Luchtvaart-app RosterBuster ging van ‘sky high’ naar ‘aircraft-on-the-ground’

Schiphol

Met het stilvallen van de luchtvaart voelen ook startups in die branche de gevolgen van de coronacrisis. Oprichter en Sprout-blogger Jeroen Derwort deelt hoe hard die klap aankomt bij zijn startup RosterBuster, een app voor luchtvaartpersoneel.

Met RosterBuster zaten we in een goede flow. Een financiering was geregeld, RosterBuster zat op een recordaantal gebruikers, het RB Logbook (een logboek voor piloten) was met veel bombarie gelanceerd en we waren doorgegroeid naar meer dan 30 personeelsleden. Hoe anders staat het er nu voor. Ambitie heeft plaats moeten maken voor puur overleven. Het is wachten en voorbereiden op betere tijden.

We hadden de eerste hackathon RosterJam nog niet afgerond of de wereld ging in lockdown. De luchtvaart werd hard geraakt. Wij hadden het idee dat het nog mee kon vallen, omdat in de eerste weken het gebruik van onze apps redelijk op peil bleef. De daling begon echter met enige vertraging. De bodem is heel diep gebleken.

Onze apps zijn gemaakt om onderweg te gebruiken door vliegtuigpersoneel. Als vliegtuigen niet meer vliegen en de crew niet meer werkt, dan neemt het gebruik drastisch af. We zitten in april op minder dan een kwart van het normale gebruik. Dit zien we terug in alle belangrijke KPI’s.

Het RB Logbook, zojuist gelanceerd, krijgt lovende kritieken. Maar weinig piloten zijn bezig met hun logboek, als er niets te loggen valt.

De problemen zijn nog verergerd omdat onze financier, die ook uit de luchtvaartsector komt, noodgedwongen de hand op de knip moet houden.

Terug naar de basis

Maatregelen konden niet uitblijven. Toen de omvang van het drama zich had geopenbaard, hebben we een nieuw businessplan gemaakt met forse kostenbesparingen.

In ons kantoor in India vielen de grootste klappen. Omdat daar een groot aantal medewerkers nog in hun proeftijd zaten, konden we snel afscheid van hen nemen. Makkelijk was dit niet, want het menselijke aspect weegt zwaar. Bovendien hadden we veel geïnvesteerd in het selecteren van goede mensen, die we nu van de ene op de andere dag moesten laten gaan. Ook in Nederland zijn we afgeslankt. Dit kon tot nu toe beperkt blijven tot oproepcontracten en vrijwillige afvloeiing.

Op alle kosten hebben we geprobeerd te besparen. Om in de periode waarin onze omzet laag is en groei uitblijft, het zo lang mogelijk vol te houden.

De steun van de overheid in de vorm van de NOW-regeling, is voor ons cruciaal. Er wordt nog gesproken over specifieke startup-regelingen. Ook die zouden zeer welkom zijn.

De luchtvaart en RosterBuster

In de luchtvaart is het kommer en kwel. Er wordt gezegd dat in een crisis gezonde bedrijven overblijven en zwakke broeders het begeven. Maar deze crisis is geen financiële. Het richt zich heel specifiek op bepaalde sectoren, die getroffen worden door de maatregelen om Corona binnen de perken te houden. Andere sectoren merken er weinig van of zitten zelfs in de lift, zoals gaming. Online Soccer Manager (het bedrijf dat Jeroen Derwort eerder oprichtte, red.) beleeft gouden tijden en breekt record na record.

Luchtvaartmaatschappijen zitten letterlijk aan de grond. Compass Airlines (CPZ) uit Amerika is één van de eersten die het loodje heeft gelegd, één van de grotere userbases van ons bestand.

Onderstaande grafiek toont het aantal vluchten in ons systeem. Een goede indicator voor de teruggang wereldwijd.

Wij gaan er vanuit dat we het gaan redden, maar de vraag is hoelang het duurt, en hoeveel ambitie we kunnen hebben. We hebben veel mooie initiatieven waar we aan werkten moeten stilleggen. Apps voor layover-tips en standby’s en een communicatieplatform voor luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld. Ze blijven op de plank liggen, want we kunnen er nu niets mee.

In de tussentijd zijn we bezig om onze apps relevanter te maken voor luchtvaartpersoneel, ook als er niet gevlogen wordt. We willen een baken zijn waar ze terecht kunnen, als ze met verlof zijn of worden ontslagen. Door relevant nieuws te bieden en ze met elkaar in contact te houden. En door ze op interessante ontwikkelingen en werkgevers te wijzen als de markt weer aantrekt.

Thuiswerken

Zoals alle bedrijven die dat kunnen, werken we bij RosterBuster vanuit huis in deze maanden. Voor ons is dat een minder grote opgave dan voor de meeste bedrijven. Wij zijn gewend op afstand te werken, omdat we een kantoor in India hebben.

Dat neemt niet weg dat het moeilijker communiceert en sociaal best lastig is. Een praatje bij de koffieautomaat. Even meekijken met een collega die een vraag heeft. Het kan allemaal niet meer zo makkelijk. En het is doodzonde van ons prachtige kantoor dat al weken leeg staat.

Wel vind ik ons team er verbazingwekkend goed mee omgaat. Het is soms improviseren, maar sprints worden gedraaid en gehaald. Meetings vinden gewoon doorgang via Zoom.

Het is alleen te hopen dat het virus bedwongen gaat worden op niet al te lange termijn. Dan kunnen hele gave innovaties waaraan ik heb gewerkt zoals takeoff and landing-detectie voor RB Logbook, actief gebruikt gaan worden. Ik kan niet wachten.

Foto: Thomas/Flickr 

Jeroen Derwort (Delft, 1979) is internetondernemer. Hij startte in 2001 met Online Soccer Manager (OSM) vanuit zijn zolderkamer, een app waarmee voetballiefhebbers manager kunnen worden van hun favoriete voetbalclub. Als co-founder en directeur bracht hij Gamebasics naar 45 medewerkers en OSM naar 5 miljoen spelers wereldwijd. Sinds 2017 is Jeroen mede-eigenaar en CTO geworden van RosterBuster. Deze start-up maakt een door piloten bedachte app, waarmee crew van British Airways, EasyJet, Transavia, KLM en nog 400 andere luchtvaartmaatschappijen efficiënter én leuker hun werk doen. Jeroen's drijfveer is om IT studenten en startende ondernemers verder te helpen. Dit doet hij vanuit de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!