Jong en Europees: deze ondernemers spelen zich in de kijker bij Forbes

Stel dat je een stel Amerikanen een dagvullend programma mocht laten organiseren over hoe zíj aankijken tegen jong talent uit Europa, hoe zou dat er dan aan toe gaan? Sprout zocht het uit tijdens het 30 under 30-evenement van zakenblad Forbes.

Wie geven de toekomst vorm en worden de miljonairs of, ach ja, miljardairs van morgen? Het Amerikaanse zakenblad Forbes probeert die vraag al sinds 2011 jaarlijks te beantwoorden met zijn fameuze 30 under 30-lijst. De redactie en externe specialisten selecteren hierbij in totaal driehonderd talenten; dertig jongeren per categorie, bestaande uit tien branches.

Sinds 3 jaar is er ook een speciale lijst voor Europees talent, met in eerdere edities vermeldingen voor influencerkoningin Emilie Tabor (Influencer Marketing Agency) platendraaier Afrojack en ene Alexander Klöpping. Dit jaar haalden dertien Nederlanders de lijst, onder wie ondernemers Marijn Flipse (Bolt Mobility), Gert van Vugt (Sustainer Homes) en Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse (Seepje). De lijst gaat echter verder dan ondernemerschap en biedt ook ruimte aan kunstenaars, ontwerpers en zelfs autocoureur Max Verstappen.

Nieuwe doelgroep

Voor Forbes, een ruim 100 jaar oud papieren magazine, moet het een manier zijn om zijn eigen toekomst veilig te stellen. Door jongeren te laten schitteren op zijn pagina’s zal het magazine hopen dat deze doelgroep uiteindelijk ook de gang naar de – al dan niet digitale – kiosk zal maken, waardoor de kas van de zakenjournalisten ook in de toekomst wordt gespekt.

Bij zo’n lijst hoort natuurlijk een evenement. Forbes huist daarom deze week in The Student Hotel aan de Amsterdamse wibautstraat. Het is de eerste keer dat Forbes voor zijn Europese lijst een evenement organiseert. Door Amsterdam uit te kiezen als uitvalsbasis, lijken de Amerikanen te benadrukken dat onze hoofdstad een hotspot voor startups en jong talent is.

Sprout besluit daarom donderdag eens een kijkje te nemen en baant zich behendig een weg door de rijen barista’s, hipsters en influencers om te horen hoe ze in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk – waar Forbes ook een redactie heeft zitten – over het Europese startupleven denken.

Ondernemers

“Het zijn niet de politici of grote bedrijven die de belangrijke problemen zullen oplossen, maar de ondernemers,” zet Forbes-contenthoofd Randall Lane aan het begin van de dag meteen de toon. Wellicht ietwat kort door de bocht, aangezien de meeste startups falen en we zonder een duidelijk kader aan regelgeving in het wilde westen zouden leven, maar goed: we snappen hem. Deze dag is bedoeld om te laten zien hoe jongeren de wereld gaan veranderen. “Tsjéééns du wuurld”, aldus een fonetische weergave van een zin die vandaag menig maal de revue passeert.


Afrojack is al bijna 31 jaar. Help! Wat oud, aldus de DJ

Dancemuziek

Maar hoe precies “tsjééénsen” we “du wuurld”? Met als soundtrack ietwat middle-of-the-road-dancemuziek, zo blijkt. De Neerlandsche DJ Afrojack bestijgt het podium om te vertellen over zijn weg naar de top, over dat hij een drop-out was, zich daar even zuur over voelde, maar al snel zijn dayjob kon inruilen voor een glansrijke carrière als DJ. Hij wilde rijk en beroemd worden en werkte hard; soms deed hij wel zes optredens per dag.

Iedereen kan een ster worden

Dat rijk en beroemd worden, kan Afrojack – gewoon Nick, voor vrienden en familie – nu afstrepen op zijn bucketlist. Wat te doen? De EDM-veteraan dook in de filosofische literatuur in de hoop te ontdekken wie hij nou eigenlijk is. Een zakenman, zo blijkt. Daarom leidt de DJ sinds vorig jaar de Europese tak van het Japanse artiestenmanagementkantoor LDH. Hij kwam tot een ware Starmaker-conclusie: iedereen kan een ster worden. Met die filosofie in het achterhoofd, probeert Nick nu een volgende generatie Afrojacks de wereld in te brengen. Een nieuwe generatie, want zelf is de beatprogrammeur al bijna 31 jaar. Toch wel er-rug-oud, vindt ie zelf.

Yoga

Dan volgt een kort, ongemakkelijk intermezzo van yoga-ondernemer Joanna Moriel, waarbij ze vrijwel de plenaire zaal zover krijgt om 5 minuten yoga-oefeningen met haar te doen. Sprout verschuilt zich behendig achter ons – zo blijkt – veel te kleine laptopscherm. Hierna volgt een paneldiscussie over waarom de 9-tot-5-werkweek ouderwets is. Het komt erop neer dat je overal met je laptop kunt werken, dus je tijd zelf het beste in kunt delen. Op het strand in de middag, of ‘s nachts op de bank.

Geen wereldschokkende inzichten tot dusver. Dat de 9-tot-5-werkweek gedisrupt is door de laptops is immers allang bekend. Dat menig bedrijf dit onder het motto van “geen 9-tot-5-mentaliteit” gebruikt als reden om werknemers langere dagen te laten werken, is in deze discussie een interessant fenomeen dat deze dag onderbelicht wordt. Volkskrant-journalist Peter de Waard stelde zich afgelopen maand in zijn dagelijkse economiecolumn in de Volkskrant dan ook terecht de vraag: komt er weer heimwee naar de negen-totvijfbaan? Graag hadden we hier iets meer over gehoord: heeft overwerken de toekomst voor de generatie van de toekomst?


Influencer Negin Mirsalehi stelt weleens “obsessief” met Analytics bezig te gaan, ‘maar het draait niet om de views maar om je passie’.

Influencers

Dan: influencers, oftewel de krantenadvertenties van de moderne tijd. Door via Instagram veel volgers, likes en comments te verzamelen, zorgen zij ervoor dat bedrijven interesse krijgen in samenwerkingen. Een advertentiecampagne voor een bedrijf, of eh, brand waar je als influencer achterstaat, kan dan flink wat daalders richting de portemonnee laten rollen. 

Authenticiteit is een magie die je niet kunt fabriceren

Maar wat zijn de gedragsregels voor de influencers? Authenticiteit, vindt kenner Frederic Court van VC-firma Felix Capital. “Authenticiteit is een magie die je niet kunt fabriceren.” Nikkie de Jager, de Nederlandse make-up-influencer, stelt dat je dan ook best een fout kunt maken als influencer. Ook dát is immers authenticiteit.

Of het de influencers draait om de views en de clicks? Toch wel, zo blijkt tussen de regels door. De Jager geeft eerlijk toe dat die belangrijk zijn, maar ze kijkt zéker niet iedere dag op Analytics. “Anders word ik gek!” Collega-influencer Negin Mirsalehi stelt van Analytics te houden, er soms ietwat “obsessief” mee bezig te zijn, maar vindt: het moet uiteindelijk draaien om je passie. Die passie willen mensen ook terugzien in je content, aldus Mirsalehi. Oftewel: commercie, maar dan op een niet té commerciële manier – ga er maar aanstaan.

Investeren

Vervolgens gaat het over Europa als investeringsregio. We willen in Europa nog weleens verlekkerd kijken naar Silicon Valley als de bakermat voor succes, maar, zo vraagt de Britse Ophelia Brown van VC-firma Blossom Capital zich af: waarom zou je daar naartoe gaan als je er geen netwerk hebt? Houd het dicht bij huis!

Venture capital noemen ze in Duitsland risico kapital

Een journalist van Forbes wil weten hoe het komt dat er dit jaar zoveel beursgangen van Europese bedrijven zijn. Klaus Hommels van VC-firma Lakestar meent dat het ermee te maken heeft dat er in Europa minder investeringskapitaal is. “Men is veel banger voor de risico’s. Venture capital noemen ze in Duitsland bijvoorbeeld risico kapital.” Een beursgang is dan een mooie manier om groeigeld op te halen, aldus de investeerder. Hij plaatst nog een kritische noot: we vinden het in Europa dan wel vervelend dat wij niet onze eigen Facebook en Uber hebben, maar “als je nooit begint met investeren, moet je je niet verbazen over zo’n uitkomst”. Rake woorden.


Jacob de Geer (iZettle): “Onderhandelen over een overname is makkelijker als je een beursgang kunt maken.”

Klarna

Een Europees bedrijf dat er wel in slaagde vele miljoenen aan investeringskapitaal op te halen, is Klarna. Met een service voor achteraf betalen groeide de onderneming uit tot een van de grote namen uit de Zweedse fintechwereld. Mede-oprichter Sebastian Siemiatkowski mag aanschuiven bij Forbes om het succes van zijn thuisland te verklaren. Dat komt toch wat neer neer op het tegenovergestelde van het – huidige – model van Forbes-thuisbasis de Verenigde Staten: immigratie zien als economische kans in plaats van iets engs, goedkope zorg en scholing in plaats van rekeningen met vier nullen en visionaire politici in plaats van, tsja, Donald Trump.

Wil je ergens goed in worden, zeg dan ‘nee’ tegen Netflix

Een vrij speelveld mét zekerheden kan tot het nodige leiden, bewijst Klarna: Siemiatkowski stelt maar liefst 2.500 mensen in dienst te hebben. Zijn tip aan jonge ondernemers? “Als je ergens goed in wilt worden, moet je ‘nee’ zeggen tegen andere dingen. Ik kijk bijvoorbeeld geen Netflix of HBO.” Nog een slimme tip van de zakenman, maar dan voor op de werkvloer: laat je personeel de eerste 10 minuten van je vergadering hun stukken doorlezen. Geef je het ze van tevoren mee als huiswerk, dan is de kans groot dat niet iedereen het goed doorneemt.

Ook aanwezig vandaag is ondernemer Jacob de Geer van het – wederom – Zweedse bedrijf iZettle. Hij kon kiezen tussen een beursgang of het verkopen van zijn bedrijf aan PayPal, maar ging uiteindelijk voor de laatste optie. De missies van beide bedrijven kwamen overeen en op deze manier konden ze sneller groeien, luidt De Geers verklaring. Gaf het feit dat De Geer al een beursgangoptie had hem een sterkere onderhandelingspositie ten opzichte van PayPal?, luidt de vraag van een Forbes-journalist. Een voordeel was het zeker, aldus de weinig praatgrage De Geer, “al weet je nooit hoe ver je kunt gaan”.


Constantijn-nieuwe stijl: voorzien van sierlijke hipsterbaard.

Constantijn

Zoals wij in Nederland inmiddels allen weten: een startupevenement in de Lage Landen is niet compleet zonder het ondernemende lid van het Koningshuis: prins Constantijn, die namens StartupDelta het ecosysteem der startups in ons land wil bevorderen. De Oranje gaat waarschijnlijk zoveel met startups om dat hij tegenwoordig door het leven gaat met een heuse hipsterbaard, zo signaleert Sprout. Staat hem goed, die baard.

Big tech heeft overheidsregels nodig

Constantijn neemt op dit ondernemersfeestje een opmerkelijk standpunt in: overheidsregels moeten we koesteren. “Big tech”, zoals hij de Facebooks en Ubers noemt, heeft een grote verantwoordelijkheid. Het verandert de wereld en het overheidssysteem, meent Constantijn. Te vaak hoort hij echter nog dat dit soort bedrijven zijn failures verdedigt onder het motto: de markt of onze klanten beslissen. Constantijn legt uit waarom dit marktdenken niet zonder overheidsregelgeving kan: “Mijn kinderen spelen Fortnite (game, red.). Als ik niet zeg dat ze moeten stoppen, spelen ze dat de hele dag door.”

Als je dus de markt zijn eigen regels laat opstellen, bedoelt de prins, loopt het uit de hand. Wie wil weten hoe dit werkt, hoeft alleen maar naar de beleggingsgekte op de Amsterdamse woningmarkt te kijken, die ervoor zorgt dat de huizenprijzen almaar doorstijgen. Constantijns neef Bernhard schijnt hier ook het een en ander over af te weten.

Wat hier mist is de honger om iets snel te laten groeien

Afijn, Constantijn ziet in “deze delen van” Europa ook een ander probleem: doordat er weinig werkloosheid is en je er een baan met een hoog salaris kunt krijgen, is er volgens de startupprins weinig urgentie om entrepreneur te worden. We lopen daardoor nogal eens achter de feiten aan, aldus de prins: “We zijn nooit slecht geweest in technologie. Kijk maar naar ASML of Philips. Wat echter mist, is de honger om iets snel te laten groeien vanaf dag één. We hebben een cultuur nodig die je vertelt: je kúnt dit.”

Werk aan de winkel dus voor Europa. Wellicht levert het evenement van de Amerikaanse zakenjournalisten hiertoe een nuttige bijdrage.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout. Hij schrijft over startups, Silicon Valley en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!