Is het nuttig om als ceo overmoedig te zijn?

Steve Jobs

Overmoedigheid zien we vaak als een slechte eigenschap - al helemaal voor ceo’s, die een organisatie moeten leiden. Toch blijkt uit nieuw onderzoek dat overmoedigheid je als ceo ook juist verder kan helpen.

Overmoedig is wat Apple-ceo steve Jobs was toen hij telecommunicatieconcern AT&T benaderde om samen te werken aan een nieuw soort mobiele telefoon met touchscreen. Jobs had nul ervaring in de markt voor mobiele telefoons, maar kwam zo overtuigend over op de board van AT&T dat de topmannen alle interne protocollen negeerden om zo snel mogelijk de deal te sluiten met Jobs. Het leidde tot de iPhone, waarvan er wereldwijd meer dan een miljard zijn verkocht.

Het Apple-argument

Toch zien we overmoedigheid in de corporate wereld vaak als iets negatiefs. Het leidt al snel tot wilde gokken en verliesgevende overnames, waar niemand beter van wordt. Een onderzoeksgroep van de Universiteit van Singapore onder leiding van professor Kenny Phua wilde echter wel eens weten of overmoedigheid ook structureel positieve effecten kan hebben voor ceo’s. Oftewel: is het Apple-argument wetenschappelijk te onderbouwen?

Om dit te onderzoeken, bestudeerden de onderzoekers 1.921 Amerikaanse bedrijven in de periode van 1993 tot 2011. Ze stelden zichzelf de vraag of er systematische bewijzen zijn voor de bewering dat overmoedige ceo’s betere leiders zijn. Hun bevindingen publiceerden ze op Harvard Business Review, wij geven je een overzicht van hun - zeer interessante - resultaten.

Meteen realiseerden de onderzoekers zich dat ceo’s van nature zelfverzekerde personen zijn. Anders begin je immers niet een organisatie te leiden. Overmoedigheid kwantificeerden ze daarom met het aantal verworven aandelenopties van de ceo. Hoe meer de ceo qua aandelen in het bedrijf zit, hoe meer deze immers gelooft in het bedrijf. De ceo neemt daarmee een risico: zou de onderneming failliet gaan, dan zijn die aandelen niets meer waard.

Goed leiderschap zou volgens de onderzoekers moeten leiden tot het gedaan krijgen van goed werk door stakeholders zoals medewerkers en toeleveranciers. De onderzoekers vermoedden dat overmoedigheid door ceo’s zou leiden tot extra betrokkenheid van aandeelhouders.

Toewijding

Om dit te meten, keken de onderzoekers naar twee factoren. Ten eerste, het feit dat medewerkers die zich toegewijd voelen aan hun bedrijf waarschijnlijk langer zullen blijven. Ook keken ze naar hoeveel bedrijfsaandelen medewerkers bij hun pensioenplannen hadden betrokken. Hoe meer aandelen, hoe meer zij geloven in hun bedrijf en de visie van hun ceo.

Wat blijkt: bedrijven met overmoedige ceo’s weten medewerkers langer vast te houden dan ondernemingen met reguliere ceo’s. Ook betrekken medewerkers meer bedrijfsaandelen bij hun pensioenplannen zodra hun ceo overmoedig is. Hoe negatief overmoedigheid dus ook mag klinken, er zijn zeker positieve elementen aan deze karaktertrek toe te wijzen.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!