3 manieren om wél goed te kunnen werken in een open kantoor

Dat een open kantoor rampzalig is voor de concentratie van je werknemers, we weten het inmiddels. Maar laten we eerlijk zijn: het is ook gewoon gezellig. De vraag luidt daarom: hoe kun je je zo goed mogelijk concentreren in een open kantoor?

Allereerst een openbaring: bij Sprout werken we met een open kantoor en het is geweldig. Alle negatieve verhalen over open kantoren, wij merken er in de praktijk bar weinig van. We zouden er niet aan moeten denken om in verschillende kamertjes te moeten typen aan uw dagelijks proza. Of nog erger: in van die Amerikaanse celvormige blokken. Nee, geef ons maar de open kantoorjungle, waarbij je gemakkelijk met elkaar kunt praten.

Toch bewijst menig wetenschappelijk onderzoek dat wij er helemaal naast zouden zitten. Een open kantoor zou slecht zijn voor je concentratie, meer stress opleveren en zelfs de samenwerking in je bedrijf ondermijnen. De open kantoorjungle is daarmee dus eentje met plussen en minnen, zogezegd. Hoe zorg je ervoor dat jouw open kantoor zoveel mogelijk voor- en zo weinig mogelijk nadelen oplevert? Wij zouden Sprout niet zijn als we niet met een fijne fruitmand vol tips zouden komen. Bij dezen!

1. Wees niet de Storm

Ben jij de Storm uit Debiteuren Crediteuren van jouw kantoor? Oftewel: degene met de bulderende stem op vol volume? Hou er dan rekening mee dat jouw variant op "Goeiesmóóórgens" in een open kantooromgeving door iedereen worden gehoord. Nu is dat bij het begroeten van je collega's niet zo'n probleem, maar om collega's later niet van het werk te houden doe je er verstandig aan op een wat zachter niveau te converseren.

Nog zo'n dingetje: muziek. Lowlands komt eraan en stel dat jij een ticket hebt. Hartstikke leuk natuurlijk, en je wil je goed inluisteren met de Spotify-playlist. Je zet de muziek op vol volume en luistert je een weg door alle rock-'n-roll en techno-dj's heen. Helemaal voorbereid voor Biddinghuizen! Allemaal prima, maar doe het wel even op je koptelefoon. Minder sociaal allicht, maar je zult die ene black metal-luisterende collega dankbaar zijn dat hij het ook doet.

2. Eet samen, niet alleen

De meest treurige organisaties zijn degenen waarbij medewerkers niet samen lunchen maar achter hun bureau. Eerst een paar broodjes en een eitje halen uit de pleurisdure bedrijfskantine en die vervolgens alleen oppeuzelen, terwijl je met collega's aan het Slacken bent over jullie nieuwste sprint. Stoïcijns kijk je naar je beeldscherm, want stel je voor dat je écht tegen collega's zou moeten praten. Je weet niet eens hoe ze heten.

Dat achter je bureau lunchen weinig sociaal is, ligt natuurlijk voor de hand. Wat je misschien niet wist, is dat het ook niet helpt bij een open werkomgeving. Al dat geschuif met borden en bestek zorgt voor veel lawaai op de kantoorvloer. Lunch daarom gewoon elders en spreek met elkaar af dat jullie dat met het hele team doen op een vaste tijd. Wel zo gezellig.

3. Ga voor die opgeruimde geest

Een opgeruimd bureau is een opgeruimde geest, zo opent Genesis 1 van de kantoor-Bijbel. En wat gebeurt er als je geen opgeruimde geest hebt? Dan word je onrustig en die onrust wil je kwijt. Bijvoorbeeld bij collega's, door als ware journaalpresentator NU.nl-nieuwtjes over de kantoorvloer te schreeuwen, voorzien van jouw persoonlijke analyse hierover: 'Och och, die Wilders weer. Waar gaat het heen met dit land?'

Het komt de productiviteit van je afdeling helaas niet ten goede. Bovendien kunnen je collega's zelf ook op NU.nl kijken, het schijnt een gratis website te zijn. Om dit soort taferelen daarom te vermijden, is het goed je bureau en ook je mailbox geregeld op te ruimen. Zo krijg jij die omgeruimde geest en laat je het journaal over aan the one and only: Rob Trip.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl