Manon van Essen (23), PrintPersonal

Wat software die getypte tekst omzet in handgeschreven tekst Start eind 2009 Personeel 5 Omzet 2010 150.000 euro

 

Wanneer Manon van Essen tijdens haar studie Communicatie stageonderzoek doet naar de wenskaartenbusiness, ontdekt ze dat consumenten online behoefte hebben aan natuurgetrouwe, handgeschreven kaarten. Marktonderzoek leidt haar naar PrintPersonal. Ze raakt niet ontmoedigd als blijkt dat het bedrijf failliet is. “Ik had Dragon’s Den gekeken en dacht: ik koop het!”

Van Essen strikt het bedrijf waar ze stage loopt – bij haar vader, directeur van de Nederlandse vestiging van Frama Group – als investeerder, neemt de inboedel over en ontwikkelt zelf Handwriter, nieuwe software die handschriften in een realistisch, hip jasje steekt. “Wenskaarten, t-shirts, fotoalbums, mailings… overal kun je je eigen handschrift op zetten.” Peugeot, TNT , Office Depot en Greetz zijn al klant, maar daar eindigt de droom niet. “Ik wil wereldwijd de grootste in handschriften worden.” De eerste stappen in België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn al gezet.

Haar studie heeft ze afgemaakt, met PrintPersonal als afstudeerproject. “Ik was zo hard aan het werk dat ik mijn afstudeerpresentatie gewoon ben vergeten”, lacht ze. “Ze belden me: als je nú komt mag je het nog doen. Toen ik aankwam hoorde ik mijn beoordelaar tegen een docent zeggen: dit heb ik nog nooit meegemaakt. Maar ik kreeg een negen, dus uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.”