Mag je geen reclame meer in je bevestigingsmails stoppen?

Nieuwsbrief

Nog even wat producten en diensten opsellen in een bevestigingsmail, het gebeurt aan de lopende band. Maar strikt genomen overtreed je als ondernemer daarmee de Reclame Code, legt ICT-jurist Arnoud Engelfriet uit.

Stel je boekt een hotel en je krijgt een mail met als onderwerp “Bedankt! Uw boeking bij Black Label Hotel Valkenburg is bevestigd.” Mooi toch? Alleen zie je dan onderin reclame (“Verwijs je vrienden door en verdien 20 euro”, “Boek een auto” en zo nog wat) en dat vind je dan minder. Wat doe je dan?

Dan stap je naar de Reclame Code Commissie, die vervolgens bepaalt dat dat niet mag onder de Nederlandse Reclame Code. Wat dan weer in de pers komt als zou het verboden zijn om überhaupt reclame in je bevestigingsmail te stoppen.

De klacht was ingediend door een consument die zich kennelijk buitengewoon ergert aan reclame, want hij had al diverse mailen bij de dienstverlener aangegeven daar niet van gediend te zijn. En uiteindelijk was dat ook waar het bedrijf op onderuit ging.

Het komt vaker voor dat bevestigingsmails en dergelijke (in het jargon “serviceberichten”) voorzien worden van reclame. Het is toch weer even een contactmomentje, en een upsell zoals een auto boeken na je hotelboeking is dan snel verkocht. We weten allemaal dat dat eigenlijk niet de bedoeling is, maar het is relatief onschuldig en gebeurt dus massaal.

De RCC constateert echter droogjes dat ook een mail die slechts een stukje reclame bevat, een reclameboodschap is:

Deze onderdelen betreffen naar het oordeel van de voorzitter geen zakelijke mededelingen zonder aanprijzend karakter. Uit onder meer de volgende zinsneden in de uiting blijkt dat deze diensten van verweerder worden aangeprezen: “Eenvoudig een auto huren via Booking.com”, “het huren van een auto gaat bij ons snel en gemakkelijk. We bieden zelfs gratis annulering” en “Voorkom gedoe na uw vlucht met een rechtstreekse taxi… Hij wacht op u nadat u bent geland.”. Om die reden is sprake van reclame in de zin van de Code e-mail.

Dat die reclame gerelateerde is aan de eigenlijke dienst, en alleen wordt verstuurd als onderdeel van die service, doet er verder niet toe. En omdat de consument reeds eerder in algemene termen had aangegeven verschoond te willen blijven van alle soorten reclame, was het bedrijf in overtreding van de Nederlandse Reclame Code.

De NRC is echter geen wet (al sluit hij er nauw op aan natuurlijk). Dus hoe zou dat onder de wet uitpakken? Dan kom je bij artikel 11.7 Telecommunicatiewet, dat in lid 3 bepaalt dat je klanten gerelateerde diensten mag aanprijzen tenzij men daar verzet tegen heeft aangetekend.

Dat is dus waarom nieuwsbriefvinkjes vooraf aangevinkt mogen zijn als het gaat om bestelformulieren voor betaalde aankopen: het weghalen van dat vinkje geldt als ‘verzet’ tegen die reclamenieuwsbrief. Maar verzet tegen de reclameregel in een bevestigingsmail, die heb ik nog nooit gezien.

Zelf meen ik dat een dergelijke korte reclame in een servicebericht wél is toegestaan, omdat het doel van de Tw is te voorkomen dat mensen lastiggevallen worden met ongewenste reclameberichten. Dus aparte mededelingen, losse mails met reclame. Ik vind het heel moeilijk een paar zinnen in een bevestigingsmail op één lijn te stellen met een aparte reclamemail, zeker als die onder de eigenlijke zakelijke berichtgeving (“uw kamer is bevestigd”) opgenomen is.

De consequenties van deze uitspraak zouden ook vérstrekkend zijn: dan kun je dus verzet aantekenen tegen bijvoorbeeld een banner in een zakelijke nieuwsbrief, en moet de aanbieder die nieuwsbrief dan vervolgens ook reclameloos versturen. Ben ik dan héél erg gewend aan het reclamebombardement op internet dat ik dat raar vind?

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht.Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht.

Zijn site Ius mentis heeft meer dan 350 artikelen over internetrecht.