Zo bepaal je jouw definitie van succes

Succes, ondernemen

We zijn uit het oog verloren wat succes werkelijk is, stelt Sprout-expert Nico Oud. Hij legt uit hoe je doelen kunt stellen op basis van je persoonlijke waarden. ‘Ik was een bedrijf aan het bouwen voor de buitenwereld.’

Veel ondernemers zijn bezig met succesvol worden. Ze willen een succesvol bedrijf bouwen, snel groeien en de markt veroveren. Maar steeds meer ondernemers verliezen uit het oog wat succes nu werkelijk is.

Want steeds meer ondernemers zijn ongelukkig met hun huidige situatie of hikken zelfs tegen een burn-out aan. Ze hebben het gevoel alsof ze als ondernemer iets te bewijzen hebben tegenover de maatschappij en de mensen om hen heen.

Ik heb als businesscoach in 2019 meer dan 300 verschillende ondernemers op bezoek gehad en een overgroot deel van die ondernemers wilde snelle groei realiseren en het team uitbreiden. Zelfs de zzp’ers vonden het tijd om personeel aan te nemen.

Maar in de eerste 90 minuten dat ik ze sprak bleek groeien en uitbreiden slechts een Pavlovreactie te zijn. Er is meer werk dan ik aankan, dus ik wil groeien. Of zelfs ondernemers die vonden dat ze niet succesvol genoeg waren, omdat ze meer hadden gewild.

Succes is niet wat anderen van je vinden

Ik ben zelf ook ooit in de val gelopen. Snel een bedrijf opbouwen, veel mensen aannemen en zo snel als het kan de markt veroveren. En toen ik met mijn bedrijf tractie begon te krijgen en inmiddels 18 man aan het werk had, begon ik ongelukkig te worden.

Ik was een bedrijf aan het bouwen voor de buitenwereld

Ik was een bedrijf aan het bouwen voor de buitenwereld. Ik wilde helemaal geen groot bedrijf. Dat paste (en nog steeds) niet bij me. Ik genoot van de familiaire sfeer die we hadden toen we met een groepje van 6 of 7 waren. Het was gezellig, overzichtelijk en er was relatief weinig druk om werk binnen te halen.

Maar mijn ego stond me in de weg en ik vond dat we binnen een paar jaar moesten groeien naar een team van 40 en 3 miljoen omzet. En dat is de koers die ik inzette om later te moeten concluderen dat dit niet meer het bedrijf was waar ik zoveel van hield. Uiteindelijk besloot ik mijn aandelen te verkopen en iets nieuws op te bouwen.

Nu, 5 jaar later, zie ik waar het fout ging. Ik bouwde niet een bedrijf voor mezelf. Ik bouwde een bedrijf om succesvol te zijn. Succesvol volgens de ‘algemene’ opvatting van succes. Veel mensen in dienst, indrukwekkende omzet, mooi kantoorpand, etc.

Maar dat was, zo weet ik nu, niet wat succes voor mij betekende.

Succes volgens je eigen definitie

Toen ik opnieuw begon, na de verkoop van mijn eerste bureau, besloot ik op zoek te gaan naar mijn eigen definitie van succes. Een moeilijk proces, waarbij ik mijn extern gerichte motivatie en mijn ego uit probeerde te filteren om tot mijn eigen definitie van succes te komen.

Dit was een extreem moeilijk proces. Want diep van binnen heb ik altijd de bewijsdrang gehad om mensen te laten zien dat ik wel in me had wat zij van me verwachten. En als ik heel eerlijk ben, vind ik dat nog steeds weleens lastig. Gelukkig helpt journaling me om dichtbij mezelf te blijven en mijn eigen definitie van succes niet uit het oog te verliezen. Lees hier over hoe ik een ​zakelijk journal​ bijhoud.

Inmiddels heb ik een bedrijf waar ik gelukkig van word. Ik mag de hele dag sparren met enthousiaste ondernemers over het bereiken van hun doelen. Ik ben alle schoolvakanties vrij, zodat ik tijd kan doorbrengen met mijn gezin en iedere woensdag heb ik tijd voor mezelf.

Dat is mijn definitie van succes. Mogelijk niet die van jou en zeker niet die van bekende hosselaars, zoals Gary Vaynerchuck en Grant Cardone. Maar ik weet nu dat iedereen zijn eigen definitie van succes heeft. En dat mag.

Bepaal wat jouw definitie van succes is

Succes begint, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet bij een doelstelling, maar bij je persoonlijke waarden. En die persoonlijke waarden vul je aan met persoonlijke grenzen. En pas dan ga je doelen definiëren.

In mijn blog over ​succesvol ondernemen​ beschrijf ik het proces nog uitgebreider, maar hier alvast de drie stappen die je kunt nemen om tot jouw eigen definitie van succes te
komen:

1. Bepaal je persoonlijke waarden

Je persoonlijke waarden kun je zien als je levenskompas. Je waarden zijn een weerspiegeling van wat je belangrijk vindt in het leven en wie je wilt zijn in het leven. Voor mij zijn o.a. gezin, vrijheid, autonomie en toegevoegde waarde belangrijke waarden.

2. Persoonlijke grenzen

Jouw persoonlijke grenzen bepalen het speelveld waarbinnen je succesvol wilt worden. Meestal zijn grenzen een vertaling van je persoonlijk waarden naar de praktijk. Een van mijn grenzen is dat ik niet wil werken in de schoolvakanties en zelden in de avond een zakelijke afspraak plan. Dit komt voort uit mijn belangrijkste waarde, mijn gezin.

3. Doelen bepalen

Nu je weet wat je persoonlijke waarden en grenzen zijn, kun je gaan nadenken over je doelen. In deze stap is het belangrijk dat je je ego aan de kant zet en je vooral laat leiden door wat jij wilt. En weet dat doelen egoïstisch mogen zijn. Het nastreven van welvaart en rijkdom is niet verkeerd, zolang het je maar dichter bij je waarden brengt ;D.

Succes is progressie

Ik wil je nog 1 tip meegeven. Je doelen mogen best ambitieus en zelfs op het randje van haalbaar zijn. Veel mensen onderschatten wat ze kunnen bereiken in een levenslange carrière.

Veel ondernemers vallen in een zwart gat als ze hun langgekoesterde doel bereiken

De grootste valkuil met doelgericht ondernemen, is dat veel mensen gefixeerd zijn op het behalen van het doel zelf. Maar het geluk zit niet in het behalen van het doel. Integendeel. Veel ondernemers vallen in een zwart gat als ze hun langgekoesterde doel bereiken.

Nee, het geluk zit ‘m in de weg naar het doel.

Ik weet nog goed hoe ik droomde over die magische 100.000 euro jaaromzet en later die 500.000 euro en zelfs een miljoen. Het moment waarop ik die mijlpalen behaalde ging stilletjes voorbij, terwijl ik druk bezig was met het runnen van de business. Ik kan me die momenten niet eens meer herinneren.

Wat ik me wel levendig kan herinneren is de weg ernaartoe. Dat onoverwinnelijke gevoel als je weer een enorm obstakel had overwonnen. De herinneringen met het team. Hoe we daar gezamenlijk aan het lunchen waren en ongedwongen kletsten over het weekend en de ontwikkelingen in de markt.

Mijn advies aan jou

Zorg dat je weet wat succes voor jou betekent, bewaak je grenzen, stel doelen en focus je je dan vooral op de progressie richting je doelen. Met jouw eigen definitie van succes ben je weer een stap dichter bij een succesvol en gelukkig leven.

Nico is een Business coach, ondernemer, blogger en investeerder. Als business coach helpt Nico ondernemers bij het realiseren van hun doelen. De groei van het bedrijf, maar ook hun groei als ondernemer. Via zijn blog en nieuwsbrief deelt hij zijn kennis op het gebied van ondernemerschap, strategie, marketing, sales, productiviteit en persoonlijk leiderschap.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!