette de belangrijkste internettrends op een rij. 

Het is één van de meest gerenommeerde VC‘s uit Silicon Valley, met meer dan 850 technologie-investeringen. Uit de vette exit’s op Amazon, Facebook, Spotify, Uber en Snap blijkt dat de partners van KPCB een neusje hebben voor aanstormende internettrends. Gelukkig houden ze deze de belangrijkste ontwikkelingen niet voor zichzelf: in een 355 pagina’s tellend rapport zetten ze een aantal op een rij. Sprout geeft je een korte samenvatting.

1. Advertenties

Bedrijven zullen dit jaar voor het eerst meer besteden aan online advertenties dan op televisie. Tegelijkertijd is er ook een tegenbeweging gaande. Zo heeft levensmiddelengigant Procter & Gamble (de grootste adverteerder in de VS) aangegeven het afgelopen kwartaal zo’n 140 miljoen dollar minder uit te geven aan online omdat de impact discutabel zou zijn.

Facebook profiteert bovengemiddeld van de groei in online advertentieuitgave. Adverteerders kunnen op het platform engagement goed doormeten, maar hebben moeite om conversies bij te houden. Het gebruik van adblockers stijgt ondertussen gestaag door, bovendien hebben gebruikers eerder de neiging om te ‘opt out’-en van commerciële activaties. 

Merken doen er goed aan om in te zetten op user generated content, aangezien dit voor een 6.9 x hogere engagement zorgt dan wanneer een merk zelf deze content zou plaatsen. Denk hierbij aan een foto waarop iemand zegt Ben & Jerry’s ijs te eten of een geweldige dag in de Efteling doorbrengt. 

2.  Beeld en geluid

Al langer zijn visuele beelden belangrijker dan tekst voor diverse sociale media. Pinterest-CEO Ben Silbermann denkt dan ook dat in de toekomst men meer gaat zoeken op foto’s dan op keywords. Software is steeds beter in staat om context te halen uit afbeeldingen en om vervolgens feedback of advies uit te brengen op basis van deze afbeeldingen. 

Ook zijn we op het punt dat bijna 20% van alle mobiele zoekopdrachten via stemcommando’s gebeurt. Dit heeft vergaande gevolgen voor zoekmachines en de mogelijkheid om als adverteerder in beeld te komen bij je doelgroep: deze krijgt vaak maar één pakkend antwoord terug van Amazon Alexa of Google Assistant. 

3. Gaming

Gaming is een enorme groeimarkt. In de 45 jaar dat Pong uitkwam, hebben we inmiddels stadions gevuld met fans die naar e-sports finales kijken. Game elementen helpen bij leren en zorgen voor een hoge merkengagement. Veel elementen uit gaming zie je terug in succesvolle platformen. Denk hierbij aan rankingsystemen bij sites als Airbnb en like ‘badges’ bij Facebook. Ondertussen groeit het ecosysteem voor e-sports, mede door forse investeringen van partners in toernooien en specifieke sportteams. Zowel Elon Musk als Mark Zuckerberg hebben aangegeven dankzij games geïnteresserd te zijn geraakt in programmeren. Next level! 

4. Cloud

De cloud groeit nog steeds als kool, met Amazon Web Services en Microsoft Azure aan kop. De groote gevaren die bedrijven zien waren ooit dataveiligheid en kosten, dat is opgeschoven naar vendor lock-in en complience regelingen. Het design van webapp’s is steeds belangrijker geworden en ook klanten van enterprise software willen een gelikt product. Bedrijven als Dropbox en Linkedin hebben respectievelijk per 6 of 8 developers één designer in dienst. 

Andere trends liggen in China, India en in de Healthcare, die zijn terug te vinden in het onderstaande document. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk hieronder het hele rapport: