Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zeg jij ook ‘ja’ tegen alles? Dat nekt je als ondernemer

Moet je eigenlijk wel altijd ‘ja’ tegen alles zeggen als ondernemer? Nee, zegt de Amerikaanse ondernemer Brian Halligan.

Zeg ‘ja’ tegen alles. Iedereen met ook maar een beetje ondernemerservaring kent deze heerlijke clichézin, die je in de beginjaren veel als tip zult horen. Het is de echter maar net de vraag of dit daadwerkelijk een slimme tip is. Want moet je eigenlijk wel ‘ja’ zeggen tegen alle kansen en mogelijkheden die op je pad komen? Of is het soms juist slim om de boot af te houden? 

Is het nog wel handig om een ‘yes man’ te zijn in de scaleup-fase?

Brian Halligan, ceo van het Amerikaanse techbedrijf HubSpot schreef onlangs een interessante analyse over deze kwestie in zakenblad Harvard Business Review. Halligan vertelt dat hij zich jarenlang als een trotse ‘yes man’ zag. Een video serie, Twitter- en persberichtattributen; Halligan wilde het allemaal aanpakken. Lange tijd werkte dit, het moet gezegd, goed uit. HubSpot groeide van een startup uit naar een scaleup, met enkelee honderden man personeel.

Met het opschalen, begon de houding van Halligan hemzelf steeds meer tegen te werken. Doordat hij ‘ja’ bleef zeggen tegen alles, raakte hij betrokken bij allerlei niet-afgemaakte projecten. Zijn werk miste structuur, zo kreeg hij te horen van collega’s. Halligan nam een rigoureus besluit: hij moest af van zijn ‘ja’-mentaliteit. Af en toe ‘nee’ zeggen, dat is geen zonde. Om zichzelf een handje op weg te helpen, besloot Halligan te werken volgens drie regels.

1. Noteer je doelen

Waar sta je voor als bedrijf en wat wil je bereiken? Probeer dat bondig in één zin op te omschrijven en gebruik die zin als rigtsnoer voor je bedrijf. Halligan wilde graag internationaal gaan, maar bedacht dat hij eerst nog verder moest werken aan de marketingtak van zijn bedrijf. Dat eerst oppakken en nog even wachten met de internationalisering hielp hem verder.

2. Laat ‘nee’ ook echt nee betekenen

Door ‘nee’ te zeggen, maak je duidelijk: dit gaat niet gebeuren

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Als je ‘nee’ zegt tegen iets, moet er één ding duidelijk zijn: je wijst iets af. Halligan vertelt dat zijn bedrijf een platte organisatievorm kent, waarbij de hiërarchie miniem is. Wanneer hij vroeger iets afkeurde, kwamen collega’s naderhand nog weleens bij hem met data of extra argumenten. Halligan gaf dan alsnog een beetje toe, waardoor die collega’s tevreden waren, maar anderen weer minder. Tegenwoordig is hij duidelijk: ‘nee’ betekent nee. Op die manier is het meteen voor iedereen duidelijk.

3. Laat ‘ja’ ook echt ja betekenen

Het tegenovergestelde geldt ook. Halligan legt uit dat hij vroeger gemakkelijk in projecten stapte en het succes ervan rustig afwachtte. Werd het niets, dan maakte het niet uit. Er diende zich wel weer een nieuwe kans aan. In het proces van opschalen, zorgt dit echter voor risico’s. Er gaan grote bedragen gemoeid met projecten, dus moet je ze goed met data onderbouwen voordat je eraan begint. En zeg je dan daadwerkelijk ‘ja’? Ga er dan ook voor de volle honderd procent voor.