Waarom een ruige rockband geen bruine M&M’s eet en wat moderne leiders daarvan kunnen leren

x

Wil je zeker weten dat je team foutloos heeft gewerkt? Laat je inspireren door de M&M-test van rockband Van Halen, schrijft Sprout-expert Robert Storm.

De backstage-eisen van grote muzieksterren willen nog weleens uit de hand lopen. Van de meest exclusieve bloemen, exacte kamertemperaturen tot een constante toevoer van verse Starbucks-koffie.

Eén band spant in deze eisen-wedloop nog steeds de kroon. Ken je het verhaal van de bruine M&M’s? Het is een urban legend die verrassend genoeg eens een keer waar blijkt te zijn. Maar in tegenstelling tot wat de meesten denken gaat deze legende niet over Madonna, Beyoncé of een andere popdiva. Deze legende gaat over de ruige rockband Van Halen.

Zij hadden letterlijk in hun productiehandboek staan staan dat er geen bruine M&M’s in de schaal met M&M’s mochten zitten. Is dit een absurde uiting van hun megalomane grootheidswaan of is het een intelligente productiekeuze?

Handboek

De shows van Van Halen waren hun tijd vooruit. Waar de meeste bands in de jaren ‘80 met een bescheiden vrachtwagen of twee over de wereld toerden, was het wagenpark van Van Halen wel negen supertrucks sterk. Hun podia waren groter dan andere bands, de boxenmuur zwaarder dan elke andere act en de technische ondersteuning die nodig was om deze kleine stad van stroom te voorzien was ongekend. Het risico was dan ook groot dat productie crews op locatie de productie zouden onderschatten, en er iets mis zou gaan.

Om dat te voorkomen was het essentieel dat het productiehandboek tot op de letter werd opgevolgd, maar dit was geen leuke klus. Alleen al door de dikte van het papierwerk lazen luie productiemedewerkers regelmatig tussen de regels door. En dat kon grote problemen tijdens de show veroorzaken. Van Halen frontman David Lee Roth wist dit en hij bedacht een list. Hoe kon hij controleren of het productieteam zijn handboek nauwkeurig gevolgd had? Zijn oplossing was de M&M test.

Op de bijgevoegde originele foto uit het handboek zie je de waarschuwing staan: "M&M's (WARNING: ABSOLUTELY NO BROWN ONES)". Hier lees je makkelijk overheen in het dikke productiehandboek. Om zeker te weten dat hun handboek tot op de letter opgevolgd was, hoefde de band bij aankomst dus alleen maar naar achter te lopen om te checken of er bruine M&M’s in de snoep pot zaten.

Zo ja, dan was de productie crew in voor een lange nacht, en mochten ze alles nog eens tot op de letter nalopen. Zo voorkwam de band dat er tijdens de shows iets mis zou gaan, want tijdens de show is het showtime, en in showtime gaat er niks mis!

Heb je zelf weleens showtime-momenten waarop je echt zeker wil weten dat je hele team foutloos gewerkt heeft? Verplaats je eens in Van Halen frontman David Lee Roth. Wat zou zijn M&M-test voor jouw team zijn? What would David do?

Robert Storm is medeoprichter van Wayfinders en helpt scale-ups in het ontwikkelen en behouden van een groeibestendige cultuur. We zetten de neuzen dezelfde kant op. In de scaleup fase is het essentieel dat op alle verschillende niveaus vanuit eenzelfde kern ondernomen wordt. Zo bouw je een onderneming die consistent naar de merkbelofte handelt (storydoing) en win je tevens zeeën van tijd. Om die kern voor iedereen concreet en toepasbaar te maken bijten de Wayfinders zich vast in de geschiedenis en zetten ze historische iconen weer aan het werk als moderne cultuurbewakers.