Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Overbelast als ondernemer? Dan gaat er iets niet goed

Je hebt te weinig uren in een dag, nauwelijks tijd om meetings op te volgen en ‘s avonds werk je je mail weg. Als ondernemer ben je nou eenmaal altijd aan het werk, toch? Niet waar, schrijft Céline Doornink. 

Wanneer je een bedrijf opbouwt, doe je in het begin al het werk zelf. Er is simpelweg niemand anders om het op te pakken. Maar hoe eerder je begint met delegeren, hoe beter.

Topondernemers Richard Branson en Tim Ferris zijn ervan overtuigd dat succes als ondernemer direct samenhangt met de hoeveelheid werk die je delegeert. Deze visie delen de ondernemers voor wie wij werken.

Als ondernemer is je tijd beperkt en die wil je zo goed mogelijk benutten. Naarmate je bedrijf groeit is het belangrijk om kritisch te kijken naar het werk dat je doet. Stel jezelf daarbij de vraag “bij welke werkzaamheden voeg ik meerwaarde toe?”.

Jij hebt een uniek kunnen in je; een combinatie van je talenten, interesses en vaardigheden. Probeer je energie te steken in werkzaamheden waar je goed in bent, waar je weer energie van krijgt en die niet makkelijk over te nemen zijn door iemand anders.

Meer productiviteit én meer groei

Wanneer jij je niet meer bezig houdt met taken waar jij geen meerwaarde toevoegt, word je productiever, heb je meer focus en bereik je meer groei en geluk. Zorg dat juist jij geen bottleneck bent als het gaat om de groei van je bedrijf.

Werkzaamheden waarvan het niet echt uitmaakt of jij ze uitvoert of iemand anders, besteed je uit aan team members of een assistant – zorg ook dat je dit op een efficiënte manier doet. Dit klinkt logisch, maar toch voel je als ondernemer vaak drempels om werkzaamheden te delegeren.

Lees ook: leer delegeren

Kleine investering, grote opbrengst

Kost het je niet veel meer tijd om die werkzaamheden over te dragen? En waarom zou je iemand betalen om werk uit te voeren dat je ook prima zelf kan doen?

The first step is calculating the value of your time – Tim Ferris

Het gaat waarschijnlijk tegen je gevoel in om tijd te steken in het overdragen van werk aan een assistant of team member als je zelf al zo druk bent. Maar of je nou met een assistant gaat werken of werk overdraagt aan iemand binnen je team, je zal wat tijd in de relatie moeten steken zodat diegene jou en het werk leert kennen. Deze investering heb je binnen no time terugverdiend.

Het is verleidelijk alles zelf te regelen, maar dat kost dagelijks veel tijd en hoofdruimte. Het is tijd om slimmer te werken, niet harder.