Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 valkuilen bij het schrijven van een marketingplan

Waarom mislukken zoveel marketingplannen? Ondernemers denken te veel aan creativiteit en te weinig aan tactische oorlogsvoering, stelt startup-expert Brad Sugars.

Een goed marketingplan is een blauwdruk voor acties die leiden tot groei, stelt startup-expert Brad Sugars. Een goed marketingplan hoeft volgens de auteur niet gecompliceerd te zijn. Toch kiezen de meeste ondernemers juist voor plannen die vol staan met lastig te sturen begrippen als image, branding en creativiteit.

“Het beste marketingplan is een sterke combinatie van strategie en tactiek. De een staat of valt bij de ander”, schrijft Sugars.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5 valkuilen bij het schrijven van een marketingplan:

  1. Onnodige vulling: alles dat niet met cijfers, strategie of tactiek te maken heeft kunt u schrappen. Generaliseringen (bijvoorbeeld ten aanzien van de doelgroep) horen daar ook bij. Denk in niches, duidelijke doelgroepen en kies hieruit je ideale klant.
  2. Te weinig cijfers: marketing vraagt om cijfers. Zonder inzicht in de getallen heeft het geen zin om een marketingplan te schrijven. Hoeveel kost het u om die potentiële klant tot een echte klant te maken?
  3. Te veel creativiteit: klinkt gek, maar tactiek en strijdplan zijn een stuk belangrijker dan creativiteit. Dat volgt vanzelf.
  4. Marketing = adverteren: plaatsen van advertenties hoort bij marketing, maar marketing is meer. Denk aan hoe u omgaat met klanten, hoe de bedrijfscultuur in elkaar steekt, met welke systemen u gaat werken, welke prijzen u hanteert, de sales- en promotiestrategie, uw USP, etc.. Zorg er altijd voor dat de advertentie-inspanningen in verhouding zijn tot de omzet. Sugars: “Half of your advertising works, and half doesn’t – you’ll never know which half.”
  5. Bestaande klanten vergeten: te vaak focussen marketingplannen op het binnenhalen van nieuwe klanten en niet op het beter bedienen van de bestaande klant. Terwijl dat juist de groep klanten is die het makkelijkst te bereiken is.

Lees het volledige verhaal op de website van Entrepreneur.com