Kantoorruimte delen ideaal voor zzp'ers

Veel zzp'ers werken vanuit huis. Maar daar zijn niet de meest ideale omstandigheden om lekker te werken. Hoog tijd om toch maar eens een kantoorruimte te betrekken. Opties genoeg...

Zeker beginnende zzp'ers denken dikwijls niet meteen aan een kantoorruimte. Bijvoorbeeld omdat u verwacht vaak in bedrijven te werken of omdat u opziet tegen de huur van een pandje terwijl uw inkomsten nog niet op gang zijn gekomen. Gelukkig hoeft u niet direct een eigen kantoorruimte te huren. Er zijn allerlei andere opties:

 

Bedrijfsverzamelpand

In een bedrijfsverzamelpand zijn verschillende kantoorformaten samengebracht in één gebouw. Hier kunt u uw eigen ruimte huren. Voordelen zijn dat u uw eigen vaste plek heeft waar u gasten kunt ontvangen - de meeste verzamelpanden hebben een receptie -, de aanwezigheid van collega-ondernemers waarmee u ervaringen kunt delen en eventueel het netwerk dat u kunt delen met de andere ondernemers in het gebouw. Nadeel: u betaalt een normale huurprijs, maar voor uw eigen beeldmerk aan de buitenkant van het gebouw is weinig plaats.

 

Maatschap

Vooral beoefenaars van vrije beroepen zoals artsen en advocaten opereren als een maatschap. Hierbij delen afzonderlijke ondernemers een pand, merknaam, eventueel personeel en apparatuur. Voor het starten van een maatschap zijn minstens twee zzp'ers nodig. Bij de belastingdienst staat u bekend onder de rechtsvorm die u voor uzelf heeft gekozen. De voordelen van de maatschap liggen nogal voor de hand: met zijn allen huurt u één pand, waardoor de kosten lager zijn. Daarnaast is het gemakkelijk om klanten door te schuiven naar een vertrouwde collega. Het grote nadeel ten opzichte van het bedrijfsverzamelpand is dat u hier niet zomaar in uw eentje de huur kunt opzeggen en uw onderneming kunt stoppen. Maar dat is ook niet de bedoeling toch? Een goed voorbeeld van een maatschap, plus aanvullende informatie vindt u in dit artikel.

 

Tijdelijke kantoorruimte

Als u veel bij andere bedrijven op locatie werkt, dus slechts tussen de projecten door eigen kantoorruimte nodig heeft, zijn er mogelijkheden om tijdelijke kantoorruimte te huren. Er zijn partijen die leegstaande bedrijfspanden verhuren, maar ook partijen die naast een werkplek ook allerlei vormen van (technische) ondersteuning bieden, zoals marktleider Regus.

 

In Utrecht kunt u terecht bij Igluu. Hier hanteert men een soort sportschoolmodel. U betaalt voor een bepaald aantal dagdelen een bedrag. Daarnaast kunt u 's avonds gratis komen werken en kunt u overdag 'extra dagdelen kopen'. Wie het ruimste abonnement kiest betaalt 695 euro per maand voor 16 dagen / 32 dagdelen. Nogal duur vonden wij. De flexibele abonnementsvorm is dan ook beter geschikt voor zzp'ers die slechts een paar dagdelen per maand kantoorruimte nodig hebben. Voordelen van dit concept zijn de flexibiliteit en het 's avonds gratis werken. Nadeel: de hoge prijs, een abonnement waar u minstens zes maanden aan vast zit en het feit dat u uw werkplek met andere ondernemers zult moeten delen, dus zelden op dezelfde plek kunt zitten.

 

Coworking

Een fenomeen in de VS, maar hier schiet het nog niet echt op. Toch kunt u ook in Nederland zoeken naar werkplekken bij bedrijven die gewoonweg niet bemand worden. U zult wellicht de nodige 'goedemoggels' en andere kantoorhumor moeten doorstaan, maar voor een prikkie heeft u mooi wel een eigen werkplek. U loopt echter wel het risico dat u constant moet verhuizen, omdat de bedrijven de leegstaande plekken toch weer op weten te vullen. Ondernemers Robert Gaal en Alper Cugun zetten vorig jaar een site op die plekken verzamelt waar u eventueel kunt coworken. U kunt natuurlijk ook eens in uw eigen netwerk rondvragen of iemand plek voor u heeft.

 

Toch thuis?

Zorg dan voor een werkplek waar u afgezonderd bent van de beslommeringen van het huishouden. Gebruik uw werkkamer dus echt alleen voor uw onderneming. En denk in Godesnaam aan uw gezondheid, voorkom lichamelijke klachten.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!