Betrokkenheid van je mensen verhogen? Betrek ze dan!

Overleg

Wil je betrokken medewerkers, zorg dan voor maximale transparantie en laat mensen meedenken over besluiten, stelt Sprout-expert Lennard Toma.

De titel van dit artikel is een beetje als zeggen: Wil je minder eten? Eet dan minder!

De grap bij beide open deuren, is dat ze nogal moeilijk blijken te zijn. Zo fantaseer ik weleens dat ik net als in mn begin twintiger jaren weer een strak wasbordje kan krijgen door minder te snoepen. En dan komt Pasen eraan, met die chocolade paaseitjes. Kan ik toch niet van afblijven. 

Hoewel het moeilijk is om ergens nieuws mee te starten is het niet onmogelijk. En waar minder eten een simpele handeling ontwijken is (namelijk minder paaseitjes je mond inschuiven), is betrekken wat abstracter. Abstractheid is soms vaag. En vager maakt dat het nog moeilijker is eraan te beginnen.

Dus hier een uitleg van het begrip ‘betrekken’, op basis van twee belangrijke pijlers:

1. Transparantie

Ik ben een groot voorstander van transparantie. Dus dat zie ik dan ook als de eerste stap om mensen te betrekken bij de gang van zaken en de besluiten die gemaakt worden. 

Transparantie is meer dan nummertjes delen. Het is ook mensen vertellen waar je over nadenkt. Welke ideeën je hebt en welke problemen je hebt of ziet aankomen. Neem ze mee in het waarom van een bepaalde geplande actie. De geschiedenis ervan, de huidige situatie en wat je denkt dat het op gaat leveren. Hoe eerder je ze in je gedachteproces meeneemt des te beter.

Transparantie is ook je zorgen uiten. Advies vragen. Zeggen dat je iets niet weet. Dat je ergens over twijfelt. Transparantie is soms vertellen wat je bezighoudt, maar je hoeft ook weer geen constante vlog over jezelf te maken. Transparantie is ook mensen coachen en begrip bijbrengen over bepaalde zaken. 

Transparantie werkt als je een goed platform hebt om je boodschap over te brengen. Dat kan face-to-face zijn. Maar ook iets als Slack of regelmatige meetings.

Simpelweg is het tijd spenderen om collegas van nuttige, handige en bruikbare informatie te voorzien. Ze vragen waar ze informatie over zouden willen hebben is al een onderdeel van transparantie.

Door een of meerdere van deze activiteiten uit te voeren betrek je al mensen bij wat je aan het doen bent en bij de organisatie.

2. Besluiten nemen

De volgende stap is mensen laten meedenken over besluiten. Laat ze advies inbrengen. Luister. En geef ze terugkoppeling van het daadwerkelijke besluit en hoe hun advies daar een rol in heeft gespeeld. Doe dit bij de mensen die dit echt willen. En laat overduidelijk de deur open voor anderen die het in de toekomst zouden willen. Het gevoel dat mensen invloed zouden kunnen hebben is voor hun belangrijker dan daadwerkelijk invloed uitoefenen.

Je kunt nog een stap verder gaan en de besluiten bij de mensen leggen. Zorg ervoor dat ze voldoende informatie hebben. Laat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen in plaats van dat je het geeft. En begeleid ze waar nodig om het besluit te maken. Steun ze gedurende het traject om het besluit te maken. 

Dit kan beginnen met kleine besluiten. Maar naarmate de behoefte ernaar is en jij het lef hebt om controle op te geven worden de besluiten groter en groter. En kunnen ze uiteindelijk de hele koers van de organisatie bepalen. 

En dan?

Dan zijn je mensen mega betrokken. Betrokken mensen willen meer geven voor de organisatie, presteren daarom beter en doen wat nodig is om te zorgen dat de organisatie slaagt.

Wij zien bij Keytoe, waar alles transparant is en collegas alles mogen bepalen, dat organisatiebelang boven eigen belang wordt gezet. We lopen tegen het probleem op dat collega’s elkaar moeten temperen en bijna moeten dwingen minder hard te werken.

Luxeproblemen. Net als die paaseitjes. Ik zie ze toch weer liggen. Shit.

Lennard Toma is organisatiepsycholoog, maker van de podcast Hoe dan?!, spreker en mede-eigenaar van KeytoeY (een spinoff van het anders georganiseerde Keytoe) en kersverse auteur van het boek 99 Problems But The Boss Ain't One. Hij probeert bestaande mindsets van mensen en organisaties te doorbreken om daarmee wijsheid te sparken. Zijn missie is om een bedrijf als Keytoe meer de norm dan de uitzondering te maken. 

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!