7 zonden van slecht startup-leiderschap

Niet alleen een toenemend aantal concurrenten of veranderende markten kunnen een bedreiging zijn voor je startup. Sterker nog, gebrekkig leiderschap is net zo fataal. Blijf daarom weg van deze 7 dodelijke zonden die ervoor zorgen dat startup ten onder gaan.

1. Arrogantie

Grote leiders zijn bescheiden. Het is gemakkelijk om minder wenselijke taken over te dragen aan werknemers die ‘in de loopgraven zitten’ en in plaats daarvan te focussen op bijvoorbeeld het uitstippelen van de strategie. Maar door nederig te blijven, je handen uit de mouwen te steken en samen met je team te werken, blijf je verbonden met zowel collega's en klanten.

Door op deze manier te investeren in echte relaties met je team zorgt ervoor dat ze meer geneigd zijn om in moeilijke tijden bij je te blijven, iets waar je vooral dankbaar voor zult zijn als je harde klappen krijgt (en dat krijgen zelfs de meest succesvolle startups). Nederig blijven betekent ook dat je niet zo eigenwijs zult worden tijdens de goede tijden.

2. Koppigheid

Weiger niet een pivot te maken onder de noemer ‘doorzettingsvermogen’. Als je een zinkend schip wilt redden, dan red je het niet met koppig doorroeien; je moet juist iets anders doen. Houd een open geest en een strategische zet kan een sombere prognose veranderen in een kans van miljoenen. Immers, YouTube was oorspronkelijk een spartelende datingsite.

3. IJdelheid

Het is gemakkelijk om je succes te meten aan de hand van de verkeerde statistieken: het aantal vermeldingen in de media, de grootte van een nieuwe kantoor of het aantal producten waarop je logo is afgedrukt. Maar laat oppervlakkige glans je niet afleiden om je te concentreren op wat belangrijk is. En sta erop hetzelfde te doen in je team. Leid door het goede voorbeeld te geven, door voorrang te geven aan fundamentele doelen zoals het aantal actieve gebruikers, terugkerende omzet of reviews.

4. Toorn

Het is niet zo dat geweldige leiders geen hoge verwachtingen hebben of veel van hun werknemers eisen. Maar je kunt niet van jouw team verwachten dat het elke taak precies uitvoert zoals jij dat wilt, elke keer opnieuw. Zelfs als ze dat wel deden, zijn fouten en misrekeningen een onvermijdelijk onderdeel van de menselijke natuur. Dus blijf je team gelukkig maken. Mensen zijn namelijk productiever als ze in een goede bui zijn.

Gelukkige mensen hebben meer energie, creativiteit en motivatie, maken minder fouten en werken beter samen met anderen. Ze lossen problemen op in plaats van te zeuren. Een positieve werkcultuur die is opgebouwd rond het geluk van het team is net zo essentieel als winstgevendheid voor je product.

Lees ook: 5 eigenschappen van een slechte baas

5. Egoïsme

Goede leiders hebben behoefte aan een zelfverzekerd zelfbeeld. Onafhankelijkheid en zelfredzaamheid zijn bewonderenswaardige eigenschappen, dus wees gedreven. Maar luister net zo vaak als dat je praat. Bouw relaties die lang meegaan - met je team, met je investeerders en je klanten. Egoïstische leiders negeren de behoeften van de klant bij het nastreven van hun eigen visie en vragen geen feedback. Ze weigeren ideeën te accepteren die niet van henzelf zijn, verwerpen constructieve kritiek en zien zichzelf als eenzame genieën. Onthoud gewoon: je kunt het niet helemaal alleen doen.

6. Luiheid

Een eigen bedrijf runnen kost veel moeite en weinig mensen zouden een ondernemer ervan beschuldigen lui te zijn (in de traditionele zin van het woord). Jezelf en je team pushen en gecalculeerde risico's nemen vormt de kern van de ondernemersgeest. Maar als je eenmaal succes hebt gevonden, wees dan niet zelfgenoegzaam. Zelfs als jouw product miljoenen gelukkige, toegewijde gebruikers heeft en jouw merk een begrip is, moet je vooruit blijven gaan. Stel jezelf, je team en je klanten altijd de vraag: wat kunnen we beter doen?.

7. Hebzucht

Je visie zou verder moeten gaan dan het stapelen van geld zo groot dat je erin kunt zwemmen als Dagobert Duck. Mensen willen dat hun werk iets betekent. In een onderzoek van The Intelligence Group zei 64 procent van de respondenten dat ze liever 40.000 dollar zouden krijgen voor een baan die ze zinvol vonden dan 100.000 dollar voor een baan die niet zinvol was. Creëer dus een tastbare visie voor het soort impact dat je met je bedrijf wilt maken, geworteld in iets zinvols en houd het tegen het licht bij iedere beslissing die je neemt.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl