Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maak uw eigen donorshow

Schandalig, ongepast en smakeloos, werd er geroepen. De grote donorshow slaagde er afgelopen vrijdag in om de hele wereldpers voor de gek te houden. Een stunt, waar ondernemers iets van kunnen leren. Buzzmarketing voor gevorderden.

Politici discussieerden uren in de Tweede Kamer, de internationale pers was aanwezig en weblogs stonden er bol van. Geen enkel medium ging aan de Grote Donorshow voorbij. De buzz rondom de show was compleet. Waar moet een goede buzz aan voldoen? De kenmerken van de goedkoopste vorm van marketing:

Boodschap
Buzz is een marketingcampagne die stoelt op mond-tot-mond reclame. Consumenten delen meningen en ervaringen, zowel in positieve als in negatieve zin. Een buzz creëren vraagt om een sterke boodschap. Onderwerpen die opmerkelijk, belachelijk of lachwekkend maken sneller iets los, dan thema’s waar iedereen al over is uitgepraat. BNN maakte bijvoorbeeld dankbaar gebruik van een controversie; beslissen over het leven van een ander. Belangrijk is wel dat de boodschap eenvoudig is en makkelijker over te dragen. 

Hippe voorhoede
Denk niet dat een sterke buzz vanzelf start. Heeft uw bedrijf een hippe voorhoede, een vaste klantenkring die uw nieuwe producten als eerste afnemen? Dit zijn de consumenten die een buzz kunnen veroorzaken. Mensen nemen nu eenmaal sneller iets van vrienden aan, dan van een van uw verkopers. Vrouwen, full-timers en mensen met een hoog inkomen praten veel over bedrijven en producten.

Maak gebruik van derden
Dat politici over uw campagne gaan praten is wellicht wat hoog gegrepen. Maar een buzz is geen buzz als er niet door derden over wordt gepraat. Wie draagt u boodschap verder, de media, brancheverenigingen of poltici? Een goede buzz, krijgt volop media aandacht. Een persbericht is een begin, maar mooier nog is het als een bekende Nederlander zijn mening geeft over uw boodschap. Deze persoon hoeft het niet zozeer met u eens te zijn. Integendeel, hoe groter de onenigheid, hoe groter het bereik. Wie bang is voor een rel, moet bij de traditionele marketingmix blijven.

De vorm
Sommige producten creëren hun eigen buzz. Zo groeide de online restaurantgids Iens.nl razendsnel door een enthousiaste groep gebruikers. Ook het weblog GeenStijl deed veel stof opwaaien, waardoor het in snel tempo bekendheid kreeg (en werd gekocht aan de Telegraaf Media Group).

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Apple prikkelde de consument door de reclame van Mac slechts een keer uit te zenden. Nieuwsgierigen zochten het hele web af, om de commercial van de Mac te kunnen zien.

De SP bracht ook zijn eigen buzz campagne op gang. Een promotiefilmpje verspreidde zich via internet en was voorzien van een wel heel persoonlijke noot van Jan Marijnissen
Ook spelletjes doen het goed op internet. SuitSupply liet het spel Pakman ontwerpen. Klanten die drie levels wisten uit te spelen, mochten gratis een pak laten ontwerpen.