Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kunstmatige intelligentie: 10 disruptieve trends

Kunstmatige intelligentie zet sectoren op hun kop en biedt ondernemers legio kansen. Tien trends rondom de inzet van slimme algoritmes, van schaarse experts tot China als drijvende kracht.

Computers die de wereld net zo slim interpreteren als mensen (‘general intelligence’) zijn nog toekomstmuziek. Kunstmatige intelligentie-software maakt telefoons, robots en auto’s vooral slimmer op specifieke onderdelen, zoals bij het spelen van Go tot het besturen van een auto. Maar door de groei van die aantal toepassingen en het steeds goedkoper worden van rekenkracht en (cloud)opslag, neemt de impact op hoe bedrijven werken toch zienderogen toe.

Data-analysebedrijf CB Insights onderzocht de belangrijkste trends, waarvan we er hier tien uitlichten:

1. Robot-babysitters

Doemdenkers vrezen dat artificial intelligence, ofwel AI, het aantal banen in de industrie ernstig bedreigt. In de praktijk blijkt dat vooral de aard van het werk verandert, en dat de hoeveelheid werk niet per se afneemt. CB Insights wijst op de komst van de Chinese t-shirt-fabriek (Tianyuan Garments Company) naar de Amerikaanse staat Arkansas, inclusief vierhonderd nieuwe banen.

De t-shirts van onder meer Adidas worden grotendeels in elkaar gezet met behulp van naairobots van de Amerikaanse startup SoftWear Automation. Die doen vooral het zware werk, terwijl het meer high-endwerk – waaronder het toezicht op en onderhoud van de machines – wordt gedaan door mensen. Denk in dit licht ook aan de honderdduizend robots die Amazon momenteel aan het werk heeft in zijn distributiecentra, terwijl het bedrijf van Jeff Bezos ondertussen zorgt voor duizenden nieuwe banen.

2. AI voor alles

Van bierbrouwen tot het identificeren en vangen van scholen vissen, er is bijna geen dienst of product waar je niet ‘De AI voor X’ bij kan zetten. Startup Prose uit New York haalde 7,5 miljoen op voor zijn met behulp van AI gepersonaliseerde haarproducten. Ook hot in de VS momenteel: cannabis. Met de software van DeepGreen kunnen kwekers zien of hun plantjes nog gezond zijn, Weedguide zet AI in voor gepersonaliseerde wieltips.

Lees ook: 6 producten die bewijzen dat ‘AI’ een hype is 

3. China rukt op

In 2017 stuurden investeerders voor het eerst meer dollars naar AI-startups in China dan in de VS, berekende CB Insights. In totaal gaat nu de helft van al het wereldwijde AI-kapitaal naar die Aziatische grootmacht, in 2016 was dat nog amper 11 procent. Achter die trend schuilt een Chinese overheid, die AI op meerdere vlakken aanjaagt, van landbouw en logistiek tot gezondheidszorg. Ook bijvoorbeeld bij het bespioneren van zijn eigen onderdanen, waarbij de gezichtsherkenning nu al angstaanjagende vormen aanneemt. Een voorbeeld is Cloudwalk Technology, een startup uit Guangzhou die onlangs honderden miljoenen subsidie opstreek van de lokale overheid.

In absolute aantallen AI-bedrijven en investeringen staat de VS nog wel op 1, maar ook die trend lijkt richting China om te buigen. Zo groeit het aantal AI-gerelateerde patenen in China hard.

Lees ook: Betaalsysteem Alipay lijkt op de nachtmerrie van George Orwell

4. Defensie beleeft zijn AI-moment

De strijd tussen landen speelt zich steeds meer af in datacenters, en overheden doen daarbij ook een beroep op AI-experts. Die kunnen digitale bedreigingen beter opsporen met zelflerende algoritmes die ook nieuwe soorten malware snel kunnen identificeren. De afgelopen 5 jaar ging er 3,6 miljard dollar naar 134 startups die AI gebruiken om bedrijven en overheden te beveiligen.

5. Het gesprek van de dag

Amazon (Echo), Google (Home) en Samsung (Bixby): allemaal investeren ze honderden miljoenen in de ontwikkeling van apparaten die spraakcommando’s om kunnen zetten in actie. In China verkocht Alibaba inmiddels meer dan een miljoen exemplaren van zijn Echo-concurrent Tmall Genie. Een nadeel (of een kans voor lokale ondernemers) is dat veel van die apparaten nog maar een handvol talen ondersteunen.

Dat ondernemers ondanks die miljardenbedrijven de handschoen durven op te pakken, bewijst startup van het jaar Travis the Translator, dat zijn AI-vertaalkastje inmiddels in meerdere landen heeft verkocht.

6. AI verorbert kantoorbaan

Naast de industrie versnelt ook de automatisering van kantoorwerk, zoals het controleren van juridische documenten en computercodes. Het gaat om startups die vallen onder de noemer Expert Automation & Augmentation Software (EAAS).

Gezondheidszorg en onderwijs zijn wellicht de laatste sectoren die aan de beurt komen, vanwege hun hoge afhankelijkheid van menselijke interactie en empathie. Maar ook daar beginnen AI-startups invloed uit te oefenen, zoals bij het nakijken van proefwerken.

7. AI gaat lokaal

Een telefoon of auto kan sneller beslissingen nemen als AI niet op een centrale server, maar op het apparaat zelf huist. Volgens CB Insights is die decentralisatie, ofwel verschuiving naar ‘edge computing’, momenteel in volle gang.

Zo kan je de nieuwe ‘neural engine’ van de iPhone 8 ontgrendelen door middel van gezichtsherkenning, zonder dat die data naar een verweggelegen datacenter hoeft te worden gestuurd. Omdat lokale apparaten altijd tegen opslag- en rekenkrachtbeperkingen aan zullen lopen, is de verwachting dat er ook hybride modellen zullen ontstaan, waarbij de cloud de berekeningen op een apparaat aanvult.

8. Bedrijven vechten om experts

De vraag naar AI-experts overstijgt het aanbod, waardoor salarissen de pan uitrijzen. Niet in minst dankzij AI-promoter China. Zo belooft BMW China machine learning-onderzoekers een loonstrookje van 567.000 tot 624.000 dollar per jaar. CB Insights schat het gemiddelde inkomen van de 415 werknemers van DeepMind, een AI-bedrijf dat Google in 2014 overnam, op 350.000 dollar.

Het Chinese Tencent berekende onlangs dat er wereldwijd driehonderdduizend AI-kenners zijn, terwijl bedrijven en overheden behoefte hebben aan miljoenen. In Nederland staan er op Glassdoor momenteel 421 AI-gerelateerde vacatures open.

9. De hype koelt af

2017 was het jaar van ‘peak machine learning’, stelt CB Insights. Het afgelopen jaar stroomde er 15 miljard naar AI-startups, waaronder elfhonderd bedrijven die voor het eerst kapitaal ophaalden. Die ondernemers moeten nu bewijzen dat zij ook een succesvol businessmodel kunnen realiseren. Daarnaast zorgt de overvloed aan AI-bedrijven ervoor dat geldschieters kritischer kunnen kiezen in welke bedrijven zij hun kostbare geld steken. Binnen afzienbare tijd is ‘AI’ op zichzelf geen verkoopargument meer tijdens een pitch, maar een vanzelfsprekend onderdeel ervan.

10. Zelf knutselen

Een universitaire studie computerweteschap of wiskunde is geen voorwaarde meer om je eigen ‘AI’ te bouwen. Diensten zoals Dataiku en Orange brengen AI binnen handbereik van kleinere ondernemers, zodat zij bijvoorbeeld aan de slag kunnen met het herkennen van trends in grote reeksen afbeeldingen (mode) of het voorspellen van de slagingskansen per sales lead.

Amazon verkoopt sinds vorig jaar een deep learning-camera DeepLens (249 dollar), waarmee je een camera kunt maken die zelf objecten, geluiden of activiteiten herkent, en specifieke beelden zelf kan aanpassen (photoshoppen).