6 vragen die je iedere co-founder zou moeten stellen, volgens relatietherapeut Esther Perel 

Esther Perel

Om te bepalen of je met iemand een startup wil beginnen, moet je elkaar ongemakkelijke vragen durven stellen, zegt relatietherapeut Esther Perel. Deze zes vragen zou zij zelf voorleggen.

Het geheim van een goede relatie tussen twee oprichters van een bedrijf is dat zij op een comfortabele, flexible manier om kunnen gaan met verschillen, zegt relatietherapeut Echter Perel tegen de Britse startup-website Sifted. Want dat versterkt volgens haar een partnerschap en neutraliseert de machtsstrijd die bij co-founders altijd op de loer ligt. 

Die machtsstrijd en verschillen van inzicht, zijn een paar van de belangrijkste oorzaken waarom startups falen. Er zijn niet veel mensen die de druk van een hectisch groeibedrijf aankunnen. Van alle startups die falen, gaat ongeveer twee derde ten onder door conflicten in het managementteam. (Als single oprichter ben je soms beter af).

Gedreven ondernemers geven nu eenmaal niet graag toe dat ze ongelijk hebben, en moeten dagelijks knopen doorhakken over zaken die tot een conflict kunnen leiden. Gaan we echt zoveel tijd steken in die lastige klant, hoe gaan we om met die investeerder die meer groei eist en hoe zat het ook alweer met de verdeling van de aandelen? 

Aanvullen

Begin je een startup met iemand anders, wat sommige investeerders zelfs als voorwaarde stellen, zoek dan naar iemand die jou op zoveel mogelijk vlakken aanvult, zegt Perel. De Belgische therapeut begon eerder dit jaar een podcast over relaties op de werkvloer.

Ze ziet zichzelf als een soort Chief Relationship Officer voor ondernemers. Perel onderzoekt daarbij onder meer hoe je een bedrijf kunt bouwen met iemand met wie je al jaren bevriend bent. Naarmate een bedrijf groeit is er nu eenmaal meer structuur nodig, en kun je lastige onderwerpen niet uit de weg blijven gaan. 

De verborgen oorzaak

Maar wat zou je moeten weten voordat je met iemand in een startup-achtbaan stapt? Zoals het een therapeut betaamt, zoekt Perel vooral naar de onderliggende oorzaak van een conflict. Wat is het verborgen onderwerp waar je eigenlijk boos over bent? Iedereen draagt nu eenmaal zijn eigen relatie-ervaringen met zich mee. 

Om de kansen van een ondernemersteam in te schatten, kijkt Perel behalve behalve naar hoe co-founders elkaar aanvullen, en hoe bewust ze zich zijn van hun ‘relatiegeschiedenis’, ook naar hun omgang met anderen. Investeerders raadt zij aan om ondernemers in een sociale setting te observeren. Met vrienden, maar ook met mensen die zij nog nog nooit ontmoet hebben. Dat geeft alvast een inkijkje in hoe een ondernemer zich in een groep gedraagt. 

Dit zijn de zes vagen die zij ieder ondernemers-team zou voorleggen (nog meer voorbeeldvragen vind je in dit document):  

  • Vertel me over een moment dat je van gedachten veranderde. 
  • Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?
  • Ben je ooit een vriend kwijtgeraakt?
  • Heb je weleens iemand de schuld gegeven van je eigen fout?
  • Heb je weleens gedacht: ‘Ik geef het op?’ Deed je dat ook, of niet, en waarom?
  • Welk gedeelte van je identiteit is jouw geschonken, en welk deel van je identiteit heb je zelf gekozen?

Wees je ervan bewust dat datgene waardoor je iemand een aantrekkelijke partner vindt, juist kan zijn wat later voor conflict zorgt, zegt Perel ook. Sta er af en toe bij stil waarom je ooit met elkaar een bedrijf bent begonnen.

Veel succesvolle ondernemers doen samen dingen die niets met het runnen van een bedrijf te maken hebben, ziet de therapeut. Ze gaan regelmatig met elkaar uit eten, of naar een concert. En ze beginnen een werkoverleg met de vraag wat de ander bezig houdt, en stellen elkaar persoonlijke vragen.

Accepteer dat ‘macht’ inherent is aan iedere relatie, en lang niet altijd een probleem hoeft te zijn, stelt Perel. Om de macht in balans te houden, moeten founders elkaar wel nodig hebben, waarschuwt zij. ‘Het wordt gevaarlijk wanneer een van de oprichters kan zeggen, “Ik kan dit zonder jou”.’

Foto: Getty Images

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl