Ondernemers stappen na exit in internetfonds Endeit

Hubert Deitmers en Joop van den Ende komen met een tweede fonds, dat 107 miljoen euro groeikapitaal voor internetbedrijven heeft klaarliggen. Ondernemers als Reinout Oerlemans en Janneke Niessen, met wie Endeit succesvolle exits achter de rug heeft, participeren dit keer mee.

Voor de klinkende namen die instappen in zijn Fund II hoefde Hubert Deitmers niet ver te zoeken. Hij realiseerde het afgelopen decennium goede en relatief snelle exits met Metrixlab (in 2014 verkocht aan het Japanse Macromill) Improve Digital (verkocht aan de Zwitserse branchegenoot Public Groupe) en Eyeworks (sinds 2014 van Warner Bros).

Uitgerekend de oprichters achter die voormalige portfoliobedrijven steken een deel van hun eigen exitwinst in het nieuwe fonds van Endeit Capital (inderdaad: Van den Ende & Deitmers heeft zijn naam gewijzigd in de afkorting die de buitenwereld al van begin af aan beter vond bekken).  Het is overigens voor het eerst dat Van den Ende en Deitmers derden bij een fonds betrekken. "We willen er over 20, 30 jaar ook nog zijn als bedrijf. Dan is het goed om de groep aandeelhouders uit te breiden, buiten onszelf en het management van Endeit", zegt Hubert Deitmers.

Janneke Niessen

Eyeworks-oprichter Reinout Oerlemans, Janneke Niessen en Joëlle Frijters van Improve Digital en Han de Groot van Metrixlab krijgen gezelschap van andere internetondernemers die hebben gecasht. Marco Aarnink van Drukwerkdeal, sinds begin dit jaar op zoek naar nieuwe opportunities, is wat dat betreft een bekende naam. "Ze waren er niet toe verplicht, ik hoefde ze ook niet over te halen en er is ook geen mailtje rondgegaan naar tientallen ondernemers", zegt Deitmers.

We nemen altijd een stevig belang in bedrijven, waardoor we echt met de ondernemers optrekken

"We nemen altijd een stevig belang in bedrijven, waardoor we echt met de ondernemers optrekken. Dan leer je elkaar goed kennen en spreek je elkaar vaak, waarbij ons nieuwe fonds ook wel eens ter sprake is gekomen." En Aarnink is inderdaad geen oprichter van een portfoliobedrijf, maar de Nederlandse internetwereld is klein: Deitmers is ook mede-intiatiefnemer van de LOEY Awards, de prijs voor beste online ondernemer die Aarnink vorig jaar nog in zijn zak stak.

Mobiel

Het Endeit Fund II richt zich op Duitsland en de Benelux en richt zich daarbij op bedrijven die actief zijn op het gebied van digitale media en marketing, online commerce en services, edtech en mobiel. "We krijgen wekelijks tientallen voorstellen, maar kunnen het ons permitteren selectief te zijn. We doen alleen gezonde bedrijven die hun business model bewezen hebben, met een product of dienst waarvoor ze in hun thuismarkt klanten hebben. Het moet ook klaar zijn om over internationale expansie te denken: als we investeren, doen we dat in een partij met de potentie om een substantiële Europese speler te worden in zijn markt."

Ik heb geleerd voorzichtig te zijn met vooruitlopen op een deal 

En natuurlijk, waar de ondernemers/investeerders uit zijn netwerk kunnen meedenken en meehelpen bij toekomstige porfoliobedrijven, worden ze ingeschakeld. Heeft Deitmers concrete deals in de pijplijn? "We zijn nu serieus met 2 Nederlandse en 3 buitenlandse bedrijven. Maar ik heb wel geleerd voorzichtig te zijn met vooruitlopen op een deal: er kan altijd wat tussenkomen. Het is prachtig als het met 1 of 2 van die bedrijven iets zou worden."

Rekensom

Dat de succesondernemers instappen bij Endeit, zal ook een gevolg zijn van een koele rekensom: de investeerder heeft een sterk track record. Natuurlijk stonden, zoals dat hoort bij het verstrekken van durfkapitaal, wel wat missers tegenover de grote exits, maar die bleven beperkt tot één faillissement van een kleine startup - part of the business - en een ruzie met een uitgekochte uitgever. En zelfs Hyves, dat het later af moest leggen tegen Facebook, werd uitstekend verkocht aan de Telegraaf.

Wat we veel belangrijker vinden dan geld is de impact die we kunnen hebben

Van de 20 bedrijven waarin zijn eerste fonds participeerde, is inmiddels van 15 afscheid genomen. Zelfs als de exits van Spil Games, Quadia of Smartclip geen bakken cash opleveren, levert de aanpak van Deitmers een prima rendement op. "Daar ga ik geen percentage aan hangen, want dan kan iedereen uitrekenen wat Joop en ik hebben verdiend. Wat we veel belangrijker vinden dan geld is de impact die we kunnen hebben. Kijk hoeveel omzetgroei onze bedrijven hebben gerealiseerd in de crisisjaren die achter ons liggen, hoeveel werknemers ze in dienst hebben." Deitmers heeft dat in een infographic alvast mooi laten tekenen:

[[{"attributes":{},"fields":{}}]]

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!