Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Mol verkoopt Talpa voor (maximaal) 1,1 miljard

John de Mol heeft een koper gevonden voor zijn mediabedrijf Talpa. De Britse tv-zender ITV koopt Talpa voor - in eerste instantie - 500 miljoen euro.

Dat bedrag kan, afhankelijk van de prestaties van Talpa de komende acht jaar en de betrokkenheid van De Mol bij het bedrijf, oplopen tot in totaal 1,1 miljard euro. Toezichthouders moeten de deal nog wel goedkeuren, maar afronding wordt in het tweede kwartaal van dit jaar verwacht.

De Mol blijft dus, samen met het management en de creatieve staf van Talpa, een belangrijke rol spelen in het ontwikkelen van formats.  De nauwe samenwerking met het team van ITV Studios moet voor nieuwe creatieve impulsen zorgen, aldus Talpa in een persbericht. De Mol zegt dat de overname er ook voor zorgt dat hij zich nog meer kan richten op het creeren van ‘nieuwe, baanbrekende’ inhoud.

Talpa timmert flink aan de weg in het buitenland met zijn talentenjacht The Voice, die inmiddels in 180 landen wordt uitgezonden. Met realityshow Utopia hoopt de tv-producent op een nieuwe internationale kaskraker. In de afgelopen zes jaar ontwikkelde Talpa in totaal 75 shows, waaronder ook Battle of the Sexes en Dating in the Dark.

Grootste

Het Britse ITV is het grootste commerciële televisiebedrijf in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf exploiteert een groep zenders en heeft eigen productiebedrijven, ook in een groot aantal andere landen.

ITV krijgt een snel groeiend internationaal mediabedrijf, met ook radiozender Slam FM en tv-producenten in vele landen. Maar de kroonjuwelen met de meeste waarde zijn natuurlijk de televisieformats die de ruggengraat van de wereldwijde expansie vormen. ITV koopt alleen de tv-productietak. Belangen in radiozenders, waaronder Radio 538, en SBS Nederland vallen buiten de deal.

Zie ook: 
Deze formats maken Talpa een miljard waard

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vorig jaar september bleek al dat meerdere partijen, waaronder FremantleMedia en 21st Century Fox, interesse hadden in de formatfabriek van De Mol. In 2013 wees De Mol nog een bod af van Shine, een tv-productiebedrijf uit de stal van Rupert Murdoch.

ANP/Sprout