Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kies de uitblinker in barre tijden

Welke ondernemer weet zich prima staande te houden in deze economisch slechte tijden? Stem nu op de uitblinker in barre tijden. 

Het verschil maken in tijden van crisis is een heuse prestatie. Wie zijn de uitblinkers van deze tijd? De redactie van Sprout maakte een voorselectie. Elke redacteur koos zijn favoriet. Aan jou de eer het pleit te beslechten. Wie is de uitblinker in barre tijden?

Geef je stem! Stemmen kan tot vrijdag 9 maart 17.00 uur. De resultaten worden maandag 12 maart bekend gemaakt op het congres Management2012. Natuurlijk vind je ze de dag erna op deze website. Wil je kans maken op twee gratis kaarten voor Management2012, laat dan je gegevens achter

De tussenstand

[VOTELIST GROUP=”Uitblinkers: ondernemers 2011″]

De kandidaten, geef je stem!

FRITS VAN EERD

 

Hallo Jumbo!

Marktleider Albert Heijn vaagde Edah en Konmar van de kaart, toen het een felle prijzenoorlog startte, maar Jumbo wankelde geen moment. Integendeel, de grootgrutter begroette in 2009 een vijftigtal nieuwe locaties, die voorheen tot Super de Boer behoorden. En eind 2011 luidde het weer 400 keer ‘Hallo Jumbo’.

Meer

[VOTEBUTTON GROUP=”Uitblinkers: ondernemers 2011″ ITEM=”Frits van Eerd”]

JOHN DE MOL

 

Hardliner die zijn beperkingen kent

Ben je in het calvinistische Nederland miljardair, dan zul je wel een geldbelust kereltje zijn. En dan wordt wel eens uit het oog verloren dat hij vanuit passie werkt. Hij is het schoolvoorbeeld die bewijst dat simpelweg hard werken loont.

Meer

[VOTEBUTTON GROUP=”Uitblinkers: ondernemers 2011″ ITEM=”John de Mol”]

OLCAY GULSEN

Gewaagde ondernemersdaad

Het was februari van 2009. Terwijl heel Nederland in de diepste put zat sinds de Grote Recessie en we ons met niets anders bezighielden dan de vraag hoe redden we onze banken en komt het ooit nog goed, verrichtte Olcay Gulsen een gewaagde ondernemersdaad.  

Meer

[VOTEBUTTON GROUP=”Uitblinkers: ondernemers 2011″ ITEM=”Olcay Gulsen”]

KALO BAGIJN

Met elan de gevestigde orde te lijf

Het is lekker dat er eens iemand opstaat die met elan tegen de gevestigde namen aanschopt. En niemand had deze handschoen beter kunnen oppakken dan Kalo Bagijn en zijn compagnon Thierry Schaap. Met BinckBank trokken ze al een keer ten strijde tegen de gevestigde orde. 

Meer

[VOTEBUTTON GROUP=”Uitblinkers: ondernemers 2011″ ITEM=”Kalo Bagijn”]

ROLAND KAHN

Toont lef met verrassende overname

Een merk overnemen dat in een hevige juridische strijd is verwikkeld om het auteursrecht op een product, dat vergt best lef. Afgelopen zomer verwierf Kahn een meerderheidsbelang in het bekende lingeriemerk Sapph, dat al behalve in een rechtszaak met Marlies Dekkers ook al maanden in een negatieve publiciteitsgolf zat. 

Meer

[VOTEBUTTON GROUP=”Uitblinkers: ondernemers 2011″ ITEM=”Roland Kahn”]

 

Stem ook op Management Team voor de beste bestuurder in crisistijd

 

Frits van Eerd

Daad: Vervijfvoudigde zijn omzet de afgelopen tien jaar
Pleitbezorger: Bas van Essen

Een kaalslag, dat was het de afgelopen tien jaar in de supermarktbranche. Marktleider Albert Heijn ontketende tweemaal een prijzenoorlog en vaagde de ketens Konmar en Edah van de kaart. Daarna stak zowel in 2008 als afgelopen augustus een crisis de kop op. Frits van Eerds Jumbo wankelde al die tijd geen moment. Integendeel, de grootgrutter begroette in 2009 een vijftigtal nieuwe locaties, die voorheen tot Super de Boer behoorden. Eind 2011 luidde het weer 400 keer ‘Hallo Jumbo’, toen het alle vestigingen van C1000 overnam. Ineens is Jumbo echt groot geworden en steekt het als Nederlandse runner-up Albert Heijn naar de kroon. De omzet is tussen 2002 en 2012 vervijfvoudigd van 400 miljoen euro naar meer dan 2 miljard euro.

Vleugels

Dat Jumbo vleugels heeft gekregen, komt omdat Van Eerd strak vasthield aan een prijsvechtersformule die juist in een hevige concurrentiestrijd en crisistijd belangrijk is. Een consument heeft altijd eten en drinken nodig. Liefst ook gevarieerd, zodat het besparen op restaurantbezoekjes niet zo erg is. Wie tijdens de crisis dus het goedkoopste is en heel veel producten aanbiedt, maakt een goede kans de competitie in de supermarktsector te winnen. Jumbo-ceo Frits van Eerd heeft sinds 1996, het jaar waarin hij het roer van zijn vader overnam, zijn klanten altijd de laagste prijzen en het breedste assortiment beloofd. Deze formule maakt deel uit van de 7 dagelijkse zekerheden, het beleid dat hij en zijn zussen Colette en Monique destijds bij de grootgrutter introduceerden.

Gemoedelijk en bescheiden

Een van de andere zeven zekerheden, ‘Service met ‘n glimlach’, past ook prima bij het plaatje van Van Eerd als gemoedelijke en bescheiden Brabantse voorman. Hij staat niet graag in de belangstelling en men typeert hem als echte Bourgondiër, getuige zijn Prins Carnaval-titel uit 1999 en deelnames aan diverse carnavalssongs. Toeval of niet, die vreugde straalt zijn hele bedrijf uit. En dat gevoel vinden consumenten fijn, zeker in de crisis.

 

John de Mol

Daad:   Hardliner die zijn beperkingen kent 
Pleitbezorger: Rob Roelofs

Tja, dat kan John natuurlijk ook niet helpen. Ben je in het calvinistische Nederland miljardair, dan zul je wel een geldbelust kereltje zijn. En dan wordt wel eens uit het oog verloren dat hij vanuit passie werkt. Hij is het schoolvoorbeeld die bewijst dat simpelweg hard werken loont.

Hard en veel werken

Geen gekke eigenschap in crisistijd. De na de middelbare school afgehaakte De Mol steekt liever op de studiovloer zijn handen uit de mouwen dan dat hij op kantoor ingewikkelde businessplannen schrijft. Hard en veel werken, dat zit in ‘m en dat verwacht hij ook van de mensen om hem heen. Hij zit ze achter de broek en trekt gerust de hele nacht uit om met z’n team uit te vogelen waarom een programma mislukt is. Om vervolgens om vier uur ’s nachts af te sluiten met de woorden: “Ik zie jullie om half negen op kantoor.” Dat hij daarbij bekend staat als hardliner die z’n mensen nog wel eens de mantel uitveegt, ach. Echte kwaliteit ontstaat niet met consensus, niet in een poldercultuur.

Kracht van de massa

De Mol’s wil is wet. En hij heeft recht van spreken. Als je in de VS bijna veertig miljoen kijkers trekt voor de Voice of America, dan doe je iets goed. En dat iets, daarvan weet De Mol precies wat het is. Dat is namelijk het kennen van je beperkingen. Als jong jochie heeft hij goed geluisterd naar zijn mentoren Joop van den Ende en Willem van Kooten, twee draufgängers die hem hard hebben gemaakt. Dankzij hen ontwikkelde De Mol zich tot een brutalere programmamaker en hardere onderhandelaar. Daarnaast heeft hij een bijna ongekende focus. Hij weet zich perfect te beperken tot dat wat hij goed kan en wil: televisie-entertainment maken. Geen uitstapjes naar nieuwsprogramma’s, of internet, of vernieuwende tv-concepten. De Mol gelooft in de kracht van de massa, de gezamenlijkheid, en wat futurologen en goeroes ons ook willen doen geloven, voorlopig heeft De Mol gelijk. Zo gelijk dat andere bedrijven bereid waren om hem miljardair te maken. 

 

Olcay Gulsen

Daad: Terwijl de wereld op het dieptepunt van recessie was, nam ze met haar importbedrijf een Amerikaans modemerk over
Pleitbezorger: Eric van den Outenaar

De weg uit een recessie, die wordt toch gebaand door ondernemende types? Terwijl de wereld is lamgeslagen, komt het op het eenling aan om die risicovolle eerste stappen te zetten. Daar is ook Olcay Gulsen wel een heel mooi voorbeeld van. Het was februari van 2009. Terwijl heel Nederland in de diepste put zat sinds de Grote Recessie en we ons met niets anders bezighielden dan de vraag hoe redden we onze banken en komt het ooit nog goed, verrichtte Gulcen een gewaagde ondernemersdaad.  Ze nam het Amerikaanse modemerk Supertrash over van de oprichtster Ava Riley, waarvoor ze op dat moment al vier jaar de distributie deed in Europa en Azië.

Licenties

De op dat moment 28-jarige ondernemer had toen al de licenties voor die werelddelen, maar aasde op meer. Riley wilde er mee stoppen en Gulsen aarzelde niet. Best een dappere daad, want om nu te zeggen dat SuperTrash een super draaiende tent was op dat moment, nou nee.

Pr-swung

Toch wist de in Nederland geboren Armeens-Koerdische, die na haar studie eerst een recruitmentbureau runde, met de nodig pr-swung de lege huls in crisistijd uit te bouwen tot een opmerkelijk Hollands succesverhaal. Ze is dan ook echt het type selfmade. Opgegroeid in Waalwijk, in een probleemgezin – haar vader was drugsverslaafde – vocht ze zich uit haar eigen ellende en wist ze een positieve draai aan haar leven te geven. Ze bluft zich ieder tv-programma in en verzint de ene naar de andere pr-stunt, zo schoot ze goed raak met haar jurkjes voor de Bavaria-babes tijdens het WK voetbal van 2010. Eind vorig jaar had ze 1600 verkooppunten in 24 landen, een jaaromzet van 24 miljoen euro en meer dan 40 mensen in vaste dienst.

Wie stemt er op deze modekoningin?

 

Kalo Bagijn

Daad: Kalo Bagijn pakt de gehate verzekeringsbranche aan
Pleitbezorger: Djaja Ottenhof

Een smakelijke reclamespot leukt sinds enkele weken onze televisieavond op. Zanger Harry Slinger trakteert de grote verzekeraars met een megafoon op een serenade van zijn oude hit “Je loog tegen mij”. De boodschap: jullie zijn oplichters, op naar pensioenprijsvechter Brand New Day.

Makkelijk scoren

Het is natuurlijk makkelijk scoren. De financiële crisis, hoge beloningen, staatssteun en vooral de woekerpolisaffaire. De sector heeft zijn reputatie de vernieling in gedraaid en weinig vrienden meer over. Maar eigenlijk zijn de Aegon’s, Reaal’s en Nationale Nederlanden’s van deze wereld redelijk ongeschonden uit de strijd gekomen. Dirk Scheringa ging met zijn DSB ten onder en werd het symbool van de woekerpolisaffaire, zij bleven in business.

Daarom is het zo lekker dat er eens iemand opstaat die met elan tegen de gevestigde namen aanschopt. En niemand had deze handschoen beter kunnen oppakken dan Kalo Bagijn en zijn compagnon Thierry Schaap. Met BinckBank trokken ze al een keer ten strijde tegen de gevestigde orde. Met een goedkoop online model veroverden ze de beleggersmarkt en brachten de excessieve kosten die banken hun klanten jaren in rekening brachten omlaag.

Pensioenmarkt

Het is een truc die ze op de pensioenmarkt gaan herhalen. Iedereen zegt tegenwoordig dat hij de klant centraal wil stellen, maar uit de mond van Bagijn klinkt het toch net wat geloofwaardiger. Met niet verhulde trots vertelt hij iedereen die het wil horen dat BND voorlopig niet winstgevend zal zijn. “We gaan eerst goed voor klanten zorgen en dan komt het vanzelf goed voor de aandeelhouders”, zei Bagijn begin dit jaar tegen Management Team.

Zo zien en horen we het graag: een rasondernemer die de ellendelingen die ons jaren een rad voor de ogen hebben gedraaid aanpakt en ons een transparant, begrijpelijk en goedkoop pensioen aanbiedt.

 

Roland Kahn

Daad: Deed een slimme overname en kocht zich in bij lingeriemerk Sapph
Pleitbezorger: Anouk Eigenraam

Een merk overnemen dat in een hevige juridische strijd is verwikkeld om het auteursrecht op een product, dat vergt best lef. Afgelopen zomer verwierf Kahn een meerderheidsbelang in het bekende lingeriemerk Sapph, dat al behalve in een rechtszaak met Marlies Dekkers ook al maanden in een negatieve publiciteitsgolf zat. De meeste bedrijven zouden enigszins huiverig zijn om dan een bedrijf aan te kopen.

Schuwt risico niet

Maar de rechttoe-rechtaan Kahn schuwt een beetje risico niet. De rasondernemer rook bovendien gewoon zijn kans. Sapph-eigenaar Heilbron moest bakzeil halen in de rechtszaak, kon een flinke claim tegemoet zien van Dekkers en was dus naarstig op zoek naar cash. Dat maakte Sapph ongetwijfeld tot een betaalbaarder en aantrekkelijkere prooi voor Kahn.

Sapph is voor Kahn een mooie aanvulling op de andere retailmerken en verbreding van zijn holding Excellent Retail Brands, iets waar hij constant naar op zoek is. Hoewel zijn retailmerken niet alleen bijzonder trend- en conjunctuurgevoelig zijn, weet de retailer toch succes te behalen door de continue vernieuwing van winkelformules en zo de grillige winkelconsument  weer te interesseren. In 2010 werd hij ook niet voor niets uitgeroepen tot Retail Personality van het jaar.

De man van Sylvana Simons trekt zich sowieso weinig aan van al het neurotische geblaat over de slechte economie. Toen veel bedrijven naar adem happend net de recessie te boven kwamen, nam zijn holding Excellent Retail Brands in 2010 bijvoorbeeld nog kalmpjes het opgefriste M&S Mode over van Maxeda. Daarmee kreeg Kahn in een keer 417 winkeltjes erbij. Met Sapph erbij bestrijken zijn retailmerken nu een heel brede doelgroep van jong, tot middelbaar en van hip tot behoudend

Dromen najagen

Kahn is daarnaast een levend voorbeeld van iemand die zijn dromen – betaalbaar en leuke kleding voor iedereen – blijft najagen en verwezenlijken. De ondernemer is bovendien iemand die de harten van zijn klanten wil veroveren en met grote passie praat over die klanten en zijn vak. Hij geeft zich helemaal voor de klant. “Alles wat ik als ondernemer doe, is een reflectie van wie ik ben”, zei hij onlangs nog tegen Marketing Tribune.

Toegegeven, dat levert hem ook een sappig appeltje voor de dorst: vorig jaar stond hij met een geschat vermogen van 150 miljoen euro op nr. 194 in de de Quote 500. Niet slecht toch?

 

Dank voor je stem!

De tussenstand is nu als volgt:

[VOTELIST GROUP=”Uitblinkers: ondernemers 2011″]

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nodig vooral je vrienden en relaties uit een stem uit te brengen. Dat kan via sprout.nl/uitblinkers.

Kans maken op twee gratis kaarten?

De resultaten worden maandag 12 maart bekend gemaakt op het congres Management2012. Natuurlijk vind je ze de dag erna op deze website. Wil je kans maken op twee gratis kaarten voor Management2012, laat dan je gegevens achter