Laten we ons land nooit meer ‘BV Nederland’ noemen

In de kantoorjungle hoor je vaak irritante termen, zoals ‘learnings’ en ‘co-creatie’. In de rubriek Jeukjargon maakt Sprout korte metten met met dergelijke terminologie. Deze week: waarom de ‘BV Nederland’ klinkt als een communistische heilstaat.

Ooit, lang voor het neoliberale spook neerdaalde over de Lage Landen, heette ons kikkerlandje nog gewoon ‘Nederland’. Het was de tijd waarin ze zich in Wim Sonneveld’s Het Dorp nog drukmaakten over onschuldigheden als de ‘minirok en beatle-haar’- het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets. Het dorp wordt anno 2019 met de sloophamer bedreigd, aangezien al haar jonge inwoners naar de grote stad vertrekken. Beatle-haar zie je in de steden al nauwelijks meer, wel een door ketens overbevolkte winkelstraat. Het zijn gouden tijden voor de Febo, Albert Heijn en Jumbo, oftewel voor de ‘BV Nederland’.

BV Nederland

Jawel, de ‘BV Nederland’. Topmannen van corporates, liberale politici en ambtenaren kunnen niet ophouden te praten over dit jeukbegrip, waarmee zij doelen op een combinatie van het Nederlandse bedrijfsleven, organisaties en de overheid. “Krachten bundelen”, en meer van dat soort marketingrotzooi. Wat Sprout betreft, mag het begrip ‘BV Nederland’ spoedig net zulke ancient history worden als dat dorp van Wim Sonneveld.

Laat ons namelijk duidelijk zijn: wij koesteren geen Thierryaanse dromen over hoe geweldig het Nederland uit de jaren ‘50 en ‘60 moet zijn geweest. Want ach, als VVD’er-in-verkleedkleren Baudet in de tijd van Wim’s dorp zou hebben geleefd, was hij waarschijnlijk de dorpsgek geweest die terugverlangde naar de jaren ‘20, nog voor de beurskrach. Het Midnight in Paris-syndroom, heet zoiets ook wel. Sprout kijkt vooruit, niet achteruit.

Noord-Korea

Prima dus, die vernieuwing. Toch jeukt het begrip ‘BV Nederland’, omdat het – zoals we het graag in zuiver academisch jargon omschrijven – ‘bullshit’ is dat er zoiets zou bestaan als één nationale BV, er is slechts een veelvoud aan private bedrijven. Het enige land dat zich anno 2019 écht een BV mag noemen, is Noord-Korea, met een ‘bedrijfsleven’ dat 100 procent staatsgeleid is. De Grote Leider a.k.a. dorpsgek aldaar is Kim Jong-un, voorzien van bijpassend, melancholisch jaren ‘50-kapsel. Maar geef de man wat credits: zijn vader heeft de hamburger uitgevonden.

In Nederland vergaan de zaken gelukkig heel anders dan in Kim’s bananenrepubliek. Ons land telt een wirwar aan corporates, startups en scaleups. Tuurlijk werken ze onderling veel samen, maar ze vormen geen gezamenlijk front als zogenaamde ‘BV Nederland’. In de startupwereld vinden wij dan ook geen begrip zo jeukwaardig als ‘BV Nederland’. Juist startups zijn gericht op het buitenland en handelen niet namens hun land, maar vanuit een missie – nee, geen purpose.

Startups hebben de toekomst en het begrip ‘BV Nederland’ is vers voer voor de linguïstische vuilnisbak.

Meer Jeukjargon? Klikkerdeklik:

Waarom het irritant is om collega’s ‘helden’ te noemen
- Als zelfs Shell het woord ‘purpose’ gebruikt, is dit begrip definitief jeukjargon
- Laten we het begrip ‘customer journey’ nooit meer gebruiken

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!