Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom je als ondernemer ‘nee’ moet zeggen tegen drukte

Hoe drukker, hoe beter? Welnee, je beste ideeën krijg je écht niet na een 14-urige werkdag. We moeten het allemaal nodig eens wat rustiger aan doen, stellen Jason Fried en David Heinemeier Hansson in een boek over hun bedrijf Basecamp. ‘nee’

Dit fragment is afkomstig uit het boek Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk.

Drukte en grote hectiek lijken het handelsmerk van ondernemersinspiratie. Die eindeloze stroom van motivatielingo over jezelf kapotwerken. Hoog tijd om daar een punt achter te zetten.

Kijk voor de grap eens naar de hashtag #entrepreneur op Instagram. ‘Legendes worden geboren in een strijdarena’, ‘Je hoeft niet idioot getalenteerd te zijn, je hoeft alleen maar idioot toegewijd te zijn’ en ‘Het kan je doelen niet schelen hoe jij je voelt’. En zo gaat het door tot je over je nek gaat. De hectiek mag dan begonnen zijn als baken van wie weinig had om wie veel had te slim af te zijn, tegenwoordig is het gewoon een ander woord voor werk.

En tegenover iedereen in die piepkleine minderheid die op een of andere manier vindt wat hij zoekt in dat werk, staan zoveel meer mensen die opgebrand, gebroken en in de vernieling eindigen zonder dat ze dat aantoonbaar wat oplevert. Waarom?

Je nederlaag of overwinning is niet waardiger omdat je alles hebt opgeofferd. Omdat je door de pijn en uitputting heen bent gegaan voor een grotere wortel. De ervaring van het mens-zijn is zoveel meer dan maximale 24/7-hectiek. Bovendien is het gewoon een slechte aanpak. Het is niet erg waarschijnlijk dat je dat cruciale inzicht of baanbrekende idee ergens na die veertien uur in een dag vindt. Creativiteit, vooruitgang en impact voegen zich niet naar brute kracht.

Nu kijken wij hierbij vooral door de lens van creatieven. De schrijvers, de programmeurs, de ontwerpers, de makers, de productmensen. Er zijn waarschijnlijk gebieden waarin meer input gelijkstaat aan meer output, op zijn minst enige tijd.

Maar je hoort zelden dat mensen die uit noodzaak drie geestdodende baantjes hebben hun werk met trots doen. Het zijn alleen de hypocrieten, de mensen die niet bepaald vechten om hun bestaan, die de behoefte voelen om op te scheppen over hun immense offer.

Ondernemerschap hoeft niet dat heroïsche verhaal over keihard overleven te zijn. Vaak is het veel saaier dan dat. Er wordt veel minder over exploderende auto’s gesprongen in wilde achtervolgingsscènes, het gaat meer om een laag bakstenen metselen en weer een laagje verf eroverheen aanbrengen. Van ons mag je de hectiek hier en nu begraven. Maak je werkdag vol, dag in dag uit, maar niet meer dan dat. Je kunt én met je kinderen spelen én een succesvolle ondernemer zijn. Je kunt een hobby hebben. Je kunt werken aan je lichamelijke gezondheid. Je kunt een boek lezen. Je kunt naar een domme film kijken met je partner. Je kunt de tijd nemen om een fatsoenlijke maaltijd te bereiden. Je kunt een lange wandeling maken. Je kunt het lef hebben om zo nu en dan volstrekt normaal te zijn.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 


Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk (Engels: It doesn’t have to be crazy at work) verscheen vorige maand bij uitgeverij Management Impact, en is onder meer verkrijgbaar bij Managementboek.nl