Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 manieren om winterproducten te vermarkten

De specialisten van Sprout-of-the-Box bespreken opmerkelijke brandingmethodes. Deze week: de verstopte flamingo, customized Burton boards en het duurzame marktimago van Patagonia.

1. Retentie verhogen? Verstop een flamingo!

Ragged Mountain Resort is een skigebied anderhalf uur rijden van Boston. Veel mensen gaan er in het weekend een dagje skiën. Het gebied heeft al een aantal jaren een succesvolle, bijna niets kostende marketingactie die herhaalbezoek bevordert. Elke avond verstoppen de piste bully chauffeurs ergens op de pistes een roze flamingo. Degene die hem vindt, krijgt een gratis dagpas voor een volgend bezoek. Simpel, doeltreffend, sympathiek. Heerlijk. – Weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.

2. Burton: Harvest Board Graphics

Burton heeft recent een streetwise campagne gestart waarbij verschillende streetartists van over heel de wereld de kans krijgen om hun kunst via Burton boards tentoon te stellen. In het filmpje zie je het verhaal van Andres Franco, een bekende graffiti artist uit Ecuador. Hij werd benaderd door het bedrijf en greep de kans met beide handen. Een slimme zet van Burton, op die manier verhogen ze hun geloofwaardigheid bij de doelgroep en krijgen ze de coolste ontwerpen voor hun boards. – Weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.

3. Wat outdoor liefhebbers werkelijk drijft

Wintersport kleren. Om je warm te houden. Heavy duty. Verderlicht winddicht. Waterafstotend. En toch ademend. Hoeveel uitingen zullen er jaarlijks wel niet gemaakt worden? Weinig kledingmerken begrijpen wat veel outdoor liefhebbers werkelijk drijft: niet de jas, maar the great outdoors. En als al die outdoor-merken niet oppassen dan helpen ze die prachtige wereld zelf om zeep. Dat had The North Face oprichter Douglas Tompkins een tijdje terug ook al geconcludeerd. Hij trok zich terug uit de kledingbranche en werd milieu-activist in Chili. Patagonia snapt het ook. 1% van hun winst gaat sowieso naar natuurbescherming. “Kijk eens op E-bay naar al onze jacks die wel gebruikt maar niet versleten zijn, adverteren ze. Reduce, re-use, repair and recycle, bedoelen ze met Common Thread Initiative. Koop bewust en koop vooral niet zo belachelijk veel. Weekselectie van Zwier Veldhoen van reclamecampagnebureau THEY.

4. ‘Don’t buy this jacket’

Patagonia is al sinds haar oprichting bezig met duurzaamheid. Hun outdoor kleding wordt gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Het Common Threads Initiative van 2011, zoals mijn collega hierboven ook aanstipte, is daar een treffend voorbeeld van. Daarmee sporen ze iedereen aan om eerst op zoek te gaan naar ‘pre-loved’ Patagonia kleding op Ebay. En om schoenen te laten verzolen voordat je nieuwe koopt. Maar op Black Friday vorig jaar ging Patagonia nog een stap verder. Terwijl heel de VS in de startblokken stond voor de kerstinkopen, plaatste Patagonia een advertentie van een jas uit de nieuwe collectie met de boodschap: ‘Don’t buy this jacket‘ . Een oproep om minder te kopen, minder weg te gooien en meer te hergebruiken. Het is nogal gewaagd om juist op Black Friday zo’n oproep te doen. Maar het past helemaal bij het merk en haar doelgroep. Want als je graag in de natuur bent, wil je er ook voor zorgen dat die natuur niet nog meer onnodig belast wordt. – Weekselectie van Maureen Akker, creatief partner bij Sister, bureau voor charme marketing en communicatie.

PatagoniaDon'tBuyThisJacketSprout

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Buustamons Fjällgård

Buustamon’s geschiedenis gaat terug tot de jaren 1700, een tijd waarin avonturiers bergen beklommen, woestijnen overwonnen en oceanen overvoeren. En dat zonder weersvoorspellingen, satellietnavigatie en hulpdiensten. ’s Avonds bij het kampvuur werden verhalen verteld over de overwinningen van de dag. Bevroren tenen en vingers warmden langzaam weer op. Uiteraard werd een versterking voor een goede nachtrust genomen. De ziel ontspande, de spieren warmden op, de avonturiers zouden er de volgende dag weer tegenaan kunnen. Dit is het verhaal achter de fleslabels van de Zweedse ski lodge Buustamons Fjällgård, die ook een kleine exclusieve destilleerderij huisvest. Dat is weer eens een anders dan ‘Biertje!!!’ schreeuwen in een overvolle dampende apres-ski bar…. – Weekselectie van Anne van Haeften, directielid bij Reggs, specialist in branding en verpakkingsontwerpen.