Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Je nieuwe klant is ‘always clicking’

In 2020 zal volgens Booz veertig procent van de bevolking in de VS, Europa en de snelle groeilanden Brazilië, Rusland, India en China bestaan uit Generatie C-jongeren. Dat trekt een grote wissel op het zakelijk verkeer.

Generatie C staat voor connected, community-oriented, content-centric, computerized, communicating, always clicking. Het zijn jongeren die zijn geboren na 1990 en hun adolescentie hebben beleefd na de eeuwwisseling. Het is daarmee de eerste generatie die geen andere werkelijkheid heeft gekend dan het internet, mobiele apparaten en social networking. Ze weten niet beter dan dagelijks verschillende handhelds te gebruiken en hanteren die apparaten gemiddeld langer dan zes uur op een dag. Natuurlijk bezitten ze een smartphone, maar ze sturen liever tweets dan met mensen te praten.
Het is die vergroeiing met technologie, afhankelijkheid van mobiele communicatie en dat verlangen om online in contact te blijven met familie, vrienden en zakelijke contacten via netwerken, die maken dat de manier waarop wij werken en consumeren drastisch zal veranderen.

Booz noemt een aantal trends.

#1. 24/7 connected

Bijna iedereen zal in 2020 de klok rond connected zijn. Op dit moment zijn er 4,6 miljard mobiele gebruikers wereldwijd (76 procent van de totale bevolking) en 1,7 miljard internetgebruikers. Over een jaar of tien zal het aantal mobiele gebruikers 6 miljard zijn (ofwel: 80 procent van de wereldbevolking); 4,7 miljard mensen zullen verbonden zijn met het internet, voornamelijk via mobiele apparaten.
Nu al voelt 52 procent van de jonge Europeanen zich afgesloten als hun mobiele telefoon zich niet binnen armafstand bevindt. 91 procent van alle mobiele gebruikers heeft zijn mobiel altijd aan staan, ook s nachts. Privé- en werkleven vloeien in elkaar over; de dag bestaat uit een flexibele mix van persoonlijke en zakelijke activiteiten zoals werk, reizen, winkelen, netwerken en ontspanning.

#2. Social animals

Dankzij de populariteit en prestaties van social networks, online groepen, blogs en andere elektronische berichtsystemen zal de omvang en diversiteit van netwerken blijven groeien. Via deze netwerken komen gebruikers met veel meer mensen in contact dan collega’s, vrienden, familie en/of kennissen. Zoals vrienden van vrienden, online kennissen en anonieme leden van interestgroups.
Nu al is de helft van de 16 tot 24-jarigen in Europa een ‘ervaren gebruiker’ van sociale netwerken. De gemiddelde persoon leeft in 2020 te midden van een web van 200 tot 300 contacten, die voornamelijk digitaal worden onderhouden door middel van een variëteit aan online kanalen.

#3. Digital information osmosis

Door de toename van de hoeveelheid informatie zal de informatieconsumptie drastisch veranderen. Consumptie wordt non-lineair en het aanbod van digitale informatie zal exploderen. Supermarktketen Walmart doet op dit moment al 1 miljoen transacties per uur en stopt daarmee meer dan 2,5 petabytes (2,5 miljoen gigabytes) aan data in een database. Cisco schat dat het internetverkeer tot 2013 vertienvoudigt tot 667 exabytes (716 miljard gigabytes) aan data. Tegen 2020 zal die data – in tegenstelling tot nu – gebruikt gaan worden voor economisch voordeel.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#4. Privacy is geen issue meer

Zorg over privacy is in 2020 geheel verdwenen omdat consumenten de voordelen zien van transparantie. Het resultaat: de beschikbaarheid van real time, gepersonaliseerde informatie van waar iemand is, zijn of haar online status, voorkeursnetwerken, interesses, passies en koopgedrag. Facebook heeft nu al 40 miljard foto’s van zijn leden in de database zitten. Het gebruik van sociale netwerken zal in toenemende mate het consumptiegedrag voorspellen. Positieve peer-reviews worden essentieel voor commercieel succes; de waarde van traditionele marketing en stenen winkelcentra zal verder afnemen.

#5. iEverywhere

Omdat er geen zorg meer is over privacy, zal iedereen zijn persoonlijke data beschikbaar stellen. Identiteit, betaalgegevens, winkelvoorkeuren, interesses en lidmaatschappen van sociale netwerken; het ligt voor het oprapen. Het aantal apparaten waarmee de Generatie C rondloopt zal zeer divers zijn, data gaan in de cloud. Draadloze breedbandservices zullen echter duur blijven. De schatting is dat eenieder in 2020 50 dollar per maand zal betalen.