Les McKeown: trek nu de stekker uit dat project!

Maart is cruciaal voor je onderneming. Dat geldt niet alleen voor het halen van sales targets in het eerste kwartaal maar voor het succes van al je projecten in 2013. Het sleutelwoord: kill your darlings. 3 tips van serieondernemer Les McKeown om schoon schip te maken.

We kennen de Ier Les McKeown natuurlijk van zijn theorie Zeven stadia van succes. Hij heeft zelf meer dan veertig startups gedreven. Hij weet hoe je een bedrijf groot maakt en niet in valkuilen trapt waar alle anderen vóór jou wel in zijn getrapt. McKeown stelt dat maart de gevaarlijkste maand van het jaar is. Waarom? In januari ben je waarschijnlijk met nieuwe projecten en nieuwe doelen gestart. Als je die in maart niet kritisch evalueert, blijven de niet renderende activiteiten dooretteren. Het gevolg: ze brengen ook de goedlopende projecten in gevaar. Aan het einde van het eerste kwartaal moet je de balans opmaken: laat slechte activiteiten niet de resources opsnoepen van de succesvolle projecten.

Hier zijn drie tips om dat te voorkomen:

1. Stel een lijst met belangrijkste projecten op

Wees genadeloos en vraag je af: wat zijn de vijf belangrijkste projecten op dit moment? Hoe presteren ze? Geef ze een kleurtje: groen voor goed, rood voor slecht, oranje voor twijfelgeval. Stel op basis daarvan prioriteiten. Kijk er ook op deze manier naar: in welke projecten gaan de meeste resources zitten en hoe effectief zijn ze? Hoeveel pijn doet het als je bij het ene project capaciteit weghaalt en die in een 'oranje' project stopt? 

2. Wees niet bang de bijl te zetten in projecten die niet lopen

In het tweede kwartaal houden bedrijven vaak te lang vast aan projecten die niet lopen. Managers houden zichzelf en jou voor de gek. Ze zijn creatief met hun spreadsheets en praten medewerkers moed in: "Als we de schouders eronder zetten, komt het in de tweede helft van het jaar goed." Wees realistisch en durf te snijden.

3. Wees streng en werk met mijlpalen waarover niet valt te onderhandelen

Wat doe je met de projecten die noodzakelijk zijn voor je organisatie maar die nog niet van de grond zijn gekomen? Stel doelen die je op korte termijn kunt realiseren. Dit zijn vaak de projecten die het vlaggetje oranje hebben. Van je managers hoor je waarschijnlijk dat het goed gaat komen, maar daar moet je geen genoegen mee nemen. Stel doelen die niet onderhandelbaar zijn. Hiermee stel je een voorbeeld. De projectmanager gaat harder voor je lopen. Het is niet erg om de sales targets of projectdoelen bij te stellen, maar communiceer duidelijk dat je bij het niet nakomen van de afspraken de stekker eruit trekt.   

Bron: Inc