Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Klantgegevens raden

Klanten zijn doorgaans allergisch voor marktonderzoek. Bij online winkels is dit geen enkel probleem. U kunt zelf raden met wie u te maken heeft.

Vorsers van webwinkel Amazon.com lezen zaken als leeftijd, geslacht en trouwdatum af aan het type cadeau dat er gekocht wordt. Ideaal om de klant te bestoken met allerlei doelgroepgerichte advertenties en aanbiedingen.
Tot nu toe ging Amazon niet verder dan het geven van suggesties voor aankopen, gebaseerd op aankopen uit het verleden. Dit gaat veranderen.
Het bedrijf heeft inmiddels patent aangevraagd op zijn vinding die uit niets meer bestaat dan een steekwoordencheck. Berichten die zijn toegevoegd aan presentjes worden gescand op woorden als ‘verjaardag’ of ‘jubileum’. Ook wordt het geslacht bepaald aan de hand van het type cadeau.
Vanzelfsprekend is er nu al ophef over het systeem aangezien er ook een profiel gemaakt wordt van klanten die nog nooit bij Amazon gekocht hebben. Jason Catlett van website Junkbusters stelt op de website van NewScientist: “De database met informatie is een pot met honing voor identiteitsdieven.”
Interesse in slimme software? Lees hier over Hyperactive Bob – een systeem dat de wachtrijen en hoeveelheid afval in Amerikaanse fastfood-restaurants decimeerd. Het systeem weet voor 90 procent zeker wat de klanten gaan bestellen aan de hand van de auto die ze rijden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.