Johan van Mil (Peak Capital): 'Als wij instappen moet het gaspedaal echt in de turbostand’

Johan van Mil, Peak Capital

Durven banken je businessplan niet aan, dan is durfkapitaal een optie. Maar wie zijn die investeerders die met miljoenen smijten? En hoe kun je ze het beste benaderen? In deze aflevering: Johan van Mil (Peak Capital).

Peak Capital investeerde tot nu toe 18 miljoen euro in 14 bedrijven, waaronder (als eerste investeerder in) Catawiki, Media Distillery en Tradecloud.

Peak hanteert de slogan 'entrepreneurial investors'. “Wij zijn allemaal ondernemer geweest", zegt medeoprichter Johan van Mil. "We geloven dat ondernemers beter in staat zijn om ondernemers te begeleiden dan consultants of mensen van een bank. VC’s komen vaak uit de consultancy of financiële hoek. Wij kijken echt anders.”

Bij Peak betekent smart capital volgens Van Mil niet een keer in de maand samen naar getallen kijken, maar “dagelijks kunnen bellen als er issues zijn en continue in kunnen tappen op onze kennis als ondernemers in het en ons netwerk kunnen gebruiken. Of dat nu gaat om het vinden van goede growth hackers, landen openen of vervolgfunding”.

Van Mil was zelf medeoprichter van onder meer marketingbedrijven ReturnSocial en Adatus (beide gekocht door Uberconnected), databedrijf Mailmedia (gekocht door Online Marketing Group) en zette andere startups op met Dialogue Company. Momenteel is hij naast zijn investeringswerk actief als mentor bij Startupbootcamp en geeft hij op de Vrije Universiteit Amsterdam les in ondernemerschap. Zijn laatste bedrijf verkocht hij in september 2015, waarna hij 2 jaar geleden fulltime investeerder werd. 

Hoe ben je investeerder geworden?

“Ik heb bij elkaar 10 bedrijven opgezet, sommige succesvol, sommige minder. Ik schreef er een boek over ‘Ondernemen doe je!’ (2005) en ben gaan lesgeven in ondernemerschap aan de Hogeschool van Amsterdam. Toen kwam ik erachter dat ik het overbrengen van kennis en het werken met jonge mensen en hun begeleiden leuk vond.

Tegelijkertijd begonnen mensen mij te benaderen met de vraag of ik hun bedrijf wilde investeren. Nou had ik wel wat geld, maar ook weer niet zóveel. Toen heb ik een groep mensen verzameld, waaronder Christiaan Alberdingk Thijm, Heleen Dura van Oord, Menno Kenter, Hein Siemerink en Hans de Rooy van BDO. Met zijn allen hebben we toen geld, tijd en expertise geïnvesteerd.” 

Toen Heleen de naam Peak Capital bedacht zei een van ons: ‘Dat kan niet, want in de VS zit al een Peak Capital. Waarop Christiaan, als advocaat, zei: ‘Als we een claim krijgen betekent dat we succesvol zijn, dus laten we het vooral Peak noemen’.

Onze eerste 3 investeringen hebben we zelf gefund, waarbij we tegelijk leerden hoe je dit doet. Daarna hebben we extern kapitaal opgehaald voor Peak II, een fonds dat open stond voor zo’n beetje bij iedereen die wilde doneren.

Bij Peak III wilden mijn partners Stefan Bary, Heleen Dura van Oord en ik echt ’smart capital’ en bewust geen institutioneel kapitaal. En dus hebben we zelf geïnvesteerd maar ook funding opgehaald bij ondernemers met ervaring in de online wereld, onder wie Marco Aarnink (Drukwerkdeal), Marcel Beemsterboer (VakantieVeilingen), Jan Willem Tusveld (Fashiola) en Wilco Rietberg (Trinicom). 

Wat vind je leukste - en minst leuke - aan dit vak?

“Wij praten iedere dag met ondernemers, daar krijg ik energie van. Ondernemers zijn een van de leukste soorten mensen die in onze maatschappij rondlopen: positief, gedreven en ze geloven ergens in.

Het tweede wat ik leuk vind is dat je als investeerder continu bezig bent om te helpen gecontroleerde chaos te creëren. Om bedrijven hard te laten groeien, het gas vol in te intrappen en alle barrières onderweg weg te nemen en tegelijkertijd goed naar de data te kijken en te leren. Met daarbij het oplossen van uitdagingen zoal het niet kunnen vinden van mensen, conflicten tussen oprichters, overnames en exits.

Er zijn continu brandjes. Je moet daarbij de rust zien te bewaren en jezelf ‘deelbaar’ kunnen maken. Je moet veel ballen tegelijk in de lucht houden, er komen continu plannen en ideeën op je af.

Soms zie ik founders op een boom afrijden

Een mindere kant is dat ik ook wel eens zie dat founders niet luisteren en dat ik hen op een boom af zie rijden. Dat er bijvoorbeeld iemand wordt aangenomen op een belangrijke plek, van wie ik weet dat hij niet geschikt is. Dan nemen ze ‘m toch aan en blijkt na 2 maanden dat het helemaal verkeerd uitpakt en je groei wordt vertraagd. 

Kijk, we zijn als Peak aandeelhouder, maar we hebben altijd een minderheid. Founders runnen hun bedrijf, waardoor je uiteindelijk een adviserende en meedenkende rol hebt.”

Wat was je grootste succes tot nu toe?

Een van de mooiste successen vind ik onze seed-investering in SeatMe. Die fuseerden met Iens, en zijn daarna verkocht aan Tripadvisor. Ook is er ons succes met Catawiki, waar wij de eerste investeerder waren. Wij zagen dat René (Schoenmakers, red.) en Marco (Jansen, red.) iets bijzonders in handen hadden. Daar zitten we nog in en maken we een mooie rit mee. In het begin waren we veel actiever betrokken, inmiddels hebben nieuwe lead investors daar het stokje overgenomen, maar wij spreken ze nog regelmatig.

Lees ook de twee eerdere afleveringen uit deze serie:
Mathijs de Wit (Newion): 'Ik investeer niet in lifestyle entrepreneurs'
Niels van Aalten (Holland Venture): ‘Er is weer te veel geld in de markt’

En de grootste missers?

"Soms gebeurt het dat je een goed lopend softwarebedrijf spreekt, met lekker zwarte cijfers en een groeifactor van 2 à 3 keer per jaar, en dat wij die ondernemers er niet van kunnen overtuigen dat het aantrekken van venture capital zorgt voor versnelde groei, en dus uiteindelijk vele meer waarde aan het eind van de streep. Dat vind ik eigenlijk het meest pijnlijke.

100 procent van tien miljoen is leuk, maar 50 procent van 500 miljoen is nog veel gaver

Die ondernemers denken, ik groei al zo hard, wat zou dat kunnen toevoegen? Of ze denken: dat brengt bepaalde verplichtingen mee. Zij kijken misschien naar hun waardering op dit moment, maar je zou meer moeten kijken naar je waardering aan het einde. 100 procent van tien miljoen is leuk, maar 50 procent van 500 miljoen is nog veel gaver."

Wanneer moet ik als ondernemer wel, en wanneer vooral niet bij jullie aankloppen?

Wij investeren in SaaS-bedrijven zoals bijvoorbeeld Channable en marketplaces zoals StuDocu en OneFit. Daarnaast zoeken we bedrijven die slimme dingen doen met data, zoals Media Distillery dat doet met video en InvoiceFinance in kredietverlening aan het mkb. Alles daarbuiten doen we gewoon niet. 

Dat scherp afbakenen zouden meer investeerders kunnen doen trouwens. Sinds we deze uitgangspunten op de site hebben gezet is aantal plannen gehalveerd, maar de kwaliteit is veel beter geworden.

Je moet je team op orde hebben, met minimaal twee mensen in het founding team die dagelijks actief betrokken zijn. Met een mix van hackers en hustlers. En er moet duidelijk tractie zijn.

Waar we bij teams heel erg op letten, is dat ze een enorme executie-drive hebben. Het hebben van een idee is een ding, maar het echt dagelijks doen, dat is wat anders. Teams moeten dat ook echt goed meten en hun verwachtingen toetsen en optimaliseren.”

Ons geld is bedoeld voor de groei, niet voor het bouwen van een product. Oftewel, de sweet spot voor een investering is rond het einde van je minimum viable product-fase, en aan het begin van je product market fit-fase. 

Wat verandert er in een bedrijf op het moment dat jullie instappen?

“Als wij erin stappen moet het gaspedaal echt in de turbostand. Dat betekent dat je op een andere manier moet denken. Wij stappen vaak in bij bedrijven waar nog geen fondsen in zitten. Misschien zijn ze gefinancierd door angels, of ze doen het bootstrappend. Bij zo’n bedrijf let je als ondernemer heel erg op je cash, oftewel je bankrekening. Wat er met name verandert als wij instappen is dat de ogen van de ondernemers minder naar die bankomgeving gaan, en meer naar groei-indicatoren zoals omzet, churn en acquisitiekosten.

Dit vertaalt zich bijvoorbeeld in het aantrekken van mensen. Als je groeit en je zoekt een goede cmo, dan kun je de goedkoopste inhuren. Maar onze ervaring leert dat een betere kandidaat zich altijd ruimschoots terugbetaalt. De groei kan bij wijze van spreken van een factor 3 naar 4 gaan, waardoor de waarde van je bedrijf nog sterker stijgt.”

Als je nu iets kon veranderen aan de manier van investeren in Nederland, wat zou dat zijn?

“Wat opvalt is dat veel business angels momenteel behoorlijk wat ‘pijn’ leiden. Ze denken ‘leuk idee, ik geloof in dit product en ik geef je een ton voor 10 procent van de aandelen’. Dat wil zeggen dat zo’n angel je bedrijf post money op 1 miljoen waardeert. Bij een volgende ronde wil het team dan toch wel minimaal het dubbele qua waardering. Als wij dan als investeerder worden benaderd en kijken naar metrics, team en markt, dan zien we best wel vaak een mismatch, en vinden het dan niet waard.

Daarnaast kan een angel een nieuwe investering ook tegenhouden. Een ondernemer moet goed beseffen dat de groei van een bedrijf vergelijkbaar is met het beklimmen van een trap. Je kan met 1 tree tegelijk omhoog of in een keer met heel veel, maar dan is de kansdat je hard valt als je nog niet klaar bent voor groei groter.

Doe het met name aan het begin geleidelijk en geef vol gas als je ziet dat het werkt

Doe het met name aan het begin geleidelijk en geef vol gas als je ziet dat het werkt. Als je bij ons komt en je hebt geen bewijs van je product market fit, dan is je bedrijf voor ons de hoge waardering vaak niet waard.

Tegen angels zou ik willen zeggen: denk heel goed na waar je instapt en welke waardering je eraan hangt. Er is nu zoveel geld in de markt, dat er veel mensen op de blaren zitten.”

Wat doen Nederlandse ondernemers goed, wat kan beter?

"Wat we in Nederland goed voor elkaar hebben is onze cultuur: open en direct. Daardoor weten wij als investeerder veel, er is weinig show. Daarnaast zijn we internationaal sterk. Bijna ieder bedrijf waar we mee praten werkt internationaal.

Wat ook opvalt is dat Nederlandse ondernemers heel erg lean zijn. Er wordt niet gelijk een enorme tent opgebouwd. Dat heeft tegelijk een downside: we missen plannen die écht groot zijn, met enorme ambitie.

Dat vertaalt zich ook wel een beetje naar redelijk wat lifestyle ondernemers. Het runnen van een startup is ongelofelijk hip, maar voor het opbouwen van een bedrijf als Catawiki heb je meer nodig. Als wij met hen zondagavond contact hebben dan, krijgen we gelijk antwoord. Dit soort ondernemers zijn dag en nacht met hun bedrijf bezig. Dat betekent dat je soms harde keuzes moet maken, ook privé.”

Wat is het gekste dat je ooit hebt meegemaakt als investeerder?

“We waren een keer bezig met een investering, en waren al letterlijk de term sheet aan het tekenen met de ondernemers, toen er ineens een persbericht verscheen van een beursgenoteerd bedrijf dat hen overnam. Ik dacht: shit. Goed gezien, en een goede deal voor de founders - maar daar hadden we graag in willen zitten.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!