Arko van Brakel: 'Sociaal ondernemen loont'

Ondernemer Arko van Brakel beantwoordt iedere maand een vraag van een lezer. Deze keer luidt de vraag: hoe kan ik met mijn bedrijf sociaal ondernemen en tegelijkertijd winst maken?

Sociaal ondernemerschap is hot. En dat is niet zo vreemd, want welbeschouwd heeft de financiële crisis ons de afgelopen vijf jaar vooral duidelijk gemaakt dat er dingen anders, socialer moeten. Ik geloof dan ook niet dat we in een crisis zitten. Ik denk dat er een nieuwe werkelijkheid is aangebroken. En iedereen die het woord crisis in 2013 nog gebruikt heeft die nieuwe werkelijkheid nog niet durven accepteren.

In De Nieuwe Werkelijkheid (DNW) is minder plaats voor het extreme individualisme dat we de laatste decennia zagen. DNW vraagt meer maatschappelijk bewustzijn. Greed en graaien zijn passé, groen en sociaal is waar het om draait. We zijn razendsnel van een me-conomy naar een we-conomy aan het transformeren. Onze maatschappij wordt weer een samenleving.

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.
Abonnement?

Co-creation-succes van LEGO en andere vormen van nieuwe ondernemen

Nu weet ik dat er ondernemers zijn die dit een soft en idealistisch verhaal vinden. Die adviseer ik eens te kijken naar enkele indrukwekkende businessmodellen van de laatste jaren: de diverse Appstores, Google, Facebook, maar ook de groei van crowdfunding, de ongemerkt snelle opkomst van biowinkels, het co-creation-succes van LEGO en als mooiste voorbeeld de Braziliaanse topondernemer Ricardo Semler, die schatrijk werd door zijn werknemers gelukkig te maken... Idealistisch? Ja. Maar soft? Niet echt. Wel is er meer dan voldoende bewijs dat een socialere manier van werken loont.

Ik heb het begrip ‘social entrepreneurship’ eens opgezocht op Wikipedia: “Identifying or recognizing a social problem and using entrepreneurial principles to organize, create, and manage a social venture to achieve a desired social change.” Sociaal ondernemerschap gaat dus niet alleen over goede doelen, al lijkt dat misschien wel zo.

En er staat niet dat je geen geld mag verdienen. Het is dan ook interessant om de definitie breder te interpreteren. Good old Eckart Wintzen bewees al dat je met een sociale en maatschappelijke kijk op ondernemerschap niet alleen bijdraagt aan betere samenleving, maar ook een naar alle (ja, ook financiële!) maatstaven succesvolle business kunt opbouwen. Eckart is er helaas niet meer. Maar hij blijft een inspiratiebron voor duizenden ondernemers.

Ondernemen in harmonie met de omgeving

Recent was ik in verband met een samenwerking op het gebied van social entrepreneurship bij het Monterey Institute for International Studies in Monterey, California. MIIS is als meest internationale universiteit van de VS gespecialiseerd in social entrepreneurship. In Monterey merk je meteen waar de inspiratie voor deze universiteit vandaan komt. Het leven is daar socialer en meer in evenwicht met de omgeving. De ruige natuur van de Pacific is zo dichtbij dat het respect voor de omgeving een vanzelfsprekendheid is. Ondernemen kán daar alleen maar in harmonie met de omgeving. Tegelijkertijd is the sky the limit op MIIS. Bijna iedereen die je er spreekt heeft een Silicon Valley-achtige drive en energie. Toch gaat het vooral over groen, over de maatschappij en over social. Want dat is de toekomst.

Sociaal ondernemernschap past in een wereld van overvloed

Het loont de moeite om de aflevering van VPRO Tegenlicht op 1 april te bekijken (zie hieronder). Deze gaat over een maatschappij van overvloed. Het interessante is dat de kennis en technologie om de gehele wereldbevolking zeer betaalbaar van voldoende energie, voedsel en grondstoffen te voorzien er al zijn, of binnenkort rendabel voorhanden zijn. Ons eigen denken, onze creativiteit, ons ondernemerschap en ons vermogen buiten bestaande beperkingen te denken zullen bepalend zijn. Maar vooral onze wil om kennis te delen en samen te werken. Kortom: onze sociale ondernemersvaardigheden zullen ons in staat stellen de wereld voor iedereen in overvloed leefbaar te houden.

DNW brengt ons nieuwe spelregels en kansen die we niet kunnen verzilveren als we vastzitten aan oud, financieel gedreven egodenken. Maar ondernemers die het lef hebben hun maatschappelijke rol serieus te nemen en groot durven te dromen hebben de toekomst. Dat is sociaal ondernemerschap in de we-conomy. 

Arko van Brake is serieondernemer en chief inspiration officer bij De Baak. Heb je ook een vraag? Mail dan naar arko@sprout.nl. De leukste vragen worden door Arko beantwoord in Sprout magazine en op deze site.

VPRO Tegenlicht: