Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 manieren om met display advertising precies de goede klanten te bereiken

Met display advertising kun je je marketingbudget toespitsen op de juiste doelgroep. Sprout-expert Marijn van Bakel geeft je drie tactieken waar je uit kan kiezen. 

Een artikel of advertentie in de krant spreekt een breed publiek aan en hopelijk ook jouw doelgroep, maar geeft weinig inzicht in prestaties. Met display advertising is het ook mogelijk een banneradvertentie te tonen aan een breed publiek, maar de kracht ligt vooral in het verkleinen van de doelgroep zodat jouw advertentiekosten alleen besteed worden aan de specifieke doelgroep.

Hoe bereik je die specifieke doelgroep met display? Onderstaande tactieken helpen je om nieuwe potentiële klanten te benaderen via display advertising.

1. Gebruik concurrenten

Wanneer gebruikers online interesse tonen in websites van concurrenten, dan is de kans groot dat ze ook binnen jouw doelgroep vallen. Het kan gerust zo zijn dat deze gebruikers jou niet zijn tegengekomen tijdens het oriënteren bijvoorbeeld. Door met banners zichtbaar te zijn voor deze doelgroep, laat je ze kennismaken met jouw bedrijf.

Het uitvoeren hiervan kan met ‘custom intent’, ook wel ‘aangepaste intentiedoelgroep’ genoemd. Het aanmaken van een aangepaste intentiedoelgroep is een functie van Google die het mogelijk maakt om zelf zoekwoorden of websites op te geven. Heeft een gebruiker in de afgelopen 7 dagen naar dat zoekwoord of die URL gezocht? Dan valt hij binnen de doelgroep.

Wanneer je dus de bedrijfsnamen van concurrenten opgeeft, valt iedereen in de doelgroep die de afgelopen 7 dagen naar deze termen heeft gezocht. Een recente doelgroep dus! Het is ook mogelijk URL’s toe te voegen van concurrenten.

Voorbeeld: Stel je verkoopt Nike sneakers online. Concurrenten online zijn Freshcotton, Sneakerdistrict en Sneakerbaas. Door deze toe te voegen creëer je een doelgroep tussen de 0 en 100.000 mensen die recent gezocht hebben naar deze sites en wellicht beter bij jou hadden kunnen bestellen.

2. Vergelijkbare doelgroepen

De mensen die de website van jouw bedrijf bezoeken zijn als het goed is allemaal geïnteresseerd in jouw product of dienst. Het is mogelijk om van deze gebruikers een vergelijkbare doelgroep te maken. Dan worden de huidige websitebezoekers geanalyseerd en op basis van de kenmerken van deze personen wordt een nieuwe doelgroep gemaakt met mensen die dezelfde kenmerken vertonen.

Het is ook mogelijk om een vergelijkbare doelgroep te maken van klanten, op deze manier creëer je een nieuwe doelgroep die veel dezelfde kenmerken hebben als huidige klanten. Ideaal om deze personen kennis te laten maken met jouw bedrijf!

3. Plaatsingen

Deze tactiek lijkt iets meer op het adverteren in de krant. Kiezen voor de strategie ‘plaatsingen’ houdt namelijk in dat banners alleen vertoond worden op websites die zelf opgegeven worden. Kies je voor Sprout.nl, dan zullen banners alleen op deze website vertoond worden mits zij de advertentieruimte beschikbaar hebben gesteld voor banners.

Zoals ik al aangaf is dit eigenlijk net als adverteren in een krant; te breed. Want niet iedereen die op sprout.nl zit zal binnen de doelgroep vallen. Door combinaties te maken met andere doelgroepen, kan je ook hier gericht te werk gaan. Ook het kiezen van de plaatsingen kan al zorgen voor het gerichter adverteren. Verkoop je kinderproducten? Dan kan je daar je plaatsingen op aanpassingen door sites toe te voegen die over opvoeding gaan, of fora bijvoorbeeld.  

Tot slot; wanneer het advertentiebudget beschikbaar is voor alleen nieuwe klanten, dan is het verstandig om huidige bezoekers en klanten altijd uit te sluiten van de display campagnes.