Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10x creatieve erotische reclame

'Sex sells', zo simpel is het. Maar je wil niet platvloers overkomen. En terecht. Je kunt erotiek subtieler inzetten dan slechts plaatjes van mooie en schaars geklede personen te presenteren. 10 voorbeelden.

 

1. Broodjes

Stel je voor dat je als broodjesbakker op de schappen moet concurreren met al die andere aanbieders. Meestal zien die bolletjes er allemaal hetzelfde uit. Ja ok, behalve dat de één wit en de ander bruin is. Waarom gebruikt iedereen altijd maar die oersaaie kleurloze zakjes? Deze Scandinavische aanbieder heeft dat beter begrepen. De illusie die het wekt, is duidelijk. Ontbijt op bed! 

2. De gitaar

Oef! Een gitaar zou ‘sex, drugs & rock ‘n roll’ moeten uitstralen, maar de gemiddelde gitaarwinkel ziet er uit als een duffe antiekzaak. Het succesvolle merk Fender, waar wij al eens de ondernemersgeschiedenis van beschreven, neemt daar geen genoegen mee en laat zien dat niet deodorant, maar een gitaar het echte Axe-effect heeft.

3. De lingerie

Misschien ben je de ‘next’ Roland Kahn en/of Rob Heilbron en wil je ook je de strijd aangaan met Marlies Dekkers? Wonderbra The Original, afkomstig van een Engels bedrijf dat inmiddels onderdeel is van Sara Lee, laat met zijn merknaam geen ruimte voor fantasie en discussie: dit is een lingerieverkoper. En ook van deze advertentie begrijp je de boodschap al snel. Maar hij is toch net wat subtieler dan de gemiddelde Sapph-reclame.

4. De lingerie (2)

Dat het aanlokkelijk is om lingerie gewoon als lingerie aan te prijzen, is duidelijk. Gewoon net als Triumph een mooie, halfnaakte vrouw laten zien. Daarom nogmaals een creatiever idee van Playtex/Wonderbra The Original.

5. De auto

Er bestaan honderden autoreclames met een mooie vrouw op de motorkap. Maar die advertenties verleggen eigenlijk de aandacht naar de dame in kwestie, in plaats van het merk. Volvo liet een reclamebureau het anders aanpakken. En die richtte zich puur op de passie voor auto’s, en dat deze tot grote hoogten kan stijgen.

6. De condoom

Ook in het geval van condomen is het makkelijk om voor reclame te kiezen, die weinig tot de verbeelding overlaat. En de advertenties van marktleider Durex worden zo langzamerhand een kunstje: het kiest er wel erg vaak voor om zijn product in gigantisch opgeblazen, zo genaamd grappige toestand af te beelden. Deze aanbieder doet dan anders, niet in de laatste plaats omdat het net een product gelanceerd heeft met een vanille-smaakje.

7. Jongerenreizen

TMF, dat was toch de Nederlandse uitdager van MTV. Goed overgedragen aan de grote concurrent, zeker als je bedenkt dat MTV nu nul omzet met het merk draait en het heeft opgeheven. Toen TMF nog bestond, stapte het ook het in de jongerenreizen. Met deze ‘push-up posters’ werd daar creatief reclame voor gemaakt.

8. Online kleding

Je kunt als een van de honderden kledingboeren op internet natuurlijk alles op seo gooien. Een reclameposter is echter ook voor webwinkeliers interessant. Maar hoe beeld je een website uit? Door maar gewoon het portaal te tonen? Deze oplossing is creatiever en speelt bovendien subtiek met erotiek.

9. Speelgoed

Kun je als speelgoedmaker onmogelijk iets met erotiek doen? Omdat speelgoed voor kinderen is? LEGO, ook al een bedrijf met een rijke geschiedenis, wist dat toch voor elkaar te krijgen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

10. Het cameratoestel

Wie camera’s produceert en verkoopt, heeft hele legitieme redenen om een mooi en schaars gekleed persoon af te beelden. Maar het kan ook met een vrouw in dagelijkse outfit. Zeker als je je nieuwe toestel met autofocusfunctie wil promoten.