Vier groeitips die ondernemers zelf gehad zouden willen hebben toen ze begonnen

Focus

De beginperiode van hun bedrijf staat veel ondernemers nog helder voor de geest als een spannende periode waarin je keihard moet werken om succes te behalen. Deze 4 ondernemers gingen je voor en delen de tips die zij graag gehad zouden hebben toen zij hun bedrijf oprichtten.

Wiebe de Boer is ceo en medeoprichter van it-dienstverlener ilionx en ceo van QNH. Na een faillissement in 2002 van het bedrijf waar hij elf jaar werkte, ging hij een nieuw avontuur aan. Hij werd medeoprichter van een nieuw bedrijf, ilionx. Binnen zes weken waren er al veertig mensen in dienst en deze groei houdt jaar na jaar aan.

Het belangrijkste is wat hem betreft ook dat je als oprichter om leert gaan met blijvende druk. “Het starten van een bedrijf is topsport. Het is afhankelijk van jouw persoonlijke prestatie of het succesvol wordt of niet, je kunt geen moment verslappen. Ik werkte zestien tot twintig uur per dag. Ik ging op wintersport en stond voor de liften te bellen, in de lift te bellen en halverwege de piste stond ik weer te bellen. Toen dacht ik, oh ja wacht even, bij mijn vorige bedrijf deed iemand anders dat. Ik realiseerde me toen dat de druk niet minder wordt. De druk blijft, dus je moet leren daarmee om te gaan en het omzetten in iets positiefs.”

1. Breng structuur aan

Op de vraag hoe Wiebe dat doet antwoordt hij: “Mijn oplossing: Structuur aanbrengen. Timemanagement en bewuste keuzes maken zijn essentieel. Ik heb er altijd voor gezorgd dat ik op belangrijke momenten bij mijn gezin was; de schooluitvoeringen, de zwemdiploma’s. Naast de zaken goed regelen moet je het ook gewoon accepteren zoals het is en genieten van de dynamiek. Dit jaar nam Egeria, de investeerder die eerder ilionx overnam, ook QNH over. In één klap werd de organisatie verdubbeld. Een organisatie van vierhonderd man managen is een tikkeltje anders dan een organisatie van duizend man. De dynamiek die dit met zich meebrengt slokt inderdaad veel tijd op, dat kan ik niet ontkennen, maar het geeft ook heel veel energie.”

2. Zorg voor een prettige bedrijfscultuur 

Pepijn Janssen is founder van RedSocks Security. Dit cybersecurity bedrijf werd onlangs overgenomen door Bitdefender, waar Janssen nu Director of Product Management is. Janssen vindt de bedrijfscultuur belangrijk en vindt dat je als ondernemer de basis legt voor een gezonde bedrijfscultuur. “Als je op den duur personeel gaat aannemen, is het heel belangrijk te zorgen voor een prettige cultuur. Zelf koos ik bij RedSocks Security voor zoveel mogelijk transparantie. Ik deelde nog net niet mijn mailbox en agenda met iedereen (in onze branche werken we nu eenmaal met veel vertrouwelijke data) maar als iedereen op de hoogte is van de successen én tegenvallers ontstaat een sterker teamgevoel en zijn mensen harder geneigd mee te werken aan het gezamenlijke doel.

3. Begin voor anderen

Joris van Zoelen organisatiestrateeg en partner van Synergie: “Vaak hoor ik de trotse zin: “ik begin voor mezelf”. Natuurlijk is dat positieve energie. En, voor de scherpte draai ik het graag om: begin vooral voor de ander. Dit is ook waar ik naar streefde toen ik Synergie oprichtte. Ik leerde dat je daarvoor de volgende vragen moet stellen: Wát wil je oplossen in het leven van anderen? Welke waarde wil je leveren die écht het verschil gaat maken voor je klanten? Vraag je af wat de relevante, urgente en liefst onopgeloste marktvraag is. Groei-ondernemingen ontstaan vooral omdat ze iets oplossen dat anders onopgelost bleef. Dát in combinatie met de drive, energie en creativiteit van de ondernemer, zorgt voor een inspirerende basis voor groei en marktimpact. Want één ding is zeker, als jij en je organisatie van waarde zijn voor de markt, dan is de markt zonder twijfel ook van waarde voor jou en je organisatie.”

4. Geef vertrouwen

Siert Wijnia, CTO en mede-oprichter van Ultimaker, marktleider op het gebied van desktop 3D printers, sluit zich volledig bij van Zoelen aan: “Dozen schuiven is makkelijk, maar je onderscheidt je pas van concurrenten als je de klant volledig weet te ondersteunen. Als ondernemer moet je daarom kunnen samenwerken met vele specialismen. Als ik terugkijk dan zijn we er best naïef ingestapt. In de begintijd van Ultimaker, stonden we zelf nog achter de keukentafel schroefjes voor te sorteren en waren aanpassingen makkelijk. Nu zijn zaken als supply chain essentieel. Voor mij is ondernemen steeds harder willen lopen, durven om te vallen om vervolgens weer op te staan en met een big smile weer door te gaan. Durf daarbij iets aan iemand anders over te laten. Het allerbelangrijkste wat je medewerkers kan geven is niet geld, maar vertrouwen.”

Uiteindelijk is het oprichten van een bedrijf vaak, veel en hard werken. Bedenk voordat je start waarom je voor jezelf wilt beginnen, is dat voor jou of voor de ander? Denk ook na over de cultuur die jij voor ogen hebt in je bedrijf en zoek daar de juiste mensen bij om mee samen te werken en geef hen het vertrouwen dat ze nodig hebben om samen met de organisatie mee te groeien. Tot slot, probeer in alle drukte voor jezelf te zorgen door het hebben van structuur en hou de motivatie waarom je bent gestart vast. Zo vergroot je je kansen op succes.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!