Arko van Brakel: succes is puur geluk

Kansen kun je creëren, maar hoe heb je echt succes? Er komt een hoge dosis toeval bij kijken, legt Arko van Brakel uit in deze column.

“Daden brengen niet altijd geluk, maar er is geen geluk zonder daden”, zei Benjamin Disraeli ooit. Geluk is een niet te onderschatten succesfactor. Je moet het geluk alleen wel afdwingen.

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.

Abonnement?

Ik sprak hier over met mijn goede vriend Marco Hoogerland, een succesvolle mental coach en directeur/oprichter van De Talentenacademie. Marco is nogal confronterend en niet zo snel onder de indruk van grote verhalen en al helemaal niet van geld, mooie auto’s en andere vormen van uiterlijk vertoon. Hij kijkt altijd naar de mens achter de verhalen. Wat zijn je doelen? Wat zijn je waarden, je beweegredenen? Hij werkt met veel bekende sporters, ondernemers en andere top-performers en doet dat in alle anonimiteit. Want zijn business is pas écht persoonlijk.

Anoniem betekent overigens zeker niet ‘onbekend’ en al helemaal niet ‘onbemind’! Integendeel. Marco weet wat succes is en wat mensen succesvol maakt. Opvallend is dat ook in Marco’s verhaal de factor geluk een grote rol speelt. En ja, ook in Marco’s benadering kun je dat afdwingen. Maar dat gaat nooit geforceerd.

Succesvolle mensen hebben, naast meer succes, meestal ook meer mislukkingen op hun naam staan. Dat komt omdat ze meer onbevangen zijn en daardóór simpelweg meer mensen durven te ontmoeten, een bredere belangstelling hebben en dientengevolge ook meer dingen proberen in het leven. Marco noemt dit ‘bewust experimenteren’: wie heel veel dingen probeert en voortdurend alert is op kansen, loopt ooit ‘vanzelf’ tegen iets aan dat succesvol wordt. De faalmomenten die daaraan vooraf gaan, hoe vervelend soms ook, zijn geen failures, maar probeersels tijdens de zoektocht naar die echte gepassioneerde kans.

Zelf heb ik ook veel geprobeerd. Ik kan daardoor oprecht zeggen dat ik op cruciale momenten, die achteraf als visionair worden bestempeld, helemaal niet zo visionair was: ik was simpelweg op het juiste moment op de juiste plek. Stom geluk... Dat ik in sommige gevallen op het juiste moment op de juiste plek was met ook nog eens ‘het juiste product’, is geen geluk. Dat heet ondernemerschap. Maar eerlijk is eerlijk: het begon met de mazzel dat één van mijn probeersels een heuse kans was, die ik met gezond verstand en hard werken kon inkoppen.

Succesvolle ondernemers

Voor kinderen is deze werkwijze normaal. Maar hoe ouder we worden, hoe meer onze maatschappij, vrienden, leraren, familieleden en collega’s ons het uitproberen en spelen afleren. Toch zie je dat juist succesvolle ondernemers, sporters en artiesten die speelsheid in hun leven houden en veel aspecten van het leven blijven ‘uitproberen’ zonder angst om te falen! Door alert te zijn op kansen, voortdurend in verbinding te staan met je omgeving, veel mensen te spreken en ook echt aandacht te hebben voor al die mensen, word je voortdurend met impulsen, gedachtes en ideeën gevoed. Dus komen er steeds meer kansen langs, waardoor je jouw kans op een echt geluksmoment vergroot.

Eén aspect onderscheidt succesvolle mensen van de mindere goeden: weet wie je wilt zijn. Weet wat je waarden, kwaliteiten en doelen zijn. Zelfkennis schept een context, die als een soort filter werkt, waardoor alle kansen die je uitprobeert (dus ook de kansen die uiteindelijk mislukken) er aan bijdragen dat je steeds een wat betere versie van jezelf wordt. Na een tijdje, soms pas na een paar jaar, gaat dat ineens opvallen. Dan word jij een merk. Met fans. Hoe kleinschalig misschien ook. Niemand praat dan nog over al die mislukte probeersels, want je hebt een fase bereikt die we kunnen omschrijven als ‘succes’. En da’s puur geluk... Toch?

Meer leren over succes? Op 31 oktober organiseert Sprout de zesde editie van Sprout Challengerday. Dit jaar is het thema 'De geheimen van succes'. De edities van #challengerday worden ieder jaar groter en zijn sneller uitverkocht. Zorg dat je erbij bent!

 

Koop je ticket hier!

 

Lees ook dit geluksrecept:

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!