Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

11 originele automotive advertenties

De auto is vaak het middelpunt van creatieve outdoorreclame. Die reclame komt niet alleen van autofabrikanten, want ook andere typen adverteerders spelen graag met het wegobject. Elf voorbeelden.

 

Mijn service is sneller

Elke transportservice beweert dat hij sneller is dan de concurrentie. Sommige bedrijven zijn daar in het verleden heel stellig in geweest. Neem nu: ‘Dat is snel, dat lijkt Overtoom wel.’ De bekende Amerikaanse transporteur FedEx verkondigt de boodschap in dit voorbeeld op een meer subtiele wijze: een concurrent lijkt voorbij gesneld te worden.

Klein en fijn

SMART profileert zich als de kleine, slimme en wendbare stadswagen. Het merk weet zijn ‘klein, maar fijn’-imago nog eens extra te benadrukken door zijn auto aan te bieden als onderdeel van een automaat.

Lampen in de schijnwerpers met stickers

M-Tech is een koplampenfabrikant in Maleisië en moest een nog relatief onbekend product op de markt aanprijzen. De Plasma HD-lampen van het bedrijf zijn drie keer zo helder dan gewone koplampen, maar hoe breng je de consument daarvan op de hoogte? M-Tech koos voor een stickercampagne in parkeergarage, waarbij schroeiplekken op de muur het effect van de koplampen moeten uitdragen.

Opmerkzaam mobieltje

Fabrikanten van mobiele telefoontjes moeten in een markt met moordende concurrentie er alles aan doen om opgemerkt te worden. Motorola koos ervoor om één van zijn nieuwe exemplaren in levensgrote vorm in een auto te planten.

Mercedes als Spiderman

Ook Mercedes creëerde een ongebruikelijke situatie om zijn auto te promoten. De wagen valt op, omdat je je alleen al afvraagt hoe deze constructie stand houdt.

Mini Cooper voor een mensenmassa

Naast SMART is ook de Mini Cooper zo’n klein en wendbaar stadswagentje. Maar de mensen bij Mini Cooper willen ook niet teveel uitdragen dat de wagen klein is: een illusie bij een roltrap moet je de indruk geven dat er veel ruimte beschikbaar is binnen de auto.

Auto als supermarktinkoop

Alfa Romeo probeerde op originele wijze de indruk te wekken dat de aankoop van een MiTi slechts een laagdrempelige beslissing is. In een winkelcentrum in België is een namaakmodel in een supermarktkarretje gestopt.

Groen parkeren

Sony Australia wilde aandacht voor haar inspanningen om uitstoot van CO2 bij zakelijk vervoer te beperken. Reclamebureau Saatchi & Saatchi maakte deze boodschap opvallend door tussen een alledaagse rij geparkeerde auto’s een met groen bedekte wagen te plaatsen.

Straattennis

Tien jaar geleden was er een tijd dat we nog overspoeld werden met tennisreclame van Nike, zoals onder meer een commercial waarin Pete Sampras en André Agassi dagenlang tegen elkaar spelen om één punt in de wacht te slepen. Bij gebrek aan echte sterren zie je nu alleen nog Federer en Nadal op billboards. Maar K-Swiss creëert nog wel subtiele reclame. Een afbeelding met een tennisser in actie en de bal die op een auto belandt.

Honda als ochtendmaal

Hoeveel zou het gekost hebben? Op het eerste oog denk je dat deze opstelling met een reusachtige opengebroken cereal-doos niet heel duur zou hoeven te zijn. Maar het idee alleen is natuurlijk al origineel. Een reclamebureau hielp Honda bij het promoten van zijn Civic.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een celebritymagazine in Argentinië bestelde deze zonbeschermers met het doel om het bezoek aan nachtclubs in Buenos Aires te bevorderen. Een aantal auto’s nabij discotheken werden van de zonneschermen voorzien, waardoor paparazzi’s geen foto’s konden nemen van wat er zich binnen de wagen afspeelt. Meisjes op de foto’s zijn beroemd in Argentinië.