5 veelgemaakte fouten bij het maken van banners

adverteren, display, online, e-commerce, tablet, scherm, computer, internet, adverteren

Een Google Display-advertentie is een effectieve manier om je doelgroep te benaderen - mits je banner goed in elkaar steekt. Ralph Wolbrink zet 5 veelgemaakte fouten op een rij.

Met het Google Display Netwerk kun je zo’n 90 procent van de internetters bereiken. Ook de targeting-mogelijkheden voor adverteerders worden steeds geavanceerder.

Dat klinkt dan ook enorm interessant, maar dan moeten de banners die je gaat inzetten wel goed zijn. Vijf veelgemaakte fouten bij het maken van banners:

1. Niet voldoen aan de richtlijnen van Google

Dit is misschien wel de meest voorkomende fout bij het maken van banners. Google heeft behoorlijk wat richtlijnen voor banners. Hou je je niet aan deze richtlijnen dan worden de banners simpelweg niet geaccepteerd door het systeem en gaat je campagne nooit draaien.

Zo mag een GIF-banner bijvoorbeeld niet onbeperkt roteren of mogen deze niet meer dan 5 frames per seconden bevatten. Ook de maximale bestandsgrote van 150 kb wordt regelmatig over het hoofd gezien. Check dus voor het maken van de banners eerst de specificaties van Google.

2. Te weinig informatie op de laatste GIF-slide

Wanneer je werkt met GIF-banners dan moet de advertentie eindigen op een stilstaand frame. Als je je beseft dat lang niet iedereen de volledige animatie (bewust) zal zien, dan is de laatste slide misschien wel een van de belangrijkste weergaves. En juist die laatste slide toont vaak te weinig essentiële informatie. Probeer op deze slide in ieder geval de voordelen, je merknaam en goede call-to-action te tonen. 

3. De branding-waarde vergeten

Het aantal impressies die je kunt krijgen met een display campagne is gigantisch, maar uiteindelijk zal je sturen op een bepaalde doelstelling. Wanneer dit sales gericht is dan nog zal je banner al snel duizenden keren worden vertoond. Het zou dan ook zonde zijn om deze kans op branding-effect niet te benutten. Denk daarom bij het creëren van de banners ook aan het weergeven van je logo. 

4. Tekst-issues

De formaten voor banners zijn soms best een uitdaging voor het weergeven van tekst. Een verticale “skyscraper” banner is daarin misschien wel de grootste uitdaging.

Wat we nog wel vaak zien voorkomen is dat de banners eerst in het grootste formaat worden gemaakt en daarna worden geschaald naar een kleiner formaat, waardoor de tekst niet meer leesbaar is. Of een banner bevat juist veel te veel tekst, wat totaal niet leesbaar is of überhaupt binnenkomt bij de doelgroep.

5. Kleur van de banner

Een banner moet natuurlijk wel een beetje opvallen en niet wegvallen op een pagina. Denk daarom ook eens goed aan de kleurstelling van je banner. De meeste websites hebben een witte achtergrond, waardoor een compleet witte banner vaak wegvalt.

Maar bekijk ook eens waar je doelgroep actief is en waar je de banner wilt laten weergeven. Is hier een gemeenschappelijke kleur te vinden waar je rekening mee moet houden? 

Samen met zijn compagnon Eddie Borgers heeft Ralph Wolbrink (1985) in 2008 Pure Internet Marketing opgericht. Hij heeft onder meer als online marketing specialist gewerkt voor Zoover, WeerOnline en Spil Games. 365 dagen per jaar is Wolbrink bezig met het internet en met name zoekmachine Google. Met Pure IM helpt hij bedrijven om betere resultaten te halen uit het online kanaal.