6 tips om je bed uit te komen

Bed

Is het voor jou ook zo'n probleem om met dit miezerige weer iedere ochtend je bed uit te komen? Zo zorg je ervoor dat je je nooit meer verslaapt.

Opstaan gaat niet vanzelf. Slaap die alle vezels van je lijf nog verlamt. En toch klinkt alweer dat irritante geluid van de wekker. Voor zo'n 1,8 miljoen landgenoten is het elke morgen weer een bittere strijd. Zo'n 11 procent van de Nederlandse bevolking lijdt aan een vorm van slapeloosheid.

Slecht kunnen inslapen of 's nachts veelvuldig wakker worden zorgen ervoor dat het lijf 's ochtends vroeg onvoldoende is uitgerust. Waar de één elke morgen fluitend naast zijn bed stapt is het voor de ander telkens weer een crime om in het ritme van de dag te komen.

1. Discipline loont

Sta elke dag op hetzelfde tijdstip op. Op die manier raakt je lichaam gewend aan dit ritme en sputtert het minder fel tegen wanneer je uit bed stapt. Uiteraard is dit alleen mogelijk wanneer je regelmatige werktijden kent. 

2. De wekker

Een tip die elke verslaper wel eens toegeslingerd heeft gekregen: zet de wekker een eindje verderop! Daarmee dwing je jezelf om ’s morgens naast het bed te stappen.

3. No snooze

Notoire verslapers maken het zichzelf hier alleen maar moeilijker mee. Dat mensen deze knop gebruiken heeft te maken met het ontbreken van de normale mate van bewustzijn 's morgens vroeg. In zo'n doezelperiode zijn de hersenen nog niet geheel actief. Blijf niet liggen als de eerste piepgeluiden klinken en laat de snooze-knop voor wat deze is.

4. Zorg voor routine

Opstaan, gordijnen open, douchen, kleren aan en dan naar beneden voor een boterham. Eerst nog even thee en de krant uit de brievenbus. Organiseer je eigen ritueel en ontdek hoe dit je makkelijker door dat moeilijke eerste uurtje van de dag loodst. Ons lijf gaat vaste rituelen herkennen en weet dan automatisch dat de dag is begonnen. Je zult merken dat de slaap eerder weg gaat.

5. Gebruik licht

Naast geluid levert ook licht een belangrijke bijdrage aan het eenvoudiger opstaan. Licht stimuleert namelijk de aanmaak van dopamine. Een stofje waardoor je lichaam meer energie krijgt. Bij voorkeur zonlicht, meteen openen die gordijnen dus.

6. Volhouden

Opstaan op hetzelfde tijdstip, wekker bij de deur, de snooze-knop in de ban, gordijnen open en één voor één de onderdelen van het ochtendritueel aflopen. Met die kennis in het achterhoofd geldt nu vooral de Wet van het Volhouden. Besef dat je nieuwe gewoontes even de tijd moet geven om de effecten ervan tot bloei te laten komen. De eerste tien tot vijftien dagen zijn waarschijnlijk het moeilijkst. Pas na een maand begin je te merken dat opstaan eigenlijk helemaal niet zo’n drama hoeft te zijn als altijd gedacht.