Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Neem je bedrijf niet mee naar huis

Lukt het je maar niet om aan het einde van de dag je laptop dicht te klappen, naar huis te gaan en op de bank voor de tv niet te blijven malen over je bedrijf? 7 tips om je werk niet mee naar huis te nemen.

 

1) Eet regelmatig

Het klinkt een beetje flauw en cliché misschien, maar het is een van de basisdingen. Als je regelmatig eet blijft je bloedsuiker namelijk op peil en kan je beter presteren. Overwerken maak je hiermee overbodig.

 

2) Lichaamsbeweging

We weten het allemaal, maar waarom is het dan toch zo verrekte moeilijk? Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je stresshormoon weer op een normaal niveau komt. Het is een natuurlijke manier om je hormoonbalans te herstellen en het zorgt ervoor dat je weer fijn in je vel zit. Na dat slechte gesprek dus niet gaan zitten treuren boven de pc, maar even een half uurtje de stress eruit raggen op je fiets.

 

3) Slaap

Veel ondernemers vinden het stoer om te zeggen hoe weinig slaap ze nodig hebben en hoeveel ze werk. Een absolute ‘no-no’. Het is juist stoer om goed te slapen. In je slaap verwerk je heel veel. Als je goed hebt geslapen kan je veel effectiever werken.
 

4) Afstand nemen

Door afstand te nemen van je werk laad je jezelf weer op voor de situaties wanneer je wel moet presteren. Geef jezelf een duwtje in de rug als je afstand nemen moeilijk vindt en plan bijvoorbeeld een etentje met vrienden om acht uur. Dan dwing je jezelf om op een bepaald moment achter dat bureau vandaan te komen.
 

5) Laptop niet mee

Het leven is strategieën bedenken en als je merkt dat je niet sterk genoeg bent en thuis toch altijd nog met een schuin oog naar je mail kijkt, moet je eerlijk zijn tegen jezelf. Het is misschien een beetje eng, maar wel heel gezond: laat je laptop lekker op je bureau staan en neem het niet mee naar huis. Werk is werk, thuis moet je ontspannen.
 

6) Bouw regelmaat in

Het ouderwetse mantra van de drie R’s is lang zo gek nog niet voor de ondernemer. Het zorgt ervoor dat je heel efficiënt met je tijd omgaat. Probeer zoveel mogelijk dingen op vaste tijden te doen. Het kost je hersenen namelijk veel energie om elke keer weer op te starten en te denken: ”wat gaan we nu weer doen?”Dan ga je veel te ad hoc te werk en begin je bijvoorbeeld drie keer per dag aan je facturen. Als je dat eens per week op een vast tijdstip doet, werk je veel efficiënter.
 

7) Gebruik je reistijd

De anders zo vervelende autorit naar huis waarin je piekert over de vergadering van zojuist, de opdracht die niet door ging en de werkdruk van morgen, kan een stuk aangenamer. Zet een lekker muziekje op, maak je hoofd leeg en kijk eens om je heen. Als je het echt niet kunt laten kan je de reistijd ook nuttig maar wel ontspannen besteden door te netwerken. Geen zakelijke telefoontjes, wel even bijkletsen met oude bekenden.

 

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van starterscoach Tosca Gort.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook het boek 150 Lifehacking tips of volg het seminar Speedmanagement (02-11-2010)