7 manieren om als ondernemer te reflecteren op je eigen gedrag

Selfie, foto

Zelfreflectie is de basis om je bedrijf vooruit te helpen, schrijft Rolf Grouve. Hij geeft 7 manieren om daar beter in te worden.

Als ondernemer of manager is het vrij simpel om kritiek te hebben op bijvoorbeeld je collega’s, maar kijk je ook wel eens goed naar je eigen gedrag? En durf je dan ook echt kritisch te zijn?

Als je je collega’s en dus je organisatie echt verder wilt brengen dan begin je bij het reflecteren op je eigen gedrag. Dat wordt in de praktijk nogal eens vergeten en is ook best moeilijk. Hierbij een aantal aandachtspunten over hoe je dit kunt doen.

1: Wat voeg je toe

Vraag je iedere dag af wat je hebt toegevoegd vandaag aan je organisatie of collega’s. Ben je bezig geweest met het oplossen van problemen die ook anderen hadden kunnen oplossen of heb je dat gedaan wat in jouw rol verwacht mag worden. En de beslissingen die je hebt genomen, dragen die bij aan de doelstellingen of strategie van jouw onderneming?

De kans is groot dat je regelmatig dingen doet die wel leuk zijn, maar te weinig bijdragen. Afhankelijk van de situatie waarin je organisatie zich bevindt hoeft dit geen probleem te zijn, maar het is wel goed om je dit te realiseren.

2: Welke invloed heb jij op anderen

In gesprek met je collega’s kan je soms anders overkomen dan je bedoelt. Al is het een opmerking die je positief bedoelt, maar die anders over komt. Realiseer je dat je woorden als leidinggevende of als collega anders worden gewogen dan die van een vriend of familielid. Vraag je af welke impact jij maakt met jouw opmerkingen en wat dit doet met de individuele collega.

Vraag je ook af hoe jij communiceert als je veel stress hebt of juist in een vrolijke bui bent. Niet iedereen kan een dolletje of flauwe opmerking waarderen, hoe leuk en onschuldig deze soms bedoeld is.

3: Wat was je bijdrage aan succesvolle projecten

Vraag jezelf af welke bijdrage jij hebt geleverd aan een succesvol project. Ging dit project goed dankzij jouw inbreng of ondanks jouw inbreng? Soms kan je als eindverantwoordelijke vanuit de non-verbale communicatie of vanuit ongeschreven verwachtingen een grote invloed hebben. Kijk goed naar wat het effect hiervan is op jouw collega’s en de resultaten. Soms kan je je er maar beter niet mee bemoeien. Dat is wellicht lastig, maar soms beter voor je collega’s, het project en dus voor jou.

4: Wat heb jij eraan gedaan om fouten te voorkomen

In iedere organisatie worden fouten gemaakt. Dat is op zich prima, want daar leert je organisatie van. Maar wat heb jij gedaan met eerdere fouten en waar komen deze fouten vandaan? Wat kan jij doen om de werksfeer te verbeteren, eventuele krampachtigheden van medewerkers te voorkomen en hoe draag jij hieraan bij? Zoek je het in de communicatie met mensen en klanten of in structuren? Jouw actie in iedere situatie kan anders zijn, de impact van jouw gedrag dus ook.

5: Hoe heb je medewerkers ondersteund die dat nodig hadden

Sommige collega’s hebben extra ondersteuning nodig om zich meer ‘happy’ te voelen of om vertrouwen te krijgen. Het gedrag van mensen die niet ‘happy’ zijn kan een impact hebben op een grotere groep. Wat heb jij er aan gedaan om ervoor te zorgen dat er doorgaans blije mensen rondlopen in je organisatie? En welke pogingen heb je gedaan om niet blije collega’s weer ‘happy’ te maken?

6: Waarom vind je het leuk wat je doet

Plezier hebben in je werk en omgang met je collega’s is van cruciaal belang. Waarom vind je het leuk wat je doet en weten je collega’s dat ook? En hoe zorg je ervoor dat je deze positieve energie deelt?

Het tegenovergesteld is ook aan de orde. Als jij het niet leuk vindt en je collega’s voelen dat, dan heeft dat ook een impact. Vraag je dus altijd af of je het leuk vindt wat je doet en wees je hiervan bewust.

7: Overdrijf het niet, maar reflecteer zeer regelmatig

Kritisch naar jezelf zijn en jezelf regelmatig ‘op de gril’ leggen is goed, maar probeer het niet te overdrijven. Reflecteren is echter niet dat wat je bijvoorbeeld alleen aan het eind van het jaar moet doen, maar voortdurend. En vergeet er niet wat mee te doen. Dat houdt je scherp.

Let op: Deze column is niet bedoeld om te zeggen dat je altijd alleen maar het goede kunt doen voor je collega’s, jezelf en je organisatie. Niemand is foutloos en altijd in de discipline. In communicatie kunnen soms onschuldige dingen erg groot worden. Het gebeurt. Zorg er echter voor dat de balans goed is en je je niet te groot voelt om jezelf te corrigeren of om dingen recht te zetten. Je zult zien dat dit een goede invloed heeft op het welbevinden van jou en je collega’s.

Rolf Grouve (1983) is directeur van Provelu, Cata/De Jong & Laan subsidieadviseurs en auteur van het boek Ondernemerskracht. Hij heeft zowel een bedrijfskundige- als IT achtergrond en publiceert artikelen over toekomstbestendig ondernemerschap en subsidie gerelateerde zaken.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!