Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 3 belangrijkste do’s en don’ts voor jouw onvergetelijke nieuwjaarstoespraak

De aankondigingen van nieuwjaarsborrels vliegen je nu waarschijnlijk om de oren. Wordt van jou als baas, ceo of leider verwacht dat je een woordje doet en vind je dit spannend, lastig of ingewikkeld? Sprout-expert Hedwyg van Groenendaal geeft je tips.

Een nieuwjaarsborrel hoort een leuke gelegenheid te zijn. Het is het begin van het nieuwe jaar, waarin collega’s elkaar een goed jaar toewensen, samen een borreltje drinken en waarbij de meeste goede voornemens al vergeten zijn.

Maak van de nieuwjaarstoespraak geen stressmoment en vervul vooral je rol als baas of leidinggevende. Met deze do’s en don’ts gaat het zeker lukken:

Do’s

  1. Hou het kort
    Niets is erger dan een speech die te lang duurt waardoor mensen gaan roezemoezen en de aandacht voor jouw verhaal in het luchtledige verdwijnt. Dit jaar is jouw toespraak kort en krachtig. Geef ze één boodschap mee. Een richtlijn voor de lengte van jouw speech: 5 tot 8 minuten.
  2. Vertel iets persoonlijks
    Je maakt jouw toespraak menselijker en leuker om naar te luisteren als je iets persoonlijks vertelt. Vertel bijvoorbeeld iets over jezelf wat de aanwezigen nog niet weten. Maak vanuit die anekdote een bruggetje naar jouw kernboodschap. Wees hierbij overigens vooral jezelf, probeer niet grappiger, interessanter of intellectueler over te komen. Zeker medewerkers en collega’s prikken hier feilloos doorheen.
  3. Breng positiviteit
    Het is het begin van het nieuwe jaar. Er kan in het oude jaar van alles misgegaan zijn, maar een nieuwjaarstoespraak is hét moment van positiviteit. Je wilt de mensen waarschijnlijk een hart onder de riem steken, ze is iets meegeven om over na te denken en ze motiveren er samen een mooi jaar van te maken. Doe dat dan vooral. Geef geen persoonlijke complimenten, want de kans dat je iemand overslaat of te kort doet is groot.

Don’ts

  1. Geen jaaroverzicht
    Een nieuwjaarstoespraak is niet bedoeld om een compleet jaaroverzicht te geven. Het is niet erg om iets uit het afgelopen jaar aan te halen, maar de aanwezigen weten heel goed wat er afgelopen jaar is gebeurd. Het is echt niet nodig om hun geheugen te testen. Je kunt beter vooruitblikken en van de gelegenheid gebruikmaken om de mensen in de zaal te inspireren en te motiveren.
  2. Geen PowerPoint
    Niemand zit te wachten op de zoveelste PowerPoint tijdens een nieuwjaarsborrel. Je hebt echt geen hulpmiddel nodig voor jouw speech. Ook is de setting vaak niet ideaal voor een scherm en beamer. De sfeer is ongedwongen en iedereen staat al met een drankje in de hand. De aanwezigen verwachten van jou dat jij vanuit jouw rol een pakkende speech geeft. Een presentatiehulpmiddel voegt hier niets aan toe.
  3. Schrijf je tekst niet uit
    Natuurlijk wil je de goede woorden zeggen en misschien heb je wel zo’n gouden oneliner in je hoofd? Maar bereid je niet te goed voor en schrijf wat je wilt zeggen vooral niet uit. De kans is groot dat je dan de hele tekst gaat voorlezen. Het is prima om een paar steekwoorden op een kaartje te schrijven, maar ook niet meer dan dat. Ga staan, pak je rol (en de microfoon) en maak jouw toespraak onvergetelijk.

Tot slot: drink pas alcohol ná je speech.