Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Make, Buy or Ally

 

In barre tijden kan het geen kwaad om de eigen strategieën eens goed tegen het licht te houden.

 

Veel goedkoper dan een consultant. Met de schrik om het hart focussen we ons op de korte termijn. Waar zitten de risico's en waar zitten de kritische processen? Hoe houden we die onder controle terwijl de wereld brandt?

Toch biedt zo'n crisis ook kansen om de eigen bedrijfsvoering, -structuur en de onderliggende strategische keuzes eens goed door te lichten. Om de ‘sourcing options' eens nader te beschouwen. Kortom is het bedrijfsbelang het best gediend bij het zelf maken, het inkopen, of het samenwerken met andere spelers in de markt? Dat is de kernvraag in dit handzame, maar weinig toegankelijke boek.

Toch is het actueel. De constatering dat traditionele (multinationale) ondernemingen, die in de kern van hun bedrijfsvoering vooral ‘maken' en een deel inkopen, in deze tijden kwetsbaarder zijn dan wat de auteurs ‘flat world company's' noemen. Deze laatste richten zich vrijwel exclusief op hun eigen kracht. In plaats van zelf te produceren organiseren ze de productie. Als een spin in het web knopen ze stromen aan elkaar en richten zich op die manier vrijwel exclusief op daar waar ze goed in zijn. Dat blijkt in veel gevallen profijtelijker.

Of het ook wat voor u is, zo'n shift richting samenwerking? Lees het boek, stel uzelf de voorgespiegelde vragen en bespaar de kosten van een dure consultant. Juist in deze tijden…

Make, Buy or Ally?  Ivar Davids en Han Hendriks, € 26,95

 

Geld heeft geen geweten

Graaiende bankiers hebben het allemaal gedaan. In deze zoektocht naar het ethisch besef van bankiers gloort hoop. Ze zijn niet allemaal gewetenloos en hebzuchtig. Wel staan ze aan constante verleidingen bloot. Vandaar dit pleidooi voor ethiek in het hart van de financiële onderneming, compleet met een ambtseed en een ethisch compliance officer.

Gepast en ongepast geld, Hans Ludo van Mierlo, €19,95

Doe-het-zelf stimulatie

Elke coach – of leidinggevende die graag een coachende stijl hanteert – heeft als doel anderen te laten leren en groeien. Het stimuleren van anderen is valkuilrijk gebied. De coach zit verrassend vaak zichzelf en een goed resultaat in de weg, meent de auteur. Vandaar dit boek vol praktische tips en oefeningen om anderen te inspireren en te stimuleren.

Inspirerend coachen, Jef Clement, €24,95

WEG ERMEE!

Hoe word ik (v) een lul?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In de strijd om de top kunnen vrouwen zich beroepen op hun eigen individuele kwaliteiten of de tips in dit boek opvolgen en net zo plat en eendimensionaal worden als de stereotypische mannen. Lijkt mij geen goed idee. Achterhaald en buiten de realiteit. In ieder geval in de ogen van deze man…

Spelen met macht, Marion Knaths, €14,95