Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

14 bedrijfslogo’s die echt niet kunnen

Een logo is je visitekaartje. Soms gaat dat wel eens behoorlijk mis, zo blijkt uit deze voorbeelden.

Als consument is een logo vaak je eerste kennismaking met het bedrijf. In de meeste gevallen een ontmoeting die je snel weer bent vergeten. Maar bij deze 14 bedrijven is het logo zó slecht dat je haast niets anders kunt, dan heel hard wegrennen van de bijbehorende onderneming.

1. Federale universiteit van Santa Catarina; instituut voor oosterse studies

Dit opleidingsinsituut in Brazilië wilde een Japanse tempel laten zien voor de ondergaande zon. Op de redactie zagen we toch wat anders. Dat moet het schoolbestuur zich ook gerealiseerd hebben toen ze dit plaatje in 2005 offline haalden. Institute of Oriental Studies

2. Kostelecké uzeniny

Deze populaire Tsjechische saus bestaat al sinds 1917. Dit logo werd in de jaren 20 gelanceerd en staat nog steeds op alle producten van het bedrijf. 

Kostelecké uzeniny

3. Mont-Sat

Dit Poolse bedrijf heeft monteurs in dienst die het nét iets te leuk vinden om de satelliet voor je te installeren. Aandacht moet dit logo genoeg genereren, want de onderneming heeft nooit meer voor een ander gekozen. 

Mont-Sat

4. Commissie van de katholieke kerk

Dit logo werd ooit omschreven als toonbeeld van geweldige smaak door een design associatie. Maar met de vele schandalen die uit de kerk naar buiten zijn gekomen, kijken we nu toch met een heel andere blik aan tegen deze plaat. 

Catholic Church's Archdiocesan Youth Commission

5. De staat Vermont

Wie denkt aan de Amerikaanse staat Vermont, die denkt aan ahornsiroop. Maar wie naar dit logo kijkt ziet eerder een urinerende man. 

State of Vermont

6. Kudawara Pharmacy

Het Japanse Kudawara Pharmacy wilde een nieuw logo en ging spelen met de letters van het Engelse alfabet. Alleen de puntjes maakte van een fatsoenlijk ontwerp snel een heel smerig plaatje. 

Kudawara Pharmacy

7. Olympische Spelen van Londen

De Engelse pers een aanleiding geven voor een paar goede grappen; dat is niet heel moeilijk. Maar met het logo voor de Olympische Spelen van 2012 in Londen was er meer mis. De afbeelding is vergeleken met Lisa Simpson die een specifieke sex-act uitvoert en een 'punk'-swastika. Maar de Iraanse overheid zag er het woord Zion in. Genoeg reden voor het land om na te denken over een boycot van het sportevenement. 


8. Arlington Pediatric Center, Virginia

Dit pedriatisch centrum in Viriginia richt zich op families met een laag inkomen. Een eerbaar streven, maar dit plaatje suggereert iets heel anders. Het logo heeft op de deuren van het bedrijf gehangen, om daar snel vanaf te worden gehaald. 

Arlington Pediatric Center

9. Mama's Baking

Deze kleine Griekse bakkerij heeft een duidelijk voorliefde voor moeders. Ondanks dat dit logo online het vuur aan de schenen is gelegd, gebruiken de Grieken het nog steeds. 

Mama's Baking

10. Kids Exchange

Het logo van tweedehandsspeelgoedwinkel Kids Exchange bewijst hoe belangrijk spaties en letterafstand zijn in een logo. 

kidsexchange

11. The Computer Doctors

Met een groter budget voor hun logo had ict-bedrijf The Computer Doctors een hele hoop – ongewilde – publiciteit kunnen voorkomen. 

The Computer Doctors

12. Junior Jazz Dance Classes

Op het eerste oog kán dit nog op een dansend paar lijken. Maar wie er eenmaal een naakte vrouwentorso inziet, die komt moeilijk terug uit bij het dansende stel. 

Junior Jazz Dance Classes

13. British Office of Government Commerce

Ook dit logo ziet er – liggend – goed uit. Maar met de Engelse pers die het logo van het Britse handelskantoor op de zij legde was het gedaan met de pret en zag het hele land een man voor zich die druk met zichzelf aan het – euh – spelen was. 

Office of Government Commerce

14. A-Style

Gelukkig zijn niet alle logo's in deze lijst per ongeluk gemaakt. Onderstaande prent van kledingverkoper A-Style heeft doelbewust deze weergave van twee mensen gemaakt. Ondanks dat het ontwerp in 1991 voor het eerst gebruikt is, hebben veel mensen nog steeds niet door dat het bedrijf dit opzettelijk heeft gedaan om een provocerende buzz te genereren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

a style

Via Business Insider