Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jort Kelder begint gratis krant

Jort Kelder gaat weg bij Quote en begint dit najaar een gratis huis-aan-huis krant. Marcel Boekhoorn is financier van het ambitieuze project. Kelder wordt eindelijk ondernemer.

Meerdere bronnen bevestigen het gerucht dat Jort Kelder dit najaar begint met een gratis huis-aan-huis krant. Als financier van het ambitieuze project wordt de naam van Marcel Boekhoorn genoemd, de durfkapitalist die vorig jaar fortuin maakte door Telfort voor ruim 1 miljard euro te slijten aan KPN.

 

Deur aan deur

De gratis krant moet door heel Nederland selectief deur aan deur worden verspreid en zal voor de inkomsten volledig afhankelijk zijn van advertenties. De exacte oplage is nog niet bekend, maar kenners van de markt denken aan minimaal 1 miljoen.

Het moest er een keer van komen. Na ruim 15 jaar als loonslaaf zijn vingers blauw te hebben geschreven over geslaagde entrepreneurs gaat Kelder zelf ondernemertje spelen. Nu Quote Media en daarmee ook het zakenblad Quote begin deze maand is overgenomen door het Franse Hachette Filipacchi Médias, is voor Kelder de lol er af.

 

Kom niet aan mijn Maserati

Hoewel Kelder zich vorige week op zijn weblog nog strijdlustig toonde tegenover zijn nieuwe Franse baas -’als ze aan onze redactie-Porsche of mijn Maser van de zaak zitten is het mis-’ heeft hij in kleine kring toegegeven dat hij op dit moment bij Quote in blessuretijd speelt. Daarnaast heeft Kelder als kleine aandeelhouder van Quote Media enkele honderduizenden euro’s aan de verkoop overgehouden, waardoor hij het even kan uitzingen.

 

Marcel Boekhoorn
Mede-initiatiefnemer Marcel Boekhoorn verdiende voor de droomdeal met Telfort al veel geld met de verkoop van keten Bakker Bart en een verffabriek. De alijd goedlachse Nijmegenaar was tien jaar geleden nog accountant bij Deloitte, toen hij voor zichzelf begon als ’dealmaker’. Zijn formule is bedrijven op te kopen, ’doorschakelen, gas geven en weer doorverkopen’. Een van zijn bv’s heet ’Bowolar’, wat staat voor ’Boekhoorn wordt lachend rijk’.

IJslands idee
Na het succes van Metro en Spits! gaat de gratis krantenmarkt een nieuwe fase tegemoet met de gratis huis-aan-huis verspreiding. De IJslandse investeringsmaatschappij Dagsbrun geeft al enkele jaren met succes een gratis huis-aan-huis krant uit in Reykjavik en in september wordt door dochter 365 Media corporation een dergelijke krant in Denemarken gelanceerd onder de naam Nyhedsavisen. Verantwoordelijk voor dit project is Svenn Damm, de oud topman van Metro Internationaal, die nadrukkelijk de opdracht heeft meegekregen om ook in andere Europese landen gratis huis-aan-huis kranten te beginnen.

 

Supermarkt financiering
Saillant detail in het verhaal van Kelder is het feit dat de krant in IJsland voor een groot gedeelte wordt gefinancierd door enkele grote supermarktconcerns. Een van de adviseurs van Marcel Boekhoorn is oud Ahold-topman Cees van der Hoeven. Ook voor Jort Kelder is Van der Hoeven geen onbekende: de twee ontmoeten elkaar geregeld bij een van vele uitspanningen langs de Loosdrechtse Plassen, waar ze allebei in de buurt wonen.

Mocht het ondernemersavontuur van Kelder en Boekhoorn een succes worden dan zullen we ze volgend jaar zeker terugvinden in de Sprout 50,
onze lijst van brutale uitdagers van het gevestigde bedrijfsleven.

 

Update 13:25 uur
In een reactie bevestigt Kelder dat hij al enige tijd bezig is met de nieuwe huis-aan-huis krant. ’Jullie zijn goed ingevoerd, maar ik ben nog niet officieel weg. Maandag heb ik nog een gesprek met Maarten van de Biggelaar en dan hak ik definitief de knoop door. Maar je mag best opschrijven dat ik ervan baal dat Quote is overgenomen door Hachette. Ik ben nog een tijdje bezig geweest met een management buy out maar dat werd me niet gegund. Nu ga ik mijn eigen plan trekken.’