10 abonnementen als businessmodel

Drivemoby lanceert deze week een abonnement op een auto. In de VS begint supermarkt Target met abonnementen op bepaalde artikelen. Allemaal varianten op het abonnement als businessmodel. Slimme ondernemers zorgen zo voor stabiele, terugkerende inkomsten in de 'subscription economy'.

Het wordt al de subscription economy genoemd: we leven in een tijd waarin steeds meer goederen en diensten op abonnementsbasis worden verkocht. Software? Sinds de cloud er is, zijn softwarepaketten verruild voor een abonnement op online diensten. Contactlenzen of lenzenvloeistof? Daarvoor gaan we echt niet meer naar de opticien. Met een rood hoofd bij Het Kruidvat in de rij? Condoom-abonnement.com maakt daar een eind aan. En sinds dinsdag kunnen we dus bij Drivemoby een abonnement op een auto krijgen.

Terugkerende omzet

Voor de klant kun je het gooien op gemak: nooit meer naast grijpen, nooit meer in de rij, altijd schone T-shirts en scherpe mesjes. Of op verrassing: elke maand een doos, wat zou er in zitten? Maar voor de ondernemer zelf is het leveren via een abonnementsmodel nog wel het prettigst: een vaste omzet, die per maand, per kwartaal of per jaar binnenkomt. En, zoals bij die goede oude krant, soms zelfs betaald wordt voordat je product of dienst is geleverd! Recurring revenues, bedrijven en hun financiers zijn er dol op.

Nieuw businessmodel of hype?

Nu kun je je afvragen of het abonnementsmodel werkelijk in elke branche een revolutie teweeg kan brengen. Natuurlijk slaat niet  alles wat vooral e-commercebedrijven proberen aan. Dan blijkt een abbo toch geen wondermiddel, dat een verkeerd gekozen markt-productcombinatie ineens vleugels geeft. In de VS is Shoedazzle bijvoorbeeld zoekende: het verloste zijn klanten al van de maandelijkse plicht schoenen af te nemen, waarna de boel in elkaar zakte. Inmiddels laat het VIP-leden maandelijks een tientje betalen, dat ze vroeg of laat een keer aan schoenen zullen moeten besteden.

Subscription commerce

Toch is de subscription economy nog springlevend. Donderdag maakte de Amerikaanse supermarkt Target bekend, dat het bepaalde artikelen op abonnementsbasis gaat aanbieden, te beginnen met luiers. Verder bewijs dat we misschien nog maar aan het begin staan van sub-commerce is het succes van Zuora. Die startup is de love baby van Silicon Valley en haalde onlangs weer 50 miljoen dollar op bij een reeks grote namen. Wat het bedrijf van Tien Tzuo, voormalig strateeg bij Salesforce doet? Yep: Zuora levert een platform waarmee bedrijven kunnen overschakelen op subscription commerce.

Dus, ondernemers: op zoek naar producten en diensten die nog niet worden aangeboden volgens het subsciription based business model en sla toe! Misschien put je inspiratie uit deze 10 aardige abonnementjes:

 

Auto's: Drivemoby

Auto vanaf 0 euro per maand

Toegegeven, het is semantiek van Sprouts startup van de week Drivemoby. Een auto die je je eigen mag noemen nadat je een contract voor 1, 2 of drie jaar tekent en zolang je maandelijks betaalt voor afschrijving, onderhoud en verzekering, waar hadden we dat eerder gehoord? Oh ja, dat heet een leasebak. De revolutie van Martijn Zuurveen c.s. zit hem eerder in het feit, dat je je Volkswagen Up!-je mag doorverhuren via deelplatformen als Snappcar. Een leasemaatschappij zou je lynchen, Drivemoby  laat zijn leden meer vrijheid. Zo kunnen ze de prijs van 254 euro per maand voor 20.000 km per jaar omlaagdrukken tot: 0!

Scheermesjes: Boldking

4 mesjes voor 10 euro per maand

Sprout Challenger Boldking lost een herkenbaar probleem op: scheren met botte mesjes. Die vergeet je namelijk altijd te kopen, en bovendien worden met elke 'innovatie' van Gillette dubbel zo duur. Sinds Rochdi Darrazi en Tibo Thijs Diepenhorst afgelopen april betaalbare mesjes beloofden aan hun abonnementshouders. Inmiddels zijn ze wereldberoemd in gestoppeld Nederland. 

Cosmetica: Glossybox

5 beautyproducten voor 14,95 per maand

Het Duitse Glossybox verkoopt zijn cosmetica-abonnementen al in vijftien landen, waaronder Nederland. Oprichter Charles von Abercron verstuurt doosjes cosmetica van bekende en minder bekende fabrikanten en verrast elke maand 200.000 klanten. Voor de merken is het een manier om in direct contact met de consument te komen. Glossybox is bijna twee jaar oud, en heeft als investeerders onder anderen de Russische miljardair Leonard Blavatnik achter zich.

Boodschappen: HelloFresh

Vanaf 34 euro per week voor 3 maaltijden

Wij weten uit ervaring: het is een genot om dankzij 'boodschappentassen' als die van HelloFresh niet meer te hoeven peinzen over het avondeten. De (ook al Duitse) bezorgdienst levert een pakket met recepten en alle ingrediënten voor 3 of 5 maaltijden. Daar kom je de week wel mee door. Ceo Maartje Frederiks bezorgde in 2012 boodschappen voor 100.000 maaltijden, dit jaar wil ze vertienvoudigen.

T-shirts: Limitee

Vier unieke T-shirts voor 100 euro per jaar

LimiTee is een sympathieke variant op de altijd-een-wit-shirt-abonnementen die witteboorden.nl aanbiedt. Het belooft een uniek door kunstenaars geïllustreerd T-shirt van biologisch katoen, dat je alleen maar kunt verkrijgen door een abonnement te nemen. Grafisch vormgeefster Linda Braber begon eind 2010 met haar dienst, meer dan 100 mensen zijn afnemer.

Wijn: Winecast

6 wijnen per maand voor 59,90

Winecast strijdt ook tegen het misgrijpen - in het wijnrek ditmaal - en vóór het gemak en verrassingen. Na een virtuele smaaktest stelt Winecast maandelijks een doosje voor je samen. Goed plan, fraai uitgevoerd door Brendan Jansen op de Haar. Dat vond ook Pieter Zwart, mr. Coolblue, heeft als investeerder geld op hem ingezet.

Cadeautjes: Curated

1 cadeau per kwartaal, voor 25 euro

Cureren hoort bij de online abonnementsbusiness: in het oerwoud aan keuzes laat je die graag aan een ander over. Wat Winecast doet met wijnen en HelloFresh met 'watetenwevandaag' doen de curatoren van Curated met hebbedingen. Een bijzonder item, geselecteerd door connaisseurs als Boris VvZ, Bright-hoofdredacteur Erwin van der Zande en blogger Ernst-Jan Pfauth.

Leesvoer: eLinea

All you can read voor 9,99 euro per maand

Een abonnement op een krant of tijdschrift, is dat niet heel erg lang geleden? Precies, maar het is voorlopig nog zoeken voor de geschreven media hoe ze hun producten voor geld aan de man kunnen brengen. eLinea heeft - na een valse start die leidde tot een stop in 2011 - bedacht dat een Spotify-achtig abonnement kan werken. All you can eat dus, maar dan met letters. Geleverd door magazines als Autoweek, HP De Tijd, Panorama, Oor, Viva en The Post Online. Een digitale kiosk als Blendl biedt meer keus, maar laat wel nog per artikel betalen volgens het iTunesmodel.

Luiers: The Honest

Luiers en billlendoekjes voor 79,95 dollar per maand

Niemand minder dan actrice Jessica Alba timmert met The Honest Company behoorlijk aan de weg met duurzame producten voor het hele gezin. Maar de luiers en babydoekjes zijn toch wel de hit van haar feelgood-imperium. Tientallen miljoenen kapitaal zijn al in de startup gestoken, en Alba geldt inmiddels als een van de beste vrouwelijke ondernemers van de States. Target Subscriptions levert sinds deze week ook (minder eerlijke?) luiers.

Hakken en tassen: JustFab

Schoenen en tassen voor 39,95 per maand

JustFab lijkt te slagen waar Shoedazzle - toch met een omzet van boven de 100 miljoen dollar - blijft steken: 39,95 per maand voor een persoonlijk ingerichte online boutique, met de vrijheid om een maandje over te slaan. En nog een, en nog een, maar die 39,95 zul je wel een keer moeten verzilveren voor tassen en schoenen - altijd met een prijs van 39,95. De schoen-van-de-maandclub is onlangs samengegaan met Shoedazzle. Dat levert schaal: volgend jaar gaan ze samen af op 400 miljoen dollar omzet.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.