Wanneer je een bekende klant beter niet kan noemen

Roepen

Een bekende klant is een buitenkans op pr-gebied. Maar het is merkenrechtelijk en auteursrechtelijk niet altijd verstandig om bekende klanten te noemen, legt Sprout-expert Melissa Moncada Castillo uit.

Veel ondernemers dromen ervan: een bekende klant. Want wat is nou betere PR dan het noemen van die naam? Of stel dat een bekende Nederlander een bepaalde dienst afneemt en jij biedt die dienst ook aan, wat is dan betere promotie voor die diensten die jij ook aanbiedt, dan het noemen van die bekende persoon? Maar is het noemen van die persoon altijd verstandig? Deze vraag moet een Amerikaanse arts zich ook hebben gesteld nadat hij voor promotie van zijn diensten de naam van bekende realityster Kim Kardashian noemde.

De “Vampier gezichtsbehandeling”

De “vampier gezichtsbehandeling” is een behandeling waarbij er bloed uit je gezicht afgenomen wordt, om vervolgens dat bloed weer in te spuiten nadat het behandeld is. Jaren geleden onderging realityster Kim Kardashian deze behandeling en dit was te zien in één van haar reality shows. Een tijd nadat ze deze behandeling had ondergaan gaf zij toe hier spijt van te hebben omdat de behandeling pijnlijk en zwaar was. 

Goede promotie

Een Amerikaanse arts besloot voor promotie van zijn diensten de naam en foto’s van Kardashian op zijn website te plaatsen. Want ja, de ster had de behandeling wél ondergaan. Op de website van de arts in kwestie stonden verwijzigen als “Kim Kardashian krijgt de behandeling”. Deze tekst stond bijvoorbeeld ook bij een bericht waarin de aanbieder ontkende dat het banden heeft met een andere aanbieder waar patiënten een nare ziekte hadden opgelopen nadat ze de behandeling hadden ondergaan. 

Aanklacht 

Kim Kardashian vond het gebruik van haar naam en portret niet grappig en diende een aanklacht in tegen de arts. Grond voor de aanklacht was o.a. inbreuk op haar merken en auteursrechten. Wat de arts namelijk wellicht niet doorhad, is dat er merkrechten rusten op de naam Kim Kardashian en dat er portretrecht rust op het portret van de ster. Er zat voor de arts dan ook niets anders op dan de naam en alle foto’s waar de ster op stond van zijn website te verwijderen. De zaak is voor deze arts dus met een sisser afgelopen.

Dus: die bekende persoon noemen?

Als je een bekende klant hebt, dan wil je dat natuurlijk delen. Dat is immers goede PR voor je bedrijf. Maar: het is wel zo correct en verstandig om daarvoor eerst toestemming te krijgen van de persoon in kwestie. Misschien heeft diegene wel geen zin om openlijk geassocieerd te worden met je product of dienst. Zeker als het gaat om een heel bekend iemand is de kans groot dat diegene een merk heeft.

Het zomaar meeliften op de bekendheid van het merk of het aantasten van de reputatie van het merk, is merkenrechtelijk niet toegestaan. In de meeste gevallen kun je als merkhouder alleen iets doen aan gebruik van je merk door iemand anders, als jouw merk ingeschreven is voor producten of diensten die lijken op de producten of diensten waarvoor die ander je merk gebruikt.

In het hierboven beschreven geval zou het relevant zijn om te kijken of het merk ‘Kim Kardashian’ geregistreerd is voor cosmetische ingrepen, want de arts in kwestie gebruikte het merk voor promotie van die diensten. Bij merken die heel bekend zijn, maakt het niet uit waarvoor ze zijn geregistreerd; dit soort merken vallen namelijk onder een ruimere bescherming. 

Bezwaar 

Het zomaar gebruiken van het portret van een bekend persoon is zeker een onverstandige actie. Bij portretten die niet in opdracht zijn gemaakt, kan de geportretteerde namelijk bezwaar maken als diegene een redelijk belang heeft. En een redelijk belang, dat hebben bekenden vaak omdat ze geld kunnen verdienen met hun hoofd. Daarnaast wordt bij promotieuitingen de indruk gewekt dat de persoon in kwestie een band heeft met met het product of de dienst. 

Bij het voorgaande geldt uiteraard dat er een verschil is tussen het een enkele keer noemen van de persoon in kwestie (bijvoorbeeld in een social media uiting), en het daadwerkelijk als promotie op je website gebruiken van de naam en het portret van de persoon.

Toch is het verstandig om altijd toestemming te vragen aan de persoon in kwestie, om problemen te voorkomen. Is  de bekende persoon niet eens een klant, maar alleen in het algemeen een afnemer van een product of dienst dat jij aanbiedt, dan is het meestal onverstandig om de persoon in kwestie te noemen of foto’s van die persoon te plaatsen.

Melissa Moncada Castillo is merkengemachtigde en jurist gespecialiseerd in bedrijfsrecht en intellectueel eigendomsrecht. Ze heeft jarenlange ervaring opgedaan bij de rechtspraak, het bedrijfsleven, het onderwijs, verschillende advocatenkantoren en bij een internationale organisatie. Haar doel is het intellectueel eigendomsrecht bekender maken onder ondernemers. Ondernemers vergeten dit rechtsgebied namelijk vaak, terwijl dit één van de belangrijkste zaken is die je als ondernemer zou moeten regelen. Binnen haar bedrijf Lawbeille geeft zij ondernemers praktisch en no-nonsense juridisch advies in normale taal.