3 creatieve voorbeelden van meubelreclame

Wat zijn originele manieren voor meubelmakers om zichzelf aan te prijzen? Sprout-of-the-Box bespreekt drie creatieve voorbeelden.

1. Ikea's grote verhuizing

Marketing voor meubelgiganten is al gauw redelijk conservatief. De meeste meubelzaken komen niet veel verder dan print- of tv-reclames. Een uitzondering daarop is toch wel het Zweedse Ikea. Zij hebben zich de afgelopen jaren onderscheiden met guerrilla marketing beleid. Een goed, recent voorbeeld is de campagne 'De Grote Verhuizing', voor een Ikea in het Noorse Bergen. Ikea heeft het met deze campagne voor elkaar gekregen een verhuizingsmededeling interessant te maken voor de inwoners van Bergen. Zij werden via allerlei media gevraagd Ikea te helpen met de verhuizing, en alles wat daarbij komt kijken. Mensen reageerden massaal en iedereen stond klaar Ikea te helpen. De opening werd zo niet alleen de meest succesvolle in de geschiedenis van Ikea, ook alle verkooprecords werden in het openingsweekend verbroken. Weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.

2. Met Ikea wonen in een metrostation

Ikea's kwaliteiten als meubelmaker liggen in het leefbaar maken van de kleine ruimte. Om dat te laten zien bouwde het concern een appartement van 54m2 in een metrostation in Parijs. Vrijwilligers leefden er een week lang hun ‘normale leven’ en forenzen konden door grote ramen meekijken hoe praktisch de kleine ruimtes waren ingericht met Ikea-meubilair. Originele actie die prima bij de meubelmaker past, met veel (social) media aandacht als resultaat. De video toont een ‘samenvatting’ van dag 1. Weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.

3. Tijdloze printadvertentie van Artifort

Ja, er wordt heden ten dage ook prachtige communicatie gemaakt voor meubilair. IKEA maakt wereldwijd inventieve en opvallende reclame, met hier en daar ook afzichtelijke lifestyle-shit, maar ik neem je liever even mee terug in de tijd. Naar advertenties voor Artifort, gemaakt in 2000. Advertenties die bewijzen dat authenticiteit tijdloos is, ze kunnen nog steeds met groot gemak geplaatst worden in 2013. Of 2046. Sterker nog, de advertenties zouden er alleen maar beter en beter van worden. Classics dus. Voor klassiek meubilair. Weekselectie van Patrick van der Gronde, partner bij reclamecampagnebureau THEY.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!