Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘Kleine ondernemers doen niets met ICT’

Nederland is leidend als het gaat om ICT-infrastructuur – kleine ondernemers blijven achter. “Niet investeren kost honderden miljoenen euro’s”

 

Peter Koudstaal, die als manager marketing en innovatie bij Syntens dagelijks ICT-innovaties in het MKB begeleidt, wordt er moedeloos van. “Onze economie laat jaarlijks honderden miljoenen euro’s liggen doordat ondernemers niet investeren in procesverbeteringen en het doen van de nodige ICT-innovaties.”

Ondernemers zouden onvoldoende de vertaalslag maken van technologie naar bruikbare toepassingen voor hun bedrijf. Koudstaal: “Weinig ondernemers brengen in kaart wie hun klanten en leveranciers zijn en hoe informatiestromen precies lopen.”

Vooral in sectoren als de bouw, zorg en logistiek zou een mentaliteit heersen van vasthouden aan het oude. Koudstaal: “Het is in veel branches nog steeds de gewoonste zaak van de wereld om orders te faxen of administratie te verwerken via een MS-DOS-systeem.”

  

Standaardisaties

Om te innoveren moet je anderen – je klanten, eindklanten, leveranciers en diens leveranciers – betrekken, zegt Koudstaal. In sectoren waarin grote fabrikanten de dienst uitmaken, zoals de auto-industrie of procesindustrieën, is het gangbaar dat ondernemingen binnen de productieketen hun activiteiten op elkaar afstemmen. Binnen het MKB is het lastiger om initiatieven te ontplooien. “Er is vaak geen dominante partij die innovaties en standaardisaties kan afdwingen en zo voor procesverbeteringen kan zorgen. Individuele ondernemers overzien de keten niet en vaak is onduidelijk wie de regie moet nemen.” Koudstaal stelt dat er bij kleine ondernemers een cultuur heerst van het accepteren van elkaars fouten in plaats van te streven naar procesverbeteringen. “In de bouw zijn 12 procent faalkosten normaal. Ook in andere sectoren tolereren ondernemers dergelijke spilloverkosten.”

 

De oplossing? ICT. Koudstaal: “Via ICT-toepassingen zijn er grote efficiencywinsten te behalen. Ondernemers kunnen dat doen op basis van gelijkwaardigheid, maar een sterke partij kan ook het initiatief nemen en veranderingen afdwingen. Slimme ondernemers ontwikkelen diensten waar ze anderen in de keten voor kunnen laten betalen.”

 

Innovatiefundamentalisme

Colin de Vries (35) van BlueMailCentral is genuanceerder. Hij is bij uitstek het type ondernemer waar Koudstaal op doelt. Hij heeft op een innovatieve manier van een nood een deugd gemaakt. BlueMailCentraal –nummer 3 in de Challenger 50 2009 – maakt het mogelijk voor MKB-ondernemers om op een goedkope manier nationale en internationale postverzendingen te doen. Veel kleinere bedrijven hebben niet genoeg massa om hun postdiensten uit te besteden. Ze spenderen ‘onnodige tijd’ aan het postzegels plakken en facturen op de bus doen. Via online software en print on demand kan De Vries een kosteneffectieve reprodienst aanbieden. De ondernemer waarschuwt voor innovatiefundamentalisme. De Vries: “Mijn ervaring is dat het voor veel ondernemers niet loont om het hele systeem om te gooien. De uienboer die een MS-DOS systeem heeft gekoppeld aan de voorraad en aan facturen, zodat die er netjes iedere maand worden uitgespuugd, heeft weinig aan een investering in een Windows-upgrade.” Volgens De Vries werken kleine veranderingen vaak beter. De Vries: “Een kleine verandering, denk aan het automatisering van factuur- en postverzending, zoals wij gedaan hebben, valt veel beter te verkopen. Je kunt ook de uienboer of bouwondernemer laten zien hoe hij direct op de kosten kan besparen zonder daarvoor eerst op een nieuw systeem over te stappen. Innovaties moeten laagdrempelig zijn.”

Meer over het verhaal van BlueMailCentral.