Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom iedere ondernemer in de sales moet gaan werken (volgens Mark Cuban)

Om succesvol te zijn is het voor iedere ondernemer, maar ook voor iedere medewerker belangrijk om goed te zijn in sales. Zo vindt Mark Cuban. Vier voordelen die jij krijgt als je verkoopexpert wordt . 

Cuban verdiende zijn eerste miljoenen met de verkoop van Compuserve (á zes miljoen) in 1990. Miljardair werd hij negen jaar later met de verkoop van de startup Broadcast aan – toen nog techgigant – Yahoo voor 6 miljard dollar. Toch is hij er zeker van dat hij, als hij opnieuw zou moeten beginnen, nóg een keer miljardair zou kunnen worden vertelde hij in de podcast How i Built This. Dat zelfvertrouwen komt uit een vaardigheid die hij heeft, en iedereen zichzelf aan kan leren: producten verkopen. 

Dat sales voor veel mensen een associatie heeft met die onbetrouwbare autoverkoper die bij alle wagens roept ‘ik heb hem zelf ook’ is een verkeerde interpretatie volgens Inc. Zij zette uiteen dat je sales moet zien als communicatievaardigheden die je nodig hebt om de andere persoon de gedachte achter een standpunt uit te leggen. Wanneer je dat kunt, kun je die vaardigheden ook gebruiken om mensen het idee achter jouw product te laten zien, klanten binnen te halen of een investeerder over te halen. Vier voordelen die je krijgt als sales-kenner:

1. Je leert onderhandelen

Of het nu gaat over je omgang met klanten of leveranciers, als ondernemer moet je onderhandelen. Echte verkopers kennen dat spel tussen belangen als geen ander. Zij weten hoe je luistert naar het achterliggende probleem, mogelijke obstakels uit de weg ruimt en hoe je een goede afweging maakt tussen de verschillende variabelen. 

2. Je leert doorzettingsvermogen

De eerste keer dat je met een nieuw project de markt opgaat krijg je – waarschijnlijk – vaak ‘nee’ te horen. Dan kun je teleurgesteld de handdoek in de ring gooien en de hoop opgeven of doorgaan. Wanneer je een tijdje in de sales hebt gewerkt zijn je plannen al zo vaak afgewezen dat je niet bij de pakken neer gaat zitten maar leer je juist van de situatie. 

3. Je leert zelfdiscipline 

Wanneer je producten verkoopt heb je een duidelijk zichtbare oorzaak-gevolg. Hoe beter jij je pitch, presentatie of gesprek ingaat, hoe groter de kans op een positief resultaat is. Zeker wanneer je op commissiebasis werkt is dat een geweldige manier om jezelf te leren motiveren. Is je werk immers slecht uitgewerkt of niet goed op de klant afgestemd dan krijg je ook geen inkomen. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Je krijgt een flinke dosis zelfvertrouwen

Iedere dag op onbekenden afstappen is de allerbeste manier om over je verlegenheid heen te komen. Net als dat hoogtevrees wordt verholpen door een hoge, stijle berg te beklimmen. Door over die angst, of dat ongemak, heen te komen heb je de rest van je leven zowel zakelijk als privé een voordeel. 

Lees ook: De 12 gouden startup-regels van Mark Cuban (Shark Tank)