Met deze 5 brain hacks haal je het beste uit jezelf

Visie

Smartphones en apps kunnen je productiever maken, maar vergeet niet om ook downtime in te bouwen in je agenda, stelt Sprout-expert Nico Oud. Hij deelt zijn 5 beste manieren om te zorgen dat je brein beter presteert.

Je kent het wel. Takenlijstjes opschonen, meeting-hoppen, mensen terugbellen en mailen… Heel. Veel. Mailen.

Ergens voelt het ook wel lekker om zo geleefd te worden. Oké, je krijgt misschien niet alles af en je lijstjes worden langer, maar dat hoort erbij. Misschien dat die nieuwe todo-app het verschil kan maken.

Je rijdt na een lange werkdag terug naar huis en in je hoofd is het explosie van gedachten. Losse eindjes, domme fouten die je hebt gemaakt, mensen die je niet hebt gesproken, enzovoort.

Even de muziek lekker hard aan. Kun je de gedachten in je hoofd het zwijgen opleggen. Of in ieder geval overstemmen.

Na het eten klap je de laptop nog even open. Je streept een paar taken af, mailt wat mensen terug en checkt snel het laatste nieuws. 

En dan komt er een moment…

Burn-out wordt het vaak genoemd. Je hebt geen ruimte meer voor nieuwe ideeën. Je bent uitgeblust, afgepeigerd, het padje kwijt. Jouw brein is overbelast, dat had je kunnen voorkomen. 

Snap je het dan niet?

Jouw brein is vergelijkbaar met het werkgeheugen van een (oude) pc. Iedereen wist dat als de pc traag werd, je deze opnieuw moest opstarten om het werkgeheugen opnieuw te starten. Daarna liep de pc weer als een zonnetje.

Jouw brein heeft ook rust nodig. Al die informatie die je dagelijks absorbeert moet een plekje krijgen. Jouw brein moet al die informatie rangschikken en verbinden met andere brokken informatie, zodat jij nieuwe overkoepelende ideeën kunt creëren.

Dat gebeurt allemaal op de achtergrond wanneer jij je brein rust geeft. Terwijl je bezig bent met kleine klusjes in de tuin. Het gebeurt als je gewoon even een half uurtje loopt in een bos of even een tijdje uit het raam staart.

Hyper connected

Het probleem is dat we onszelf niet meer vervelen. Vervelen is saai en onze smartphones zijn net crack. Crack, omdat het ons brein op ieder gewenst moment kan voorzien van nieuwe impulsen. En die impulsen zorgen ervoor dat we geluksstofjes aanmaken.

Maar net als crack (of andere verslavende goedjes) is dat heel kortstondig, waardoor we eigenlijk nooit verzadigd raken.

Het is een vicieuze cirkel. Want omdat we overlopen met informatie, kunnen we minder onthouden. En omdat we minder kunnen onthouden, moeten we meer apps en apparaten gebruiken om dat te compenseren.

En die apps en apparaten zijn nu precies het probleem waar het allemaal mee begon.

Down time

Ik ben niet tegen technologie. Helemaal niet. Ik omarm apps en mobile devices, omdat ik er, bij goed gebruik, productiever mee kan zijn. 

Wat belangrijk is wel dat we daarbij meer down-time inbouwen in onze agenda’s. Dat we ons gewoon vaker gaan vervelen en even helemaal niks doen. 

Mijn favoriete brain hacks

Als business coach wordt mijn waarde bepaald op basis van de kwaliteit van mijn ideeën. Ik kan dus alleen een goede business coach zijn als ik informatie kan vertalen naar ideeën. Als mijn brein dus ter plekke complexe vraagstukken kan oplossen.

Om die reden ben ik me gaan verdiepen in het functioneren van het brein. Niet op wetenschappelijk niveau, maar door de ideeën van wetenschappers en productiviteithackers te testen in de praktijk.

Deze 5 hacks maakten de grootste positieve impact op de prestaties van mijn brein:

1. Schermtijd beperken

Deze kennen we allemaal wel. Minder schermtijd betekent automatisch minder impulsen die ons brein moet verwerken. Om nog maar niet te spreken over de kwaliteit van die impulsen.

Na 20:00 kijk ik in principe niet meer naar mijn scherm. Vlak voordat ik naar bed ga, kijk ik nog een laatste keer of ik geen belangrijke (privé) call gemist heb. 

Zo word ik ook minder blootgesteld aan ‘blue light’, wat de kwaliteit van mijn slaap bevordert. En ook dat resulteert weer in meer brainpower.

2. Geen nieuws meer

Ik volg al ruim 2,5 jaar geen (sensatie) nieuws meer. Dat heeft meerdere redenen, maar in het kader van dit artikel gaat het vooral om de afleiding en de aantrekkingskracht die sensationele nieuwsberichten op ons brein hebben. De nieuwskoppen, foto’s en video’s worden ook steeds extremer, waardoor er constant aanspraak wordt gemaakt op onze nieuwsgierigheid.

Hierdoor zijn we continu geneigd om even snel te kijken of we niet iets belangrijks hebben gemist. Een heerlijke afleiding als je tegen een paar vervelende taken aanhikt.

Maar… al dat nieuws neemt wel beslag van je. Het moet een plekje krijgen en neemt dan ook kostbare ruimte in of erger; het zorgt voor overload. Negeren dat (sensatie)nieuws dus!

3. Vakantie

De meest effectieve hack was een 4 weken lange vakantie zonder connected te zijn. Geen mail beantwoorden, geen ideeën/concepten uitwerken… gewoon vakantiedingen doen. Lekker lezen, zwemmen, wandelen, kajakken, etc.

Zal je net zien dat binnen een week een briljant idee boven komt drijven. Zo ook bij mij. Ik deed er niets mee. Normaal zou ik vanaf dat moment de vakantie gebruiken om dat idee uit te werken.

Maar nu niet. Het geval was dat ik in week twee nog een veel beter idee kreeg. Ik liet het idee voor wat het was. Als het echt goed zou zijn, dan zou ik het wel onthouden. En vanaf dat moment ontstonden er bijna dagelijks nieuwe ideeën in mijn hoofd. 

Ik liet ze allemaal voor wat het was.

Pas na drie á vier weken kwam er een inzicht dat zo goed was dat het alle andere ideeën overtrof. En dat idee heeft een grotere impact gemaakt op mijn bedrijf dan alle ideeën tot nu toe.

Mijn niet-wetenschappelijk-onderbouwde visie hierop is dat mijn brein bezig was om informatie te rangschikken. Om informatie om te zetten in ideeën. Met als uiteindelijke doel een baanbrekend inzicht te creëren.

Hoe dan ook. Ons brein heeft er dus baat bij af en toe lange, onafgebroken perioden te hebben om goede inzichten en ideeën tot stand te brengen. Een sabbatical kan dus heel goed helpen om je weer op het juiste carrièrepad te brengen.

4. Rust snacken

Op een gemiddelde dag heb ik 4 coachingssessies. En tussen die sessies heb ik ergens tussen de 15 en 30 minuten pauze. Deze pauze gebruik ik om even kort tot rust te komen.

Geen mail beantwoorden, geen mensen terugbellen. Gewoon even uit het raam staren, mijn ogen dichtdoen of een korte wandeling maken.

Alleen die kleine breaks zorgen er al voor dat mijn brein beter presteert. Niet alleen presteer ik dan beter in de volgende sessie, maar ik raak ook minder vermoeid door al die gesprekken, waardoor ik ’s avonds ook nog kan genieten van mijn gezin.

5. Denktijd

Als jij net als ik (en veel anderen) ook denkwerk hebt, raad ik je aan om denktijd te reserveren in je agenda. 

Het is toch ook onlogisch dat als ik betaald word voor mijn denkvermogen en ideeën, ik hier niet structureel tijd voor inplan. Daarom heb ik nu een dag per week gereserveerd voor denkwerk. Soms doe ik op zo’n dag helemaal niets, soms werk ik wat gedachtes uit.

Beginnen

Dit waren mijn favoriete brain hacks. Ik heb nog veel meer kleine(re) aanpassingen gedaan in mijn dagelijkse gewoontes om de prestaties van mijn brein te bevorderen, zoals social media en televisietijd beperken. Maar het belangrijkste is dat je begint.

Al zou je beginnen met 1 of 2 van dit soort brain hacks. Zodat je al een klein beetje verschil kunt ervaren. En zodat dat kleine beetje verschil je motiveert om meer aanpassingen door te voeren om uiteindelijk het beste uit jezelf te halen.

Meer artikelen over Lifehacking

Nico is een Business coach, ondernemer, blogger en investeerder. Als business coach helpt Nico ondernemers bij het realiseren van hun doelen. De groei van het bedrijf, maar ook hun groei als ondernemer. Via zijn blog en nieuwsbrief deelt hij zijn kennis op het gebied van ondernemerschap, strategie, marketing, sales, productiviteit en persoonlijk leiderschap.