Jonge ondernemers brengen Dutch Coffee terug naar Nederland

Jits Krol stond een jaar geleden in een metrostation in Seoul toen hij een bord zag met ‘Dutch Coffee’, een koude koffiesoort die in de 17e eeuw door Nederlanders naar Azië was gebracht. Dat was een begin van een koffiestartup waarmee hij nu de Nederlandse horeca wil veroveren.

‘Ik vond het erg gaaf dat het daar Dutch Coffee heette, maar dat niemand in het Nederland het nog kende’, zegt Krol (25, op de foto rechts). Met die herinnering op zak toog hij naar India, waar hij tijdens het werken voor een it-bedrijf plannen begon te smeden met zijn mede-oprichter Robert Nijhof (26).

‘We vonden ondernemen allebei heel gaaf, en dit leek ons het beste moment om zoiets te beginnen. De koffie was daar dan ook heel slecht’, zegt Krol lachend.

Het tweetal importeerde een paar apparaten om Dutch Coffee mee te gaan zetten. Dat is een koude koffie voor mensen met geduld: het duur 4 tot zes 6 uur om een pot te zetten. Maar de smaak is er dan ook naar, zegt Krol. Door de koude en druppelsgewijze bereiding oxideert de koffie niet, waardoor deze minder zuur en bitter smaakt. En de aroma’s blijven daardoor ook beter behouden.


Krol aan het werk

In de VS is de zogeheten cold brew al even in opmars, maar de smaak daarvan is minder complex, zegt Krol. Bij die techniek wordt de koffie een tijdje in een bak water geweekt en vervolgens gefilterd. 

Starbucks

Starbucks zorgde in Nederland voor een koffiecultuur, maar van de koffie van de Amerikaanse multinational zijn Krol en Nijhof niet bepaald gecharmeerd. ‘Starbucks is wel iets waar we ons flink tegen afzetten. Een frappuccino is daar vooral veel room en suiker met duizenden calorieën’, aldus Krol. Hij wijst op koffie is een ‘mooi natuurproduct’. ‘En we willen dat ook zo neerzetten.’

Ook aanschouwde het tweetal naar eigen zeggen net lede ogen de opkomst van de kant-en-klare-fabrieks-koffie-machines. 'Waar iedereen lyrisch was over de gebruiksvriendelijkheid en het fantastisch cremalaagje ging bij ons de vlag halfstok.' Smaak werd volgens hen ingeruild voor gebruiksvriendelijkheid.

De eerste doelgroep van het tweetal is de horeca. Mede dankzij coaching via ondernemersprogramma New Venture worden de grote horecapartijen nu bewerkt om volgend jaar zomer de koude koffie te gaan serveren. Bij New Venture is Dutch Coffee een van de 10 finalisten die de komende maanden deelnemen aan een acceleratorprogramma voor innovatieve bedrijven. 

Voor de liefhebbers en koffiespeciaalzaken verkopen ze ook koffiezetapparaten. Maar dat is niet voor ieder café weggelegd, laat staan de gemiddelde consument; voor hen zijn Krol en Nijhof bezig met het ontwikkelen van het merk Batavia Coffee, dat gewoon in flessen wordt geleverd die de ondernemers zelf brouwen. Voordeel is daarbij dat de koffie van nature vrij lang houdbaar is (4 weken).

Nieuw

De grote koffiebedrijven laten de soort Dutch Coffee vooralsnog links liggen in Nederland. ‘Het is nog vrij nieuw’, zegt Krol. ‘Zeker grotere koffiebranders zijn nog vrij conservatief’. En het grote publiek denkt bij koffie vooral aan dezelfde smaak. Bij wijn, thee en chocola vinden mensen verschillen per soort logisch. Maar ook binnen koffie heb je gigantische smaakverschillen. Elke oogst smaakt ook weer iets anders.’ Omdat het echt een natuurproduct’ is, zal ook niet elke fles 100 procent hetzelfde smaken.

Krol en Nijhof brengen kortom ‘een compleet nieuwe koffiebeleving’ naar Nederland. ‘Voor veel mensen is een grote stap om meteen over te stappen naar koude koffie, maar we proberen het zo te presenteren dat het voor de normale koffieliefhebber toegankelijk wordt. We proberen Nederland iets te leren over koffie.’ 

Thrill

Ondernemen bevalt de pas afgestudeerde Krol en Nijhof heel goed. ‘Het is iets waar je alles van jezelf in kwijt kan. Je moet echt alles zelf leren, zeker in het begin met. Ik heb zelfs moeten leren programmeren om de site af te krijgen. Het geeft zo’n thrill als je keihard aan het werk bent en je wint een startupcompetitie. Of wanneer een Engelse koffiemaker ook apparaten wil kopen om zelf te gaan bottelen.’ 

Financieel doen de twee alles voorlopig op eigen kracht. 'We hebben met een aantal crowdfundingpartners gesproken. Die hebben het vertrouwen dat een campagne succes zou opleveren. Maar we hebben het geld nu nog niet nodig.'

De verkoop van de koffie verloopt inmiddels goed. 'Puur op het kapitaal daarvan redden we het nu. In een volgende fase, wanneer we een aantal horecabedrijven hebben binnengehaald, willen wel wel geld ophalen om nog groter te kunnen worden. Maar of dat via crowdfunding zal gaan, dat weet ik nog niet.'

Redacteur Sprout.nl. Email: maarten@sprout.nl