Besteed je veel tijd aan je hobby’s? Dan groei je als ondernemer

Haal je gitaar maar weer uit de kast, want het regelmatig beoefenen van hobby’s blijkt essentieel te zijn om op de werkvloer het verschil te kunnen maken. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat je er op deze drie vlakken mee groeit als ondernemer of professional.

We herinneren ons allemaal nog het extreem intensieve werkritme dat Elon Musk er afgelopen jaar op nahield. Dagen en nachten werkte hij aaneen om Tesla door het jaar van de zogeheten productiehel te slepen, om het jaar uiteindelijk – het mag gezegd worden – af te sluiten met twee winstgevende kwartalen.

Voor Tesla heeft Musk’s spartaanse arbeidsethos goed uitgepakt, maar op de lange termijn is een strategie van alleen maar werken niet goed. Althans, dat vindt Gaetano DiNardi, die zelf een hoge functie bekleedt bij een aanbieder van VoiP-diensten (Nextiva), waarvoor hij soms 72 uur per week kan werken.

In een donderdag verschenen bijdrage op Harvard Business Review legt DiNardi uit waarom hij werkweken van 72 uur zoveel mogelijk probeert te vermijden en waarom iedereen dat zou moeten doen. De vrijgemaakte tijd kun je namelijk investeren in het beoefenen van je hobby’s.

Als DiNardi om zich heen kijkt, ziet hij echter dat veel vrienden door hun drukke werkschema geen tijd meer overhouden voor hun hobby’s. Zonde, vindt DiNardi. Zelf speelt hij gitaar en componeert hij graag songs. Niet alleen omdat hij hiervan houdt, maar ook omdat het hem helpt om beter te worden in zijn werk bij Nextiva. Beoefen je geregeld je hobby’s, dan levert dit drie voordelen op voor de werkvloer, stelt DiNardi. 

​1. Je wordt er creatiever door

Wil je als ondernemer overleven in het Wilde Westen van de disruptieve startupwereld? Dan is het essentieel om creatief te zijn. Door thuis een hobby te beoefenen, wek je creativiteit op. Het maakt hierbij niet uit of je muziek maakt, acteert, kookt of schildert, zolang je maar iets doet waarbij je creatief bezig bent.

Je speelt bovendien met je emoties, iets wat je op je – rationele – werk waarschijnlijk minder snel zult doen. DiNardi haalt er een onderzoek bij van neurowetenschappers, die ontdekten dat rationale gedachten en emoties uit verschillende delen van het brein worden opgewekt. Creativiteit wek je op door gebruik te maken van beide componenten. Het is dus goed voor jou en je werknemers om dagelijks ook voldoende tijd te spenderen aan je emotionele vermogen. Door hobby’s te beoefenen, lukt dit.

2. Je wordt er klantgerichter door

Klantgerichter worden op de werkvloer door je hobby’s uit te oefenen? Dat klinkt vergezocht, maar als je er dieper over nadenkt zul je ontdekken dat er best wat in zit. DiNardi beargumenteert dat je tijdens het uitoefenen van je hobby’s ook steeds bezig bent met het perspectief van anderen. Maak je een schilderij, dan zul je waarschijnlijk hopen dat toeschouwers het een mooi werk vinden. Kook je een maaltijd, dan zul je bij de bereiding rekening houden met de smaak en dus het oordeel van degenen die de maaltijd moeten verorberen. Je zult dan ook niet zo snel een heel zoutvaatje leeggooien in de soeppan, niemand houdt immers van een vrachtlading zout in zijn soep.

Hetzelfde geldt voor de hobby van DiNardi: het bespelen van de gitaar. Hij componeert muziek, om die stukken op zijn gitaar te spelen. Hij zal, ervan uitgaande dat DiNardi geen vage avant-gardistische anti-muzikant is, rekening houden met het oordeel van zijn publiek. DiNardi zal hopen dat luisteraars de liedteksten kunnen waarderen en de lyriek wellicht zelfs als artistiek zullen ervaren. Hierbij zal hij dus rekening houden met wat mensen zien als kwalitatief hoogstaande poëzie, die verder gaat dan clichématige frases als I love you/ we will always be together.

Als hij weer terugkeert op de kantoorvloer, zal DiNardi hierdoor beter rekening houden met klantbehoeften, denkt hij. Hij houdt rekening met de wensen van klanten, net zoals hij rekening hield met zijn toekomstige luisteraars bij het componeren van zijn muziek.

3. Je wordt er zelfverzekerder door

Verlegenheid en onzekerheid: het zijn eigenschappen die je in het leven, en dus ook op de werkvloer, weinig verder zullen helpen. Net even dat weerwoord bieden als het nodig is, of een met een gedurfde innovatie naar buiten treden: voor in zichzelf gekeerde mensen is zoiets vaak een hele opgave. Toch is het belangrijk om zelfverzekerdheid te tonen. Wat er gebeurt als je blijft hangen in een spiraal van verlegenheid, werd in 1988 zeer treffend bezongen in het lied Ask van The Smiths: “Shyness can stop you from doing all the things in life you'd like to”.

Hoe zorg je er dus voor dat je zelfverzekerd wordt? Je voelt hem aankomen: door tijd vrij te maken voor je hobby’s. Je krijgt er creatieve zelfverzekerdheid van, meent DiNardi, en dat sijpelt weer door naar je attitude op de werkvloer. Ben je er bijvoorbeeld op zondagavond in geslaagd om een ingewikkeld pianoloopje onder de knie te krijgen, dan kun je er de klok op gelijkzetten dat je maandagochtend tijdens de weekvergadering ook zelfverzekerder zult zijn. Je bent immers de avond ergens in geslaagd, nu moet het weer lukken, zul je al dan niet onbewust denken.

Dit is niet alleen een theorie van een gitaarspelende gastpublicist op Harvard Business Review, het is ook wetenschappelijk bewezen. DiNardi haalt een onderzoek aan dat laat zien dat creatieve activiteiten positief gecorreleerd zijn aan aan “herstelervaringen”, zoals beheersing, controle en ontspanning. Het onderzoek noteert zelfs zelfs: “Het ontplooien van creatieve activiteiten terwijl men niet op het werk is, kan een vrijetijdsactiviteit zijn die werknemers essentiële middelen biedt om op hoog niveau te presteren.”

Dan rest alleen nog de vraag: hoelang moet je creatief bezig zijn om er zelfverzekerder van te worden? DiNardi haalt een studie aan waaruit blijkt dat 45 minuten al voldoende is om dit effect te bereiken. Oftewel: wil je succesvoller worden op de werkvloer, stof dan je ukulele of gitaar af en voel je even de rockster van je woonkamer.

Foto: Polk Imaging/FilmMagic/Getty.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!